tévésmaci

Az örvös medvék egyetemén

  • tévésmaci
  • 2013. augusztus 11.

Film

Amikor Sztupa és Troché egy multinacionális vállalat megbízásából látogatást tettek a burnyákoknál, nagy reverenciával fogadták őket. Maga az elnök küldött értük a repülőtérre egy bizalmi embert, természetesen inkognitóban. Az ügyesen elvegyült a tranzit kijáratánál lebzselő taxisok és panziósok között, sőt, neki is volt egy kis műanyag irattartóba csomagolt A4-es papirosa, amire nyomtatott nagybetűkkel föl volt írva két név, így: MR. STOOPWA, MR. ROGIER.

Amikor Sztupa és Troché egy multinacionális vállalat megbízásából látogatást tettek a burnyákoknál, nagy reverenciával fogadták őket. Maga az elnök küldött értük a repülőtérre egy bizalmi embert, természetesen inkognitóban. Az ügyesen elvegyült a tranzit kijáratánál lebzselő taxisok és panziósok között, sőt, neki is volt egy kis műanyag irattartóba csomagolt A4-es papirosa, amire nyomtatott nagybetűkkel föl volt írva két név, így: MR. STOOPWA, MR. ROGIER. Ám amikor kinyílt az automatikus kapu, ő is elkezdett óbégatni a többi egybegyűlttel, s amit ki lehetett hallani a kórusból, az már inkább úgy hangzott, hogy Miszter Sztupa és Miszter Troché. Nem is okozott gondot megtalálni egymást, kézfogás, bemutatkozás, a fiatalember még a magyarral is megpróbálkozott, s valami olyasmit mondott, hogy őt magyarul tulajdonképpen Istvánnak hívták, s egy évig buszt vezetett Tatabányán, de a neve burnyákul egész máshogy hangzik, nem is érdemes megjegyezni, mert csupa mássalhangzóból meg számból áll. Troché rögtön elértette a tréfát, de Sztupa egyáltalán nem figyelt oda, mert kilépvén az előcsarnokból villámcsapásként ütött belé egy friss benyomás: beleszagolt tudniillik a levegőbe, az pedig, legyen bármilyen közhelyes is, balzsamos volt és jó szagú, fenyő és déli gyümölcsök illatát árasztotta, s egyszerre volt nagyon kellemes és felkavaró, vagyis vérpezsdítő. Hosszan vágtak át a zsúfolt parkolón, egyszemélyes fogadóbizottságuk (szigorú inkognitóban) egy kanárisárga Fiat 131-eshez vezette őket, melynek utasterét szétszórt rágógumipapírok és hűsítőspalackok tették otthonossá, s nyilvánvalóan feltűnésmentessé is. A sofőr betuszkolta csomagjaikat egy gyerekágy elhagyatottnak tűnő rácsozata mellé a csomagtartóba, őket pedig a hátsó ülés felé kalauzolta. A kocsi harmadik próbálkozásra elindult, majd valami földút közbeiktatásával kikerülte a fizetőkaput, s egy sikló ügyességével slisszolt be a főváros felé tartó - elegyes állagú - gépkocsioszlopba. Mi meg faroljunk sürgősen a tévé elé!

Pénteken (12-én) jön a vállfás nagy utazása, negyed kilenctől indul a vonat az m1-ről, s biztos megáll egy percre az ügetőnél, mert Sose halunk meg! Ha nem, hát nem. Maradva az ántivilágnál meg a közszolgálatnál, rögtön utána megnézhetjük minden Spreewald uborkák fő himnuszát Good bye, Lenin! címmel az m2-n. De ha már a címeknél tartunk, ott volt nyolckor a Cinemaxon a Temetés Berlinben, ami egy tőrőlmetszett brit kémfilm a hatvanas évekből, melyben természetesen Michael Caine a kém, úgy is hívják: Michael Caime.

Szombaton maradunk a kémek elég izgalmas világának foglyai: az m2 újra előveszi a Cambridge-i kémeket, amit ismét jó szívvel ajánlunk. Lesz még kábé ugyanekkor (valamivel éjfél előtt) a ViaSat3-on a Manhattanre leszállt az éj - nos, mint a cím is kimutatja tisztán: Sidney Lumet leszálló ágából, Garcia Andrással.

Vasárnap egy elmaradt utazást pótolhatunk a híres Brugge-be, felénk is mondogatták sűrűn, hogy elmész te a brűsbe: Erőszakik este tíz előtt az RTL Klubon.

Hétfőn vörösőrség miatt zárva.

Kedden a pofám tényleg leszakad, jön Józsi a kicseszett úthengerrel esti negyed kilenckor a Dunára. Nyilván azért, mert semmi sem ciki, és mindig lesz lejjebb.

Szerdán sem lesz semmi nézhető, de ki csodálkozik ezen.

Csütörtökre maradt viszont a Dunán egy kis gyöngyszem abból a korból, amikor a magyar filmesek úgy érezték, hogy az a helyes, jövőbe mutató magatartás, ha csehszlovák filmeket forgatnak, pontosabban olyan valamiket, amik hasonlítanak módfelett a csehszlovák filmekre. Nos, ez a magatartás még a cseh filmeseknek sem jött be, a szlovákokról már nem is beszélve. A cseh filmesek a kudarc láttán amerikai filmekkel próbálkoztak, a magyar filmesek pedig költészettel (elsősorban monetáris alapon, még szép). Ettől persze az Ismeri a szandi mandit? egy egész helyes kis film, amelynek tökéletesen értelmetlen címe asszem Sztankay csajozós dumáját takarja. A műalkotást a Duna Televízió vetíti. Önök se tévézzenek, orrvérzést és émelygést okoz.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.