Tévésorozat

Nem áll rá a szánk a keresztapára

The Good Mothers

Kritika

Minden sikeres férfi mögött egy erős nő áll, és itt az ideje ezt fenyegetésnek venni. Persze akadnak, akik minden egyenjogúsági próbálkozásra feminácit kiáltanak. Igazuk is van, világunkban számos probléma van, amelynek megoldásához férfiak kellenek – akik e problémák jó részét maguk okozták.

Az izzadtságszagú érvelgetés pedig inkább tűnik az antagonista monologizálásának, ami meg tudjuk, hogyan végződik… Az elnyomás alól szabadulók haragja egyre erősebb visszhangként csapódik vissza mindenről, s új filmek (Láthatás, A láthatatlan ember) és sorozatok (Egy szobalány vallomása, Patrick Melrose, Hatalmas kis hazugságok) hada igyekszik hangot adni azoknak, akiknek a többsége a valóságban még most is hallgatásra kényszerül.

A gengszterfilmek állandó mellékszereplői ritkán kerülnek (ruhában) reflektorfénybe, bár a trendeket követve, az újabbak, főleg a sorozatok már gyakrabban élnek a női figurákban lévő potenciállal, ahogy tette például a Birmingham bandája is. És jól is járnak, mert a bennük rejlő csendes és eszes jellemet egy mozdulattal tudják gyilkolásra kész bestiává változtatni, ehhez pedig elég csak egy síró gyereket bedobni a kép közepére. De azért ezek a szerepek erősen fetisizáltak, a lebilincselő femme fatale, aki nem csak adni, de elvenni is képes az életet, számos férfi néző gombját nyomogatja. Így miközben felsorakoztatásukkal a kötelező feminizmust is letudják az alkotók, azért male gaze-t sem restek szolgálni.

A műfaj valószerűen ábrázolt anyái viszont a zömök, enyhén bajszos, pastasciuttát készítő Mammáknál nem voltak többek. Eddig.

Most a ’Ndrangheta nevű calabriai bűnszervezet anyáinak és lányainak történetét ismerhetjük meg, akik egész életüket a család rettegett férfi tagjainak árnyékában élték. Denise és az anyja közel egy évtizede bujkál a tanúvédelmi program segítségével. Amikor hosszú idő után először találkoznak az apával, a nő eltűnik, a férfi pedig visszarángatja a lányát a szülőfalujába. Bár nyílt titok, hogy ő ölte meg a korábban ellene valló Marisát, senki sem tesz semmit, egyedül Denise-nek van birtokában olyan információ, amellyel börtönbe juttathatja az apját. Ugyanígy Concetta és Giuseppina is perdöntő tudás birtokában vannak, ám – ahogy mindenki – eddig a rendőrség is elsiklott a fontosságuk felett. Pedig, ha valakiknek van okuk (és merszük) felszámolni a bűnszervezetet, hát, azoknak a félholtra vert anyáknak van, akik a magukénál jobb jövőt akarnak a gyerekeiknek. Azt ugyanis ezek a férfiak rendre elfelejtik, hogy épp a gyerek – akivel magukhoz akarják láncolni a nőt – teszi őket elég erőssé az elszakadáshoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Újra ingyenes egyetemi kurzusokat kínál a Bibó István Szabadegyetem, nem csak egyetemistáknak

  • narancs.hu

Négy izgalmas, mindenki számára elérhető közéleti, politikai és társadalmi kurzussal indul a CEU Bibó István Szabadegyetem idei szemesztere. Boncasztalra kerülnek a balatoni infrastrukturális beruházásokat övező dilemmák, a választások apropóján az orbáni rendszer leváltásának lehetőségei és veszélyei, a szegénység sokszínű magyar arca és a gyerekvállalási, gyereknevelési kérdések az állami beavatkozások függvényében.

Konzultáció kamu adóról, nem kamu adóból

Kibújt a szög a zsákból: a miniszterelnök bevallotta, amit eddig is tudtunk, miszerint a nemzeti konzultáció a Fidesz érdekeit szolgálja, mozgósítani lehet vele. A legújabbat egy senki által nem hitelesített, állítólagos Tisza-adóemelésről szóló sajtpapírra hivatkozva indítják el. 

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.