Teljesen szabad kezek - José Cura operaénekes

  • .
  • 2010. június 17.

Film

rés a présen: Úgy tudom, igen korán kezdtél gitározni és zongorázni. Hogyan kötöttél ki aztán az operaéneklésnél? José Cura: Gitározással kezdtem, majd később elkezdtem komponálni és vezényelni. Természetesen mindig énekeltem, de profi énekessé a túlélési okok miatt lettem. A nyolcvanas években Argentína a sokéves katonai elnyomás után kezdett újjáéledni. Hatalmas volt a kulturális válság, és zeneszerzőként vagy karmesterként ezt túlélni szinte lehetetlen volt.

rés a présen: Úgy tudom, igen korán kezdtél gitározni és zongorázni. Hogyan kötöttél ki aztán az operaéneklésnél?

José Cura: Gitározással kezdtem, majd később elkezdtem komponálni és vezényelni. Természetesen mindig énekeltem, de profi énekessé a túlélési okok miatt lettem. A nyolcvanas években Argentína a sokéves katonai elnyomás után kezdett újjáéledni. Hatalmas volt a kulturális válság, és zeneszerzőként vagy karmesterként ezt túlélni szinte lehetetlen volt.

rap: A művészetedben van valami kapcsolat a klasszikus opera és az argentin zene között?

JC: Nincsen.

rap: Melyek voltak a kedvenc szerepeid? És kik voltak a legjobb partnerek?

JC: Az összes szerep kedvenc szerep, és minden partnerem nagyszerű. Úgy értem, nem vállalnék olyan szerepet, amit nem igazán szeretek, mert az hazugság volna a közönség felé - ez nem azt jelenti, hogy a szerepben mindig pozitív figurát alakítok, inkább színházi értelemben véve érdekes figurát -, és nem állnék olyan kollégával egy színpadra, akit nem tisztelek. Tehát amikor engem a színpadon látnak, tudhatják, hogy szeretem azt a szerepet, amit alakítok, és azokkal az emberekkel szeretem csinálni, akik ott állnak mellettem.

rap: Arról vagy híres, hogy mindig megleped a közönséged valamivel. Például egyszerre énekelsz és vezényelsz a színpadon.

JC: Nem mindig teszem ezt, csak néhány különleges koncerten és különleges alkalmakkor. Mindez nem olyan bizarr, mint ahogy azt az emberek gondolják. Senki nem lepődik meg, ha egy zongorista játszik és vezényel egyszerre, akkor miért kellene meglepődni egy énekes esetében? Egy énekes keze ráadásul teljesen szabad.

rap: Zeneszerzőként is számon tartanak. Manapság is írsz zenét?

JC: Amikor nem énekeltem annyit, akkor sokat komponáltam. Most viszont nincs rá időm. Utolsó szerzeményem egy dalciklus, amit Neruda verseire komponáltam. 2007-ben mutatták be.

rap: Milyen programmal érkezel a Veszprémi Ünnepi Játékokra július 30-án, ahol a Budapesti Filharmóniai Társaság Zenekarával, Mario de Rose vezényletével énekelsz?

JC: Operaáriákkal és duettekkel természetesen. Abban a megtiszteltetésben van részem, hogy megoszthatom a színpadot barátommal, a nagyszerű énekesnővel, Komlósi Ildikóval.

Figyelmébe ajánljuk

A Fidesz házhoz megy

Megfelelő helyre kilopott adatbázis, telefonálgató propagandisták, aktivisták otthonát látogató Németh Balázs. Amit a Fidesz most csinál, régen a Kurucinfó munkája volt.

Mint az itatós

Szinte hihetetlen, de akad még olyan nagy múltú, híres szimfonikus zenekar, amely korábban soha nem járt Budapesten: közéjük tartozott a Tokiói Filharmonikus Zenekar is, holott erős magyar kötődésük van, hiszen Kovács János 1992 óta szerepel náluk vendégkarmesterként.

Minden meg akar ölni

  • SzSz

Andriivka aprócska falu Kelet-Ukrajnában, Donyeck megyében; 2014 óta a vitatott – értsd: az ENSZ tagországai közül egyedül Oroszország, Szíria és Észak-Korea által elismert – Donyecki Népköztársaság része.

S most reménykedünk

„Az élet távolról nézve komédia, közelről nézve tragédia” – az Arisztotelész szellemét megidéző mondást egyként tulajdonítják Charlie Chaplinnek, illetve Buster Keatonnek.

A szürkeség ragyogása

Különös élmény néhány napon belül látni két Molière-darabot a Pesti Színházban. A huszonöt éve bemutatott Képzelt beteg egy rosszul öregedő „klasszikus”, a Madame Tartuffe pedig egy kortárs átirat, amelynek első ránézésre a névegyezésen túl nem sok köze van a francia szerzőhöz. Ez utóbbi egyáltalán nem baj, még akár erény is lehet.