tévésmaci

Tyúk a ködben

  • tévésmaci
  • 2022. március 2.

Film

Sztupa és Troché megérkeztek Párizsba.

Az első éjszakájukat a Garde de Valenton (Gare de triage de Valenton) egyik szolgálati épületében töltötték, magyarul tán bakterháznak mondanánk, mindenesetre a nagy sorompó mellett állt, s ha erősen meresztgette valaki a szemét, láthatta innen a gurítódomb tetejét is. Ellenben éjszaka csak az eltévedt mozdonyok hármas lámpái tolták maguk előtt lassan vakításig közelítő fényüket. Amúgy az őrház egész lakályos volt, úgy 14–16 négyzetméter. A felvigyázó, szőrös kis olasz pasas, bizonyos Gaetano Scucco szerzett kölcsönbe még egy karosszéket, szóval két karosszék, egy lestrapált íróasztal, kályha és egy isten tudja, honnan szalasztott dikó, melyen felváltva kellett volna osztozniuk, beosztást is készítettek hozzá írásban, de a vége az lett, hogy Scucco átaludta rajta gyakorlatilag az egész éjszakát. Kell-e mondani, horkolt istentelenül. Sztupa és Troché ücsörögtek mellette, Sztupa az asztali lámpa pisla fényénél még bele-bele is olvasott az ott heverő másodlagos frissességű l’Humanitébe, de csak George Marchais Maurice Thorez örökségéről szóló kolumnás vezércikkéig jutott, mert Troché nem nagyon hagyta figyelni, állandóan azzal jött, hogy figyelj, Sztupa, Párizsban vagyunk! Párizs, érted… Sztupa először csak vállat vonyított, beléd bújt valami Horváth Tivadar, vagy mi, de aztán rá is átragadt valamicske a lelkesedésből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."