Teljesen szabad kezek - José Cura operaénekes

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Úgy tudom, igen korán kezdtél gitározni és zongorázni. Hogyan kötöttél ki aztán az operaéneklésnél? José Cura: Gitározással kezdtem, majd később elkezdtem komponálni és vezényelni. Természetesen mindig énekeltem, de profi énekessé a túlélési okok miatt lettem. A nyolcvanas években Argentína a sokéves katonai elnyomás után kezdett újjáéledni. Hatalmas volt a kulturális válság, és zeneszerzőként vagy karmesterként ezt túlélni szinte lehetetlen volt.

rés a présen: Úgy tudom, igen korán kezdtél gitározni és zongorázni. Hogyan kötöttél ki aztán az operaéneklésnél?

José Cura: Gitározással kezdtem, majd később elkezdtem komponálni és vezényelni. Természetesen mindig énekeltem, de profi énekessé a túlélési okok miatt lettem. A nyolcvanas években Argentína a sokéves katonai elnyomás után kezdett újjáéledni. Hatalmas volt a kulturális válság, és zeneszerzőként vagy karmesterként ezt túlélni szinte lehetetlen volt.

rap: A művészetedben van valami kapcsolat a klasszikus opera és az argentin zene között?

JC: Nincsen.

rap: Melyek voltak a kedvenc szerepeid? És kik voltak a legjobb partnerek?

JC: Az összes szerep kedvenc szerep, és minden partnerem nagyszerű. Úgy értem, nem vállalnék olyan szerepet, amit nem igazán szeretek, mert az hazugság volna a közönség felé - ez nem azt jelenti, hogy a szerepben mindig pozitív figurát alakítok, inkább színházi értelemben véve érdekes figurát -, és nem állnék olyan kollégával egy színpadra, akit nem tisztelek. Tehát amikor engem a színpadon látnak, tudhatják, hogy szeretem azt a szerepet, amit alakítok, és azokkal az emberekkel szeretem csinálni, akik ott állnak mellettem.

rap: Arról vagy híres, hogy mindig megleped a közönséged valamivel. Például egyszerre énekelsz és vezényelsz a színpadon.

JC: Nem mindig teszem ezt, csak néhány különleges koncerten és különleges alkalmakkor. Mindez nem olyan bizarr, mint ahogy azt az emberek gondolják. Senki nem lepődik meg, ha egy zongorista játszik és vezényel egyszerre, akkor miért kellene meglepődni egy énekes esetében? Egy énekes keze ráadásul teljesen szabad.

rap: Zeneszerzőként is számon tartanak. Manapság is írsz zenét?

JC: Amikor nem énekeltem annyit, akkor sokat komponáltam. Most viszont nincs rá időm. Utolsó szerzeményem egy dalciklus, amit Neruda verseire komponáltam. 2007-ben mutatták be.

rap: Milyen programmal érkezel a Veszprémi Ünnepi Játékokra július 30-án, ahol a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával, Mario de Rose vezényletével énekelsz?

JC: Operaáriákkal és duettekkel természetesen. Abban a megtiszteltetésben van részem, hogy megoszthatom a színpadot barátommal, a nagyszerű énekesnővel, Komlósi Ildikóval.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.