VERZIÓ - Film

Színtiszta csapat

  • Gera Márton
  • 2017. december 9.

Film

„Te roha­dék, te mocsok, nem kellenek ide muszlimok” – ordítják a szurkolók, miközben néhány nagydarab legény próbálja őket a pályán kívül tartani. Izraelben járunk, a napfényes Jeruzsálemben, a szurkolók a Beitar Jerusalem FC ultrái, s azért ordítanak, mutogatnak transzparenseket, írnak fenyegető Facebook-üzeneteket, mert a csapat tulajdonosa a 2012/2013-as szezonra leszerződtetett két csecsen játékost. Vagy ahogy már az első pillanattól beszéltek róluk: két muszlimot.

Maya Zinshtein meg fogja a kameráját, s szó szerint benéz a szín­falak mögé: látjuk, hogyan kezdi ki az egész csapatot a rasszizmus, hogyan nem lehet a játékra, egyáltalán a labda elrúgására koncentrálni, amikor a lelátókról téged szidalmaznak, a halálodat kívánják, vagy amikor figyelmeztetnek, hogy nézz be a kocsid alá minden reggel, nehogy valami baj legyen.

A dokumentumfilmezés legjobb eszközeit használja a rendező, s ez nagyon is működik: visszamegyünk az időben, és keressük a választ a Beitar múltjában e gyűlöletre, látjuk, hogyan mocskolódott össze a szurkológárda a politikával, harsogták már évekkel korábban is, hogy ők „örökké tiszták maradnak”, jelentsen ez bármit is. Közben pedig nézzük a jelen eseményeit, elszorult szívvel hallgatván, amikor a két muzulmán vallású játékos megtörten mondja a kamerába, hogy hiány­zik az otthonuk, és mert máshol is hasonlókat kapnának, haza szeretnének menni. Oda, ahol legalább úgy játszhatnak, hogy a szurkolók nem akarják rájuk dönteni a stadiont. Ők hazamennek az idény végén, de a gyűlölet helyben marad.

November 17., 20.00, Toldi; november 18., 21.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.