tévésmaci

Tűkutyák a színpadon

  • tévésmaci
  • 2023. szeptember 20.

Film

Amikor Sztupa és Troché utaz­tak a vonaton…

...nem, ezt nem lehet máshogy mondani, még ha úgy is hangzik, mint a viccekben, Ómafa aláhúzta, bekeretezte, többszörösen megfelkiáltójelezte ezt a részt, kis felhőbe oda is írta, hogy „ezt, hogy”. Mindegy, szálltak fel a vonatra, Sztupa és Troché rögtön, amikor betolták a szerelvényt a Keletibe, valamelyik külső vágány, jól kinn, a francba’. Teremkocsi, egymás mellett, illetve szemben 3-3 ülés, közlekedőfolyosó, már most kurva meleg van benne. Levenni kucsmát, nagykabátot, bőröndöket fel a hálós csomagtartóra. Ómafa jött be utánuk nem sokkal. Mindjárt eszelős tömeg lesz, mondta Troché. Ómafának több sem kellett, voltam én már falusi tömeg, még színjátszóként az iskolában, én játszottam egyedül, emlékszem, nagy siker volt, amikor felzúgtam például, s az is nagyon látványos volt, amikor szétkergettek, a végén akkora tapsot kaptam, mint a főszereplők, meglehet, nagyobbat is. De a szép emlékek nem akadályozták a tömeg beáradását. Párolgó nagykabátok, izzadt fők, erős szagok jöttek. A kucsmát, kalapot, otromba kesztyűt még csak-csak levették az emberek, de a bekecset, nagykabátot, pufajkát már csak kevesen, a bőröndjét szinte senki nem engedte el, némi lökdösődés árán leült, akinek jutott ülőhely, csomóan állva maradtak, a kalauznak se lesz itt könnyű dolga. Akik ültek, ölükbe vették a bűröndjüket, akik meg álltak, megpróbálták, hogy milyen, ha ráülnek vagy legalább a gyereket ráültetik. Volt még pár perc az indulásig. Troché nem értette, hogy lehet ezt az esőverten gőzölgő nagykabátok alatt kibírni, egy-két alak dobolt a bőröndjén. A bőröndök jól kopogtak, hisz’ bőrt sose láttak, fakeretek közé feszített, barnára festett-pácolt kartonból voltak, s nagy, fogantyús dobozoknak hatottak. Végre megszólalt a mega­fon, gyorsvonat Csabára, közvetlen gyulai kocsikkal, tisztán lehetett hallani az állomások nevét, Szolnok, Szajol, Gyoma, Mezőberény, Murony… Sztupának és Trochénak Murony volt a lényeg, a sovánháti csatlakozás miatt. Mindjárt nekivágunk, gondolta Ómafa, kinézek az ablakon, hogy milyen a puszta télen, s megképzett előtte, hogy milyen lesz elsuhanni Kétpó vagy Nagylapos felvételi épülete előtt, mert nem állunk meg, csak nagy ritkán. S a kerekek, tán épp Ómafa kedvéért csikordultak egyet, elindult a vonat, felpattantak a féltve őrzött kufferok, mindenki csomagolta kifelé az útravalót, a gyerekek türelmetlenül kapkodtak, s elindult hosszú útjára egy demizson is. A hőség meg csak nőtt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.