Sziget - "Családias módon" - Chris Keating - Yeasayer

  • Hó Márton
  • 2010. augusztus 26.

Film

A fesztivál egyik legjobb koncertjét láthatták, akik a Muse helyett a New York-i Yeasayer zenekart választották a Sziget zárónapján. A blogoszféra és a zenei szaksajtó által magasztalt experimentális társaság énekese, Chris Keating a koncert előtt nyilatkozott a Narancsnak.

A fesztivál egyik legjobb koncertjét láthatták, akik a Muse helyett a New York-i Yeasayer zenekart választották a Sziget zárónapján. A blogoszféra és a zenei szaksajtó által magasztalt experimentális társaság énekese, Chris Keating a koncert előtt nyilatkozott a Narancsnak.

*

Magyar Narancs: Brooklyn elég menő hely lett az elmúlt két-három évben, hiszen viszonylag sok friss és izgalmas hangzású zenekar indult a városrészből: az MGMT, a Dirty Projectors, a Grizzly Bear és ti is. Beszélhetünk brooklyni színtérről?

Chris Keating: Azt hiszem, amikor valaki színtérről kezd beszélni, annak mindig van egy mesterkélt, hivatalos felhangja. De az az igazság, hogy azokat a zenekarokat, amiket felsoroltál, mind ismerem személyesen, a tagok nagy részével haveri viszonyban vagyunk, és már régebben is jártunk egymás koncertjeire. Szóval ha így nézzük, akkor igen, beszélhetünk színtérről. Az MGMT-vel volt például a legelső turnénk - akkor még kis klubokban, barátoknak és ismerősöknek játszottunk, és a Dirty Projectorsszal is többször koncerteztünk együtt. Igaz, sokkal többet lógok velük Európában vagy Ausztráliában a fesztiválokon, mint otthon. Brooklynban nem mozgok már annyira, mert folyamatosan turnézó zenekar vagyunk, és teljesen megváltozott az életstílusunk. Persze New York mindig is izgalmas hely volt, és azon belül Brooklyn tényleg inspiráló közeg. Több mint két és fél millióan élnek ezen a helyen, szóval olyan, mint egy város a városban, és ez nagyon kényelmes tud lenni a művészeknek, zenészeknek vagy egyéb, nem hétköznapi arcoknak.

MN: Az nem merült még fel, hogy a többi brooklyni zenekarral kollaboráljatok valahogy?

CK: Már gondolkodtunk ezen, és tényleg menő lenne. A jövőben biztosan lesz ilyen.

MN: Az év elején megjelent Odd Blood című második lemezetek poposabb, mint az első volt. Több popzenét hallgattatok a felvételek alatt?

CK: Mindig sok popzenét hallgatok. Én mindig is olyan zenét szerettem volna csinálni, ami a popzene és az experimentális, kísérletező vonal határán mozog. Azt hiszem, az új lemezen azt lehet hallani, amit mi gondolunk a popzenéről. Már az első lemezünkön is popszámokban gondolkodtunk, csak a dalok felépítése és hoszszúsága miatt aztán inkább az experimentális vonal lett meghatározó. Most valamivel tudatosabban törekedtünk a popzenei struktúrákra, és izgalmas kihívást jelentett számunkra, hogy táncolható popdalokat írjunk.

MN: Ti magatok vagytok a lemezeitek producerei, te készíted a lemezborítókat, és az egyéb grafikai munkákért is te felelsz.

CK: Mi vagyunk a producerek, ez igaz - de csak az első lemeznél csináltam egyedül a borítót, a másodiknál már egy jó barátommal, Benjamin Phelannel (képzőművész, ő felel a zenekar színpadi látványáért is - H. M.) közösen terveztük a lemezborítót és a vizuális részleteket.

MN: Szereted, ha a Yeasayer dolgai a ti kezetekben vannak?

CK: Inkább azt mondanám, hogy szeretem, ha barátian, családias módon valósul meg minden, amit csinálunk. Minden videoklipünkhöz tudatosan keressük meg a rendezőt, és sokat beszélünk vele a klipkészítés előtt telefonon. Az a jó, ha baráti viszony van a zenekar és a kliprendező vagy akár a hangmérnök között. Ugyanez a helyzet a honlapunkkal. Tudatos, hogy amit szükséges, azt ismerősökkel, barátokkal csináltassuk: jó, ha ismerjük a munkáit az adott arcnak, ha tudjuk, ki ő, honnan jött, milyen dolgai voltak korábban. Más zenekarok ezt teljesen rábízzák egy külsősre, mi viszont haverokat kérünk meg inkább, és szeretünk részt vállalni a művészi munkában.

MN: Van olyan kedvenc zenekarod, amit mostanában nagyra tartanak a blogoszférában?

CK: Hát, nem is tudom, nehéz kérdés. Van egy brooklyni duó, amely nagyon jó zenéket gyúr össze, Javelin a neve, őket szeretem, meg Zola Jesus dolgait (ő egy Nika Roza Danilova néven született, elektronikus noise/gót stílusban utazó női előadó - H. M.) is nagyon bírom. Vagy ott van a Major Lazer, amely pont utánunk játszik itt ma, kíváncsi vagyok rájuk.

MN: Egy elég felkapott lemez, a 2009-es Bat For Lashes-album, a Two Suns egyik producere voltál.

CK: Nem voltam én igazán producer azon az albumon, inkább csak programoztunk néhány dobgépet, basszust és szintihangzást - szóval inkább csak kisegítettünk (Ira Wolf Tutonnal, a Yeasayer basszusgitárosával - H. M.). Valójában Bat For Lashes volt saját maga producere.

MN: Van olyan előadó vagy zenekar, akivel szívesen dolgoznál együtt a közeljövőben?

CK: Van néhány hiphopproducer, akivel jó lenne együtt venni fel lemezt. De elég nehéz ügy együttműködni valakivel. Nem árt, ha előtte meg tudja ismerni egymást a két fél, hogy létrejöjjön valamilyen kémia - szerintem csak ekkor van értelme bármilyen közösködésnek.

MN: Azért nemrég közreműködtél egy dalban: a Szigeten is fellépett Simian Mobile Disco egyik számában, az Audacity Of Huge-ban énekeltél.

CK: Az egy furcsa sztori volt. Nem is találkoztunk, csak elküldték nekem a szám instrumentális alapját, aztán én otthon készítettem demó-verziókat, megírtam a szöveget, felénekeltem azt az énektémát. Küldözgettük egymásnak a felvételeket a neten, aztán végül megszületett a végső formája a dalnak. Izgalmas volt, nem csináltam ilyet korábban.

A Yeasayer koncertjéről kritikánkat lásd a Visszhang rovatban.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.