VERZIÓ - Film

Színtiszta csapat

  • Gera Márton
  • 2017. december 9.

Film

„Te roha­dék, te mocsok, nem kellenek ide muszlimok” – ordítják a szurkolók, miközben néhány nagydarab legény próbálja őket a pályán kívül tartani. Izraelben járunk, a napfényes Jeruzsálemben, a szurkolók a Beitar Jerusalem FC ultrái, s azért ordítanak, mutogatnak transzparenseket, írnak fenyegető Facebook-üzeneteket, mert a csapat tulajdonosa a 2012/2013-as szezonra leszerződtetett két csecsen játékost. Vagy ahogy már az első pillanattól beszéltek róluk: két muszlimot.

Maya Zinshtein meg fogja a kameráját, s szó szerint benéz a szín­falak mögé: látjuk, hogyan kezdi ki az egész csapatot a rasszizmus, hogyan nem lehet a játékra, egyáltalán a labda elrúgására koncentrálni, amikor a lelátókról téged szidalmaznak, a halálodat kívánják, vagy amikor figyelmeztetnek, hogy nézz be a kocsid alá minden reggel, nehogy valami baj legyen.

A dokumentumfilmezés legjobb eszközeit használja a rendező, s ez nagyon is működik: visszamegyünk az időben, és keressük a választ a Beitar múltjában e gyűlöletre, látjuk, hogyan mocskolódott össze a szurkológárda a politikával, harsogták már évekkel korábban is, hogy ők „örökké tiszták maradnak”, jelentsen ez bármit is. Közben pedig nézzük a jelen eseményeit, elszorult szívvel hallgatván, amikor a két muzulmán vallású játékos megtörten mondja a kamerába, hogy hiány­zik az otthonuk, és mert máshol is hasonlókat kapnának, haza szeretnének menni. Oda, ahol legalább úgy játszhatnak, hogy a szurkolók nem akarják rájuk dönteni a stadiont. Ők hazamennek az idény végén, de a gyűlölet helyben marad.

November 17., 20.00, Toldi; november 18., 21.00, Kino

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."