Animációs film

Tintin kalandjai

  • - kg -
  • 2011. december 10.

Film

Tudunk egy tintines viccet, és el is mondjuk: Egy foxterrier, egy Tintin és egy hajóskapitány utazik egy tengeren hánykolódó lélekvesztőn. Egyszer csak a tengeri medve, olyan állapotban, melyet a delirium tremens is kikérne magának, fogja magát, és tüzet rak, méghozzá az evezőkből. Tudunk még néhány ilyen tintines viccet, de nem mondjuk el, nem vennénk el Steven Spielberg kenyerét, nevezett pékáru amúgy sem a frissességéről híres manapság, de a hívők kitartanak: na, majd most! felkiáltással megyünk neki minden új Spielbergnek. Spielberg mintha maga is hasonlóképp menne neki minden új Spielbergnek, annyi műfajban nem alkotott még klasszikust, hát majd most ezt is, azt is kipipálja. Ha nem megy, huss, tovaszáll, s újabb műfaj megtermékenyítésére indul, most például animációs technikákkal (olyanokkal, melyek megkövetelik a színészi részvételt is) ment neki Tintin könyvtárnyi kalandjának. Vajh, hová tűnt Sir Haddock hajója, s vajh, hová Spielberg humora; Lepsénynél még megvolt, vagy már ott sem, s elvitte az utolsó keresztes lovag. A jó hír, hogy Tintinből egyszer még lehet valami, Spielberg minden jövőbeli Tintin-feldolgozónak nagy szívességet tett azzal, hogy demonstrálta: a technika, pupákok, íme, megvan! A vászon kész, a színek kikeverve, most már csak a humort és Tintint kell felvinni valahogy a vászonra. Mert az azért mégiscsak snassz, hogy egy róla elnevezett filmben egyedül a mitugrász kis riporter nem üti meg kidolgozottságban a kisker forgalomban lévő plasztikfigurája szintjét.

Az InterCom bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.