Film

Szívvel-lélekkel

  • 2017. május 20.

Film

Katell Quillévéré napjaink egyik legígéretesebb fiatal francia alkotója, de egy valóban jelentős mű létrehozása ezúttal is csak ígéret maradt. Me­gint – mint a Gyilkos méreg vagy a Suzanne esetében – a szétágazó epizodikusságában olykor esetlegesnek ható történet, és a minden egyes percében jelentőségteljesnek mutatkozni akaró, ólomnehézségű elbeszélésmód viszi félre amúgy fontos és értékes filmjét. Pedig a kezdet lélegzetelállítóan szép: a három fiatalember hajnali szörfözése nem csak látványos képekben beszéli el az emberre zúduló hullámok fenyegető, mégis fenséges közegében megélt szabadságot, de meghatározza azt az emelkedett nézőpontot is, amelyből az emberélet alapkérdéseit méltó módon fel lehet tenni.

Csak azután mégsem ezek az alapkérdések – mennyit ér egy emberélet, mi a szeretet s mi az elengedés – lesznek feltéve. Pedig még a hazaúton autóbalesetben végzetesen megsérült fiú szerveinek felajánlása kapcsán is erős a drámai töltés, élükre állítottak nemcsak a döntési helyzetek, de még a megszólalások mikéntje is. Ám a későbbieken, a már csak az új szívben reménykedő, súlyos beteg hegedűművésznő és fiai küzdelmét bemutató záró részen eluralkodik a tanmesejelleg, s az átvitt értelemben vett, az emberi élettel és ezen élet értékével analóg szívtől végül a biológiai értelemben vett szív mint szerv veszi át a főszerepet. Az ihletett művészfilmnek induló darab végül egy aprólékosan részletezett ismeretterjesztő film s egy a szívátültetés hasznossága mellett érvelő propagandafilm hibridjeként zárul.
Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.