tévésmaci

Tyúk a ködben

  • tévésmaci
  • 2022. március 2.

Film

Sztupa és Troché megérkeztek Párizsba.

Az első éjszakájukat a Garde de Valenton (Gare de triage de Valenton) egyik szolgálati épületében töltötték, magyarul tán bakterháznak mondanánk, mindenesetre a nagy sorompó mellett állt, s ha erősen meresztgette valaki a szemét, láthatta innen a gurítódomb tetejét is. Ellenben éjszaka csak az eltévedt mozdonyok hármas lámpái tolták maguk előtt lassan vakításig közelítő fényüket. Amúgy az őrház egész lakályos volt, úgy 14–16 négyzetméter. A felvigyázó, szőrös kis olasz pasas, bizonyos Gaetano Scucco szerzett kölcsönbe még egy karosszéket, szóval két karosszék, egy lestrapált íróasztal, kályha és egy isten tudja, honnan szalasztott dikó, melyen felváltva kellett volna osztozniuk, beosztást is készítettek hozzá írásban, de a vége az lett, hogy Scucco átaludta rajta gyakorlatilag az egész éjszakát. Kell-e mondani, horkolt istentelenül. Sztupa és Troché ücsörögtek mellette, Sztupa az asztali lámpa pisla fényénél még bele-bele is olvasott az ott heverő másodlagos frissességű l’Humanitébe, de csak George Marchais Maurice Thorez örökségéről szóló kolumnás vezércikkéig jutott, mert Troché nem nagyon hagyta figyelni, állandóan azzal jött, hogy figyelj, Sztupa, Párizsban vagyunk! Párizs, érted… Sztupa először csak vállat vonyított, beléd bújt valami Horváth Tivadar, vagy mi, de aztán rá is átragadt valamicske a lelkesedésből.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.