Szerető kezekben - Isabelle Huppert színésznő

Film

Chabrol múzsája, Hal Hartley kedvenc francia színésznője, Haneke zongoratanárnője, amerikai tévésorozat vendége - itthon épp Az apácában láthatjuk.

Magyar Narancs: Leszbikus apácát játszik. A filmet ihlető Diderot-regényben is nyilvánvalóak az apáca erős vonzalmai a zárda új lakója iránt?

Isabelle Huppert: Mindenben a könyvet követtük. A történet egyáltalán nem erkölcstelen, mint azt a maga idejében sokan gondolták. Diderot-nak remek humora volt; a maga nemében ez egy komikus történet, az én figurám pedig szélsőséges, extravagáns. Ahogy ez az idősebb apáca rányomul a frissen felvett, fiatal teremtésre, az inkább ironikus, mint bármi más.

false

MN: Mégis, mi olyan vicces ennek a szegény, kényszerűségből kolostorba vonuló lánynak a történetében?

IH: Térdcsapkodós humorra ne gondoljon! De van abban valami komikus, meglehet, ezt hívják fekete humornak, hogy megannyi szenvedés és mélységes pokoljárás után ez a szegény teremtés végre szerető kezekbe kerül. Tán túlontúl is szeretők ezek a kezek. A dolog váratlansága vicces: a fenyegetettség olyan irányból jön, hogy arra még e sokat megélt leányzó sem számít. Persze a helyzet nagyon is drámai, s nemcsak az ostromlott lány, hanem az én figurám számára is. Az idősebb apácát legalább annyira meglepik a saját érzelmei, mint a vágyott lányt a feljebbvalója közeledése.

MN: A vallás játszik bármilyen szerepet az életében?

IH: Nem.

MN: Önök előtt Jacques Rivette is elkészítette a maga Apáca-filmjét: mit gondol az 1966-os feldolgozásról?

IH: Nem láttam, de tudom, hogy nagy botrányt kavart. Nem Diderot-n fogott ki az idő, hanem ő fogott ki az időn. A regény 1798-ban jelent meg, s az ember azt gondolná, hogy ennyi idő elegendő, hogy az emberek megemésszék a leírtakat. De nem így történt. Maga a regény is hosszú ideig tiltólistán volt. Nem akarok butaságot mondani, de úgy hiszem, csak a negyvenes években szűnt meg a tilalom. És ha egy üzlet beindul: Rivette filmjét is betiltották. Őrület, hogy nem is olyan régen még cenzorok döntöttek könyvek és filmek sorsáról. Vallás és szex - nyerő páros, a cenzorok erre buknak csak igazán.

false

MN: Épp 20 éve Hal Hartley Amatőr című filmjében is apácát alakított...

IH: Egy kiugrott apácát, aki pornóban utazik. Távol esik Diderot világától, de közel Hartley-éhoz. Hartley figurái látszatra mind úgy festenek, mintha egy rajzfilmből szalasztották volna őket. Hal Hartley egyike volt az amerikai független film úttörőinek. Aztán eltűnt, nem tudom, miért. Vissza kéne már térnie. De lehet, hogy nem akar visszatérni.

false

MN: Az első amerikai szerepét még jóval Hartley előtt, A mennyország kapuja című filmben kapta. Minden idők egyik legnagyobb bukásaként tartjuk számon.

IH: A forgatás közben ebből semmi sem látszott. Elég nyomaszó lett volna hat hónapon át annak a tudatában kamera elé állni, hogy a világ legnagyobb buktájában szerepelek. Mindig hittem egyébként, a masszív elutasítás éveiben is, hogy Cimino remekművet készített. Ma már kezdik felismerni az erényeit. Emlékszem, napokon át gyakoroltunk, s nemcsak a lovaglást, hanem a görkorcsolyázást is. A nem lovaglós részeket viszont egyáltalán nem próbáltuk el, csak csináltuk. Így csinálja Haneke is; nem tart próbát, csak forgat.

MN: Haneke legutóbbi filmjében, a Szerelemben csak egy egészen kis szerepe volt.

IH: Egy hét volt leforgatni. Hanekénél nincsen faxni, nincsen próba, sem olvasópróba, sem másmilyen. A forgatáson viszont mindennek stimmelnie kell. Ha valami nincs az ínyére, addig veszi újra, amíg a legapróbb részleteket is tökéletesnek találja. Más rendezőnek elég egy felvétel is, sőt, van, akinek még sok is. Joseph Losey, a nagy amerikai filmrendező, akivel A pisztrángot forgattam, például ilyen egyfelvételes volt.

false

MN: A Law & Order - Különleges ügyosztály című amerikai tévésorozatba hogy került?

IH: Felhívtak, hogy benne lennék-e, ha az egész epizód rólam, az én figurámról szólna. A Law & Order egy régi, szakállas sorozat. Hízelgett, hogy engem akarnak, hogy az egész epizódot körém építenék. Egy anyát játszottam, akinek a gyerekét elrabolják, s ettől bekattan. Még egy rendőrt is túszul ejtek. Az egyik rendőrnőt Sharon Stone alakította. Tragikus, szomorú történet. Amerikai sorozatban forgatni - tapasztalatszerzésnek sem volt utolsó. Nézőként viszont teljesen tapasztalatlan vagyok, egyetlen amerikai tévésorozatot sem ismerek. Ha van egy kis időm, inkább moziba megyek. Na, jó, a Maffiózók néhány részét azért láttam.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.