Tévésorozat

Nem áll rá a szánk a keresztapára

The Good Mothers

Kritika

Minden sikeres férfi mögött egy erős nő áll, és itt az ideje ezt fenyegetésnek venni. Persze akadnak, akik minden egyenjogúsági próbálkozásra feminácit kiáltanak. Igazuk is van, világunkban számos probléma van, amelynek megoldásához férfiak kellenek – akik e problémák jó részét maguk okozták.

Az izzadtságszagú érvelgetés pedig inkább tűnik az antagonista monologizálásának, ami meg tudjuk, hogyan végződik… Az elnyomás alól szabadulók haragja egyre erősebb visszhangként csapódik vissza mindenről, s új filmek (Láthatás, A láthatatlan ember) és sorozatok (Egy szobalány vallomása, Patrick Melrose, Hatalmas kis hazugságok) hada igyekszik hangot adni azoknak, akiknek a többsége a valóságban még most is hallgatásra kényszerül.

A gengszterfilmek állandó mellékszereplői ritkán kerülnek (ruhában) reflektorfénybe, bár a trendeket követve, az újabbak, főleg a sorozatok már gyakrabban élnek a női figurákban lévő potenciállal, ahogy tette például a Birmingham bandája is. És jól is járnak, mert a bennük rejlő csendes és eszes jellemet egy mozdulattal tudják gyilkolásra kész bestiává változtatni, ehhez pedig elég csak egy síró gyereket bedobni a kép közepére. De azért ezek a szerepek erősen fetisizáltak, a lebilincselő femme fatale, aki nem csak adni, de elvenni is képes az életet, számos férfi néző gombját nyomogatja. Így miközben felsorakoztatásukkal a kötelező feminizmust is letudják az alkotók, azért male gaze-t sem restek szolgálni.

A műfaj valószerűen ábrázolt anyái viszont a zömök, enyhén bajszos, pastasciuttát készítő Mammáknál nem voltak többek. Eddig.

Most a ’Ndrangheta nevű calabriai bűnszervezet anyáinak és lányainak történetét ismerhetjük meg, akik egész életüket a család rettegett férfi tagjainak árnyékában élték. Denise és az anyja közel egy évtizede bujkál a tanúvédelmi program segítségével. Amikor hosszú idő után először találkoznak az apával, a nő eltűnik, a férfi pedig visszarángatja a lányát a szülőfalujába. Bár nyílt titok, hogy ő ölte meg a korábban ellene valló Marisát, senki sem tesz semmit, egyedül Denise-nek van birtokában olyan információ, amellyel börtönbe juttathatja az apját. Ugyanígy Concetta és Giuseppina is perdöntő tudás birtokában vannak, ám – ahogy mindenki – eddig a rendőrség is elsiklott a fontosságuk felett. Pedig, ha valakiknek van okuk (és merszük) felszámolni a bűnszervezetet, hát, azoknak a félholtra vert anyáknak van, akik a magukénál jobb jövőt akarnak a gyerekeiknek. Azt ugyanis ezek a férfiak rendre elfelejtik, hogy épp a gyerek – akivel magukhoz akarják láncolni a nőt – teszi őket elég erőssé az elszakadáshoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?