Film

Az utolsó műszak

  • - kg -
  • 2012. december 8.

Film

Lehet, hogy Amerika a népek olvasztótégelye, de erről South Central Los Angelesben még senki sem hallott...,

mert ha valóban létezik ilyen hely, és nem csak mozis kitalálmány, akkor annyi bizton elmondható róla, hogy itt még nem kezdődött meg az olvadás: a bandák kifejezetten bőrszín mentén szerveződnek és lövik halomra egymást gyorsan kiégő furgonjaikból. Legalábbis ez derül ki az erre játszódó filmekből, melyek egy jelentős részét David Ayer készítette - hol mint író, hol mint rendező is. Könnyen lehet, hogy Ayer mindent tud a környékről; annyira autentikus, hogy a vérnarancs naplemente nála nem is elsőre, csak másodikra tűnik viccnek. Igen, David Ayer alighanem mindent tud a környékről, ahol a legnépszerűbb közösségi formát gengnek hívják, a nyelv pedig már rég maga mögött hagyta az angolt, s abból csupán egyetlen szót, a fuckot őrizte meg. És könnyen lehet, hogy Ayer egyszer még azon is elgondolkodik majd, hogy mindez a tudás hogyan szolgálhatna egy filmet. Lenne benne fantázia, mert így sem nézhetetlen az eredmény, ahogy két jól táplált színész adja a naphosszat járőröző rendőröket, sőt, vannak kifejezetten élvezetes, a rendőri munka mindennapjait a színészi rögtönzés mindennapjaival ötvöző jelenetek, melyek mindkét szakma kihívásaira felhívják a figyelmet. Szóval, ha mindebből egyszer film lesz, és nem a valósággal mint legjobb haverunkkal való minduntalan hivalkodás, arra szintén befizetnénk. És mikor ez megtörténik, derűsen elevenítjük majd föl a kezdeti bizonytalanságokat, mint például a kamera folytonos rángatását.

A Big Bang Media bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.