Teljesen szabad kezek - José Cura operaénekes

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Úgy tudom, igen korán kezdtél gitározni és zongorázni. Hogyan kötöttél ki aztán az operaéneklésnél? José Cura: Gitározással kezdtem, majd később elkezdtem komponálni és vezényelni. Természetesen mindig énekeltem, de profi énekessé a túlélési okok miatt lettem. A nyolcvanas években Argentína a sokéves katonai elnyomás után kezdett újjáéledni. Hatalmas volt a kulturális válság, és zeneszerzőként vagy karmesterként ezt túlélni szinte lehetetlen volt.

rés a présen: Úgy tudom, igen korán kezdtél gitározni és zongorázni. Hogyan kötöttél ki aztán az operaéneklésnél?

José Cura: Gitározással kezdtem, majd később elkezdtem komponálni és vezényelni. Természetesen mindig énekeltem, de profi énekessé a túlélési okok miatt lettem. A nyolcvanas években Argentína a sokéves katonai elnyomás után kezdett újjáéledni. Hatalmas volt a kulturális válság, és zeneszerzőként vagy karmesterként ezt túlélni szinte lehetetlen volt.

rap: A művészetedben van valami kapcsolat a klasszikus opera és az argentin zene között?

JC: Nincsen.

rap: Melyek voltak a kedvenc szerepeid? És kik voltak a legjobb partnerek?

JC: Az összes szerep kedvenc szerep, és minden partnerem nagyszerű. Úgy értem, nem vállalnék olyan szerepet, amit nem igazán szeretek, mert az hazugság volna a közönség felé - ez nem azt jelenti, hogy a szerepben mindig pozitív figurát alakítok, inkább színházi értelemben véve érdekes figurát -, és nem állnék olyan kollégával egy színpadra, akit nem tisztelek. Tehát amikor engem a színpadon látnak, tudhatják, hogy szeretem azt a szerepet, amit alakítok, és azokkal az emberekkel szeretem csinálni, akik ott állnak mellettem.

rap: Arról vagy híres, hogy mindig megleped a közönséged valamivel. Például egyszerre énekelsz és vezényelsz a színpadon.

JC: Nem mindig teszem ezt, csak néhány különleges koncerten és különleges alkalmakkor. Mindez nem olyan bizarr, mint ahogy azt az emberek gondolják. Senki nem lepődik meg, ha egy zongorista játszik és vezényel egyszerre, akkor miért kellene meglepődni egy énekes esetében? Egy énekes keze ráadásul teljesen szabad.

rap: Zeneszerzőként is számon tartanak. Manapság is írsz zenét?

JC: Amikor nem énekeltem annyit, akkor sokat komponáltam. Most viszont nincs rá időm. Utolsó szerzeményem egy dalciklus, amit Neruda verseire komponáltam. 2007-ben mutatták be.

rap: Milyen programmal érkezel a Veszprémi Ünnepi Játékokra július 30-án, ahol a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával, Mario de Rose vezényletével énekelsz?

JC: Operaáriákkal és duettekkel természetesen. Abban a megtiszteltetésben van részem, hogy megoszthatom a színpadot barátommal, a nagyszerű énekesnővel, Komlósi Ildikóval.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).