Szilvás csirke

  • 2012. március 24.

Film

Marjane Satrapi emigráns perzsa rendezőnő (és alkotótársa, a francia Vincent Paronnaud) debütáns animációs filmje, a Persepolis azért volt átütő, mert naiv, mégis kifejező rajzainak gyermeki ártatlanságú és egyértelműségű látásmódja igencsak szomorú felnövekedéstörténethez, nagyon is valóságos emberi drámához társult; a melankolikus hangulatú, vidám mese egyszersmind metszően pontos képet mutatott egy távoli, szomorú országról.


Élő szereplőkkel, de ugyanolyan fabulás elrajzoltsággal dolgozik új filmjében is a páros. A boldogtalan hegedűművész, akinek hangszerét eltöri a családi szeretetlenségtől őrjöngő feleség, többé a legcsodásabb Stradivarin sem tud úgy játszani, hogy abban örömét lelje, ezért szobájába zárkózva várja, nem is hiába, hogy érte jöjjön a halál angyala. Ott megelevenedik elrontott élete, beteljesületlen szerelme, szenvedésből táplálkozó művészetének története. A mese lehetne szentimentális giccs vagy szájbarágós tanmese, ám a hibátlan ízlés és a pontos arányérzék értékes filmet eredményez, amely nem ábrázol, inkább megteremt egy világot - akár a Persepolis. A díszletszerűség, a fény-árnyék képregényes tónuskülönbségei, a színészi játék szélesebb gesztusai képesek az emberi élet nagy kérdéseinek esszenciális felmutatására, miközben a burleszkes humor megmutatja, milyen esendően, kisszerűen éljük meg e nagy kérdéseket. Nem is tagadható, milyen sokat tanult a szerzőpáros az Amélie-ből vagy Jeunet más munkáiból - de a Szilvás csirke megközelítése mélyebb; költészetről van benne szó voltaképpen.

A Szuez Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.