Film

Tekervényes banalitás

Titokzatos társulat

  • 2012. október 2.

Film

Van olyan giccs, mely egyenes és világos. Szarvasok isznak a patakból, míg a gombolyaggal játszó kiscicák turbékolása közepette a szerelmesek (sok viszontagság után) örökre egymáséi lesznek.
Vagy nem, mert egyiküket elviszi a csúnya betegség, a tragikus baleset vagy más, könnyeket kiváltani hivatott dramaturgiai effektus, de akkor meg elérzékenyülten lehet számba venni az elhalt szereplő kiváló önfeláldozását, mert a fű azért mégis zöld, az ég kék, az élet szép, a kassza meg tele.


A magát művészetnek álcázó giccs ellenben tekervényes és obskúrus. Nem azért, mert például - mint Ferzan Özpetek (interjúnk a rendezővel itt olvasható) filmjében - hetven éve megholt antifasiszta ellenálló komédiások, illetve a szellemeik és egy mai meleg színészaspiráns (némi, a kísérteteknek kijáró rémüldözést követő) megható egymásra találásában szemlélhetjük a társadalomból, a történelemből s minden egyébből kitaszítottak örök és színigaz emberségének diadalát. Hanem azért, mert a sok mellékszál csupán a fő sztori képtelen agyaltságát hivatott elfedni, s a felvételi, színészvezetési és vágástechnika egyértelműen művészfilmes attitűdje arra utal, hogy még valami egyebet is bele kéne látnunk a kellő verbális összehunyorításokkal megírt szövegekbe, mint a fikció és a valóság viszonyáról elgondolt banális közhelyeket.

Az pedig, hogy mindezek végén az amúgy felkapott török filmes per Federicónak meg Carlónak ajánlgatja lila dolgozatát, arról tanúskodik, hogy lövése sincs róla, hol is az ő tényleges helye a filmművészetben.

A Szuez Film bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.