tévésmaci

Az örvös medvék egyetemén

  • tévésmaci
  • 2013. augusztus 11.

Film

Amikor Sztupa és Troché egy multinacionális vállalat megbízásából látogatást tettek a burnyákoknál, nagy reverenciával fogadták őket. Maga az elnök küldött értük a repülőtérre egy bizalmi embert, természetesen inkognitóban. Az ügyesen elvegyült a tranzit kijáratánál lebzselő taxisok és panziósok között, sőt, neki is volt egy kis műanyag irattartóba csomagolt A4-es papirosa, amire nyomtatott nagybetűkkel föl volt írva két név, így: MR. STOOPWA, MR. ROGIER.

Amikor Sztupa és Troché egy multinacionális vállalat megbízásából látogatást tettek a burnyákoknál, nagy reverenciával fogadták őket. Maga az elnök küldött értük a repülőtérre egy bizalmi embert, természetesen inkognitóban. Az ügyesen elvegyült a tranzit kijáratánál lebzselő taxisok és panziósok között, sőt, neki is volt egy kis műanyag irattartóba csomagolt A4-es papirosa, amire nyomtatott nagybetűkkel föl volt írva két név, így: MR. STOOPWA, MR. ROGIER. Ám amikor kinyílt az automatikus kapu, ő is elkezdett óbégatni a többi egybegyűlttel, s amit ki lehetett hallani a kórusból, az már inkább úgy hangzott, hogy Miszter Sztupa és Miszter Troché. Nem is okozott gondot megtalálni egymást, kézfogás, bemutatkozás, a fiatalember még a magyarral is megpróbálkozott, s valami olyasmit mondott, hogy őt magyarul tulajdonképpen Istvánnak hívták, s egy évig buszt vezetett Tatabányán, de a neve burnyákul egész máshogy hangzik, nem is érdemes megjegyezni, mert csupa mássalhangzóból meg számból áll. Troché rögtön elértette a tréfát, de Sztupa egyáltalán nem figyelt oda, mert kilépvén az előcsarnokból villámcsapásként ütött belé egy friss benyomás: beleszagolt tudniillik a levegőbe, az pedig, legyen bármilyen közhelyes is, balzsamos volt és jó szagú, fenyő és déli gyümölcsök illatát árasztotta, s egyszerre volt nagyon kellemes és felkavaró, vagyis vérpezsdítő. Hosszan vágtak át a zsúfolt parkolón, egyszemélyes fogadóbizottságuk (szigorú inkognitóban) egy kanárisárga Fiat 131-eshez vezette őket, melynek utasterét szétszórt rágógumipapírok és hűsítőspalackok tették otthonossá, s nyilvánvalóan feltűnésmentessé is. A sofőr betuszkolta csomagjaikat egy gyerekágy elhagyatottnak tűnő rácsozata mellé a csomagtartóba, őket pedig a hátsó ülés felé kalauzolta. A kocsi harmadik próbálkozásra elindult, majd valami földút közbeiktatásával kikerülte a fizetőkaput, s egy sikló ügyességével slisszolt be a főváros felé tartó - elegyes állagú - gépkocsioszlopba. Mi meg faroljunk sürgősen a tévé elé!

Pénteken (12-én) jön a vállfás nagy utazása, negyed kilenctől indul a vonat az m1-ről, s biztos megáll egy percre az ügetőnél, mert Sose halunk meg! Ha nem, hát nem. Maradva az ántivilágnál meg a közszolgálatnál, rögtön utána megnézhetjük minden Spreewald uborkák fő himnuszát Good bye, Lenin! címmel az m2-n. De ha már a címeknél tartunk, ott volt nyolckor a Cinemaxon a Temetés Berlinben, ami egy tőrőlmetszett brit kémfilm a hatvanas évekből, melyben természetesen Michael Caine a kém, úgy is hívják: Michael Caime.

Szombaton maradunk a kémek elég izgalmas világának foglyai: az m2 újra előveszi a Cambridge-i kémeket, amit ismét jó szívvel ajánlunk. Lesz még kábé ugyanekkor (valamivel éjfél előtt) a ViaSat3-on a Manhattanre leszállt az éj - nos, mint a cím is kimutatja tisztán: Sidney Lumet leszálló ágából, Garcia Andrással.

Vasárnap egy elmaradt utazást pótolhatunk a híres Brugge-be, felénk is mondogatták sűrűn, hogy elmész te a brűsbe: Erőszakik este tíz előtt az RTL Klubon.

Hétfőn vörösőrség miatt zárva.

Kedden a pofám tényleg leszakad, jön Józsi a kicseszett úthengerrel esti negyed kilenckor a Dunára. Nyilván azért, mert semmi sem ciki, és mindig lesz lejjebb.

Szerdán sem lesz semmi nézhető, de ki csodálkozik ezen.

Csütörtökre maradt viszont a Dunán egy kis gyöngyszem abból a korból, amikor a magyar filmesek úgy érezték, hogy az a helyes, jövőbe mutató magatartás, ha csehszlovák filmeket forgatnak, pontosabban olyan valamiket, amik hasonlítanak módfelett a csehszlovák filmekre. Nos, ez a magatartás még a cseh filmeseknek sem jött be, a szlovákokról már nem is beszélve. A cseh filmesek a kudarc láttán amerikai filmekkel próbálkoztak, a magyar filmesek pedig költészettel (elsősorban monetáris alapon, még szép). Ettől persze az Ismeri a szandi mandit? egy egész helyes kis film, amelynek tökéletesen értelmetlen címe asszem Sztankay csajozós dumáját takarja. A műalkotást a Duna Televízió vetíti. Önök se tévézzenek, orrvérzést és émelygést okoz.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.