Tévésorozat - Nucky vs. Lucky - Gengszterkorzó

  • - ts -
  • 2011. január 6.

Film

Nyilván nem élhetünk az amerikai szervezett bűnözés viselt dolgait tárgyazó mozgóképes termékek nélkül egy percet sem, hiszen mi más is magyarázná, hogy alig három évvel a kelleténél jócskán hosszabb Maffiózók lezárása után az HBO újabb maffiaszériával hozakodott elő - finoman szólva is jelentős erők mozgósításával. Az újabb nekifutás, a Boardwalk Empire minden idők legdrágább, s iménti tételünket - miszerint nem élhetünk... - igazolandó, legjobban várt tévésorozata lett. Hiteléért és sikeréért pedig nem kisebb név szavatol, mint Martin Scorsese.

*

A léc a gengszteres szakágban mindig is magasan volt, de ezúttal különösen, lévén már a címke, hogy "HBO-sorozat" jelent egy elég magas (ráadásul korábbról nem megszokott) nívót, s ezen belül is a Sopranók kalandjai (Maffiózók) az egyik legsikeresebb darab (mi is beájultunk tőle kétszer: Keresztepe, 2004. szeptember 23.; Tony, az Ember Fia, 2008. december 18.). A cifraság a dologban, hogy Scorsese most valamennyire önmagát kényszerült volna felülmúlni, hiszen a Sopranos aligha jöhetett volna létre a Nagymenők nélkül. Csakhogy ami sikerült Scorsese nélkül, vele együtt sajnálatos módon lehetetlen küldetésnek bizonyult - s ennek a nevezett nagyság szerepén túl számos további oka is van (bár, ha nagyon akarnánk, éppenséggel az összest köthetnénk őhozzá).

A sorozat első évadja (mindenki tudja: "be van rendelve" a második is) a múlt század húszas éveinek legelején játszódik, Warren G. Harding elnökké választásakor (1921) köszönünk el a szereplőktől. S ha már az USA 29. elnöke szóba jött, az Atlantic Cityben játszódó sztori pont a nagykönyvben előírt arányban keveri a valós szereplőket a kitaláltakkal, melyek egynémelyikét, mint a Steve Buscemi adta főhőst, Nucky Thompsont hús-vér emberről (adott esetben Enoch L. Johnsonról) formázták, ugyancsak becsülendő alkotói szabadsággal. Mely szabadságra égetően nagy szükség lenne a film egyéb pontjain is, lévén a Gengszterkorzó legnagyobb baja pont az, hogy minden olyan benne, mint ahogy az a nagykönyvben meg van írva.

Márpedig az hétszentség, hogy a mondott "nagykönyv" nem arra szolgál, hogy ától cettig kiolvassuk, hanem arra, hogy időnként, amikor épp nem jut eszünkbe valami, esetleg semmi sem, fölüssük. Szóval arról van szó a filmekben eddig is sűrűn mutogatott korzón, hogy elért immár odáig az alkoholtilalom, s az arra hivatottak (a nevezett helyi erőn túl olyan neves vendégművészek, mint az abszolút kezdő Al Capone, az ugyancsak junior menedzseri státuszban zúzó Salvatore Luciano, Meyer Lansky és a kevésbé hírhedt többiek) megpróbálják kihozni belőle a lehető legtöbbet. Miközben persze élik a gengszterek érthetően problematikus magánéletét (van köztük néhány kisebbségi körökből szalajtott egyén például, hogy kicsinyt se szakadjunk el a legkorszerűbb nagykönyvtől), nő- és férfiügyekbe keverednek, de legszívesebben hatalmi játszmákkal múlatják az időnket.

Minden a helyén van az utolsó szögig, Steve Busceminek olyan cipője van, amiben minden gengszterfilmben felléphetne, élire vasalva mindene, a haja lenyalva: a Gengszterkorzó első látásra is nyilvánvalóan a műfaj dizájnközpontú - igen széles - ágához sorolható. Csakhogy az ebbéli tökély - nem lévén mellépakolva semmi, konkrétan se gondolat, se akció - egy (igen hamar, már a hosszú mozifilm hosszúságú pilotban elérkező) ponton egyszerűen nevetségessé válik: olyan lesz az egész, mint egy rosszul vagy inkább csak felibe-harmadába kitalált panoptikum, melyben a vállán óriási terheket cipelő Buscemi önmaga igyekvő, bár merev karikatúrájaként simul bele a díszletbe.

Az is lehet, hogy az írott alapanyaggal van a baj, bár bizonyítékaink nincsenek - a helyi szerző húsz éven át írta városa s a véle szorosan összefonódó szerencsejáték-ipar igaz és bizonyára szép történetét, s erre az alapra húzták fel Scorseséék a sorozatot (a Maffiózók egyik írója, Terence Winter döntő jelentőségű közreműködésével - ne feledjük azért, hogy a Maffiózók mindenki előtt David Chase műve), hozzáadva némi szexet és privát életi kenykődést. Ezek pedig az HBO-sorozatok fő gyengéi. A szex mindig afféle "bátorkodás", egy alapvetően és mélyen prűd szemlélet igyekszik merésznek látszani, de ez csak a dramaturgiai léptékű túladagolásban jelentkezik; ciki volt az ilyesmi még a Rómában is. És sajna ugyanezt mondhatjuk el kábé a magánéleti szálakról is, közhelyesek és álszentek, mint szinte mindig, ez vágta haza az egyébként kitűnő The Pacific - A hős alakulat majd' felét is. S ha ehhez még hozzácsapjuk az akciójelenetek szembeszökő impotenciáját (itt megint csupán arról a prüdériáról van szó, amit tán ez a műfaj, a gengszterfilm tűr a legkevésbé), akkor eljutunk a Gengszterkorzót leginkább jellemző sajátossághoz: a míves semmitmondáshoz.

Hogyhogy így esett? Hiszen Martin Scorsesének egyszer már (a Pileggi-adaptációkkal - a Nagymenők és a Casino) sikerült friss vért pumpálnia a halódó gengszterszcénába. Nos, alkalmasint ez sem így van, a Maffiózók - mint afféle összegző igényű mű - az, ami homlokegyenest ellenkező alapállásból föl bírt nőni A Keresztapa mellé, még akkor is, ha mint mondtuk (illetve Michael Imperioli mondta egy interjújában), a Nagymenők nélkül nem is lenne Maffiózók. De ne legyünk igazságtalanok Scorsesével, hiszen ő már szinte visszakézből adott egy tökéletesen adekvát választ az itt opus magnumként kezelt 1972-es Coppola-filmre az 1973-as Aljas utcák leforgatásával. Ott már le lettek ráncigálva a maffiózók a romantikus hős piedesztáljáról, bele egyenest a sárba, ahol valószínűleg van is a helyük. Az ilyen omnipotens alakokra, mint Nucky Thompson vagy Vito Corleone felépített hőstörténet egyszer és csakis egyszer, A Keresztapában ment át; Scorsesének régen sem volt pálya meghatódni a nagy dolgoktól: mekkora bukta volt például a New York bandái?

Nem, a Gengszterkorzó nem lesz semekkora bukta, hiszen a költségvetésében az efféle bajok elhárítására is nagyvonalú összeg lett beállítva. S a nézők is hajlamosak futni a várakozásaik után.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.