Film

Szívvel-lélekkel

  • 2017. május 20.

Film

Katell Quillévéré napjaink egyik legígéretesebb fiatal francia alkotója, de egy valóban jelentős mű létrehozása ezúttal is csak ígéret maradt. Me­gint – mint a Gyilkos méreg vagy a Suzanne esetében – a szétágazó epizodikusságában olykor esetlegesnek ható történet, és a minden egyes percében jelentőségteljesnek mutatkozni akaró, ólomnehézségű elbeszélésmód viszi félre amúgy fontos és értékes filmjét. Pedig a kezdet lélegzetelállítóan szép: a három fiatalember hajnali szörfözése nem csak látványos képekben beszéli el az emberre zúduló hullámok fenyegető, mégis fenséges közegében megélt szabadságot, de meghatározza azt az emelkedett nézőpontot is, amelyből az emberélet alapkérdéseit méltó módon fel lehet tenni.

Csak azután mégsem ezek az alapkérdések – mennyit ér egy emberélet, mi a szeretet s mi az elengedés – lesznek feltéve. Pedig még a hazaúton autóbalesetben végzetesen megsérült fiú szerveinek felajánlása kapcsán is erős a drámai töltés, élükre állítottak nemcsak a döntési helyzetek, de még a megszólalások mikéntje is. Ám a későbbieken, a már csak az új szívben reménykedő, súlyos beteg hegedűművésznő és fiai küzdelmét bemutató záró részen eluralkodik a tanmesejelleg, s az átvitt értelemben vett, az emberi élettel és ezen élet értékével analóg szívtől végül a biológiai értelemben vett szív mint szerv veszi át a főszerepet. Az ihletett művészfilmnek induló darab végül egy aprólékosan részletezett ismeretterjesztő film s egy a szívátültetés hasznossága mellett érvelő propagandafilm hibridjeként zárul.
Forgalmazza a Cirko Film – Másképp Alapítvány

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.