Úgy maradt

Gojko Mitic-sorozat (dvd)

Film

Az "NDK-indiánfilm" a rendszerváltozás utáni Magyarországon az értéktelen, a hamis, a hazug szinonimája lett.

Az "NDK-indiánfilm" a rendszerváltozás utáni Magyarországon az értéktelen, a hamis, a hazug szinonimája lett. A bonmot emlékeim szerint egy jeles magyar írótól származik, és olyannyira átment a köztudatba, hogy a minap például egy sportcsatornán hallottam újra, persze a helyzethez igazítva ("úgy esett össze, mintha egy rossz endékás indiánfilmben lenne", mondta a szpíker a csatár szimulálására célozva).
Kétségtelen, a valahai keleti blokk legvonalasabb országának állami vállalatától kikerült munkák nem tartózkodtak az "embertelen amerikai imperializmus" kipellengérezésétől (lásd például az Osceola, az Ulzana profitéhes "befektetőit", vagy a Fehér farkasok elején megjelenő kövér, prémkabátos, cilinderes-monoklis főrészvényest, aki ugyan mossa kezeit, de végső soron ő minden baj okozója). Ám, horribile dictu, ez a fajta népnevelés semmivel sem szájbarágóbb, mint mondjuk a Star Wars-széria IV. részének Reagan-pártisága, vagy III. epizódjának Bush-ellenessége. Viszont legalább annyira érdektelen. Ahogyan George Lucas űrmeséjének politikai üzeneteire sem emlékszik senki, úgy a DEFA-indiánfilmekben is fölösleges csak azért is a kurrens pártvonalra utaló betétekre vadászni. Ellenben nem hagyható figyelmen kívül, hogy a gojkomiticses történetek igen népszerűek voltak Kelet-Európa-szerte (igaz, nem mind a tucat, legföljebb az 1972-es Tecumsehig). Ennek okát keresve azonban hiba lenne az ellenkező végletekbe esni (mint ahogyan 1990 után egynémely néhai DEFA-tényezővel ez megesett), hogy tudniillik az NDK-westernek nemhogy a párt ideológiai öklei nem voltak, hanem éppen ellenkezőleg, a megszállt keletiek elfojtott szabadságvágyát jelenítették volna meg az indiánok küzdelmeiben.

A kontextus

"Tud lovagolni?" - fordult Hans Mahlich keletnémet művészeti dolgozó a Jugoslavijafilm belgrádi irodájába lépő huszonnégy éves fiatalemberhez. Az igenlő válasz után kijelentette: "Akkor maga lesz Tokei-ihto. A rendező majd eligazítja" - és folytatta a konyakozást vendéglátóival. Így indult Gojko Mitic DEFA-karrierje, legalábbis a szerb származású színész egy három évvel ezelőtti interjúja szerint. (A beszélgetés tavaly nyár óta magyar föliratozással is hozzáférhető, négy folytatásban, egy-egy film - A Sólyom nyomában, Osceola, Apacsok, Ulzana - extrájaként.)

A sztori sokféleképpen ismert, ám a lényeg ugyanaz: Harald Reinl 1962-es Karl May-földolgozása, az NSZK-francia-jugoszláv koprodukcióban készült Az Ezüst-tó kincse - pontosabban annak előre nem látott hatalmas sikere - valósággal forradalmasította a kontinens kalandfilmiparát. A lehetőségre - hogy tudniillik az ókori történeteket földolgozó amerikai szuperprodukciókra, az ún. szandálos filmekre ráunt európai közönségnek valami újszerűt kell nyújtani - először az olaszok éreztek rá, akik aztán filmtörténetet írtak. Sergio Leone műfaj-interpretációja iskolát teremtett, az italo- (vagy spagetti-) western védjegyévé tett brutalitás és ironikus látásmód nemcsak honfitársaira, hanem az amerikai filmgyártásra is hatott (például Sam Peckinpah-ra vagy a hetvenes évek elejének dezillúziós westernjeire, mondjuk Arthur Penn Kis Nagy Emberére vagy Ralph Nelson Kék katonájára - utóbbi kettő egyébként meglepően hamar, két-három év múltán hozzánk is megérkezett). E pezsgésből az akkori magyar mozinéző alig valamit érzékelt: a Leone-filmekről legföljebb a Petőfi rádió hétfő délutáni kívánságműsorában hallhatott (ahol gyakran kérték Ennio Morricone zenéit), a dollártrilógia éppúgy ismeretlen maradt a honi dolgozó nép számára, mint a nyugatnémet Winnetou-sorozat Pierre Brice-szel és Lex Barkerrel. Az európai western fénykorában, a hatvanas évek végén semmi nem jutott el ide a műfaj javából (a Volt egyszer egy Vadnyugat fut majd be néhány évnyi késéssel).

Volt viszont Gojko Mitic, miután a már említett Mahlich produkciós vezető kiharcolta, hogy ezúttal a DEFA se maradjon ki az európai divathullámból. Hosszas előkészületek után 1966-ban jött ki az első keletnémet indiánfilm, a Liselotte Welskopf-Henrich regényeiből forgatott A Nagy Medve fiai, mégpedig a cseh(szlovák) Josef Mach rendezésében - mivel egyetlen német sem látott fantáziát a kísérletben. Tokei-ihto történetére azonban tódultak a népek a moziba a szoc. táborban, és az immár keletnémet direktorok a továbbiakban nem is vicceltek: 1975-ig minden évben újabb darabbal jelentkeztek, majd 1978-ban és 1983-ban is lenyomtak egyet-egyet, összesen tehát tizenkettőt.

A maga nemében

Ha méltányosak akarunk lenni, a DEFA munkáit ebben az összefüggésben kell vizsgálni és megmérni. Leonéval vagy Sergio Corbuccival persze érdemben nem összevethetők. A Gojko Mitic-filmek súlycsoportja a nyugat-európai Karl May-adaptációké vagy a román-francia Cooper-feldolgozásoké - ott viszont megállja a helyét. A mérce persze nem túl magas, s azt is alig néhány alkotás viszi át mind a Winnetou-, mind a DEFA-sorozatból (a Sergiu Nicolaescu-féle Cooper-átiratokból pedig egy sem). Bár A Nagy Medve fiai magán viseli a nyitódarabok számos nyűgét (a regények ismerete nélkül egynéhány részlet nehezen érthető, olykor kifejezetten zavaró, esztrád jellegű kísérőzene stb.), az elkövetkező években az idealizált, skanzenszerű indiánábrázolást (amiből például a Karl May-földolgozások soha nem tudtak kitörni) a tárgyiasabb megközelítés váltja föl. Néhány főhős - Tecumseh, Osceola, Ulzana - valós történelmi személyiség, a legsikeresebbnek bizonyult dakotatörténetek (a Welskopf-Henrich-adaptáción kívül A Sólyom nyomában és a Fehér farkasok) ugyancsak megtörtént eseményeken - az 1870-es évek Black Hills-i háborúin - alapulnak. A DEFA-széria messze legjobb darabja is ezek közül került ki: a Fehér farkasok hegyekben kóborló, lerongyolódott, éhségükben a lovukat felfaló dakotái, vagy a katonai erődből kitörni próbáló, asszonyostul-gyerekestül lemészárolt indián foglyai komolyabb dolgozatokban is simán elmennének, a végletesen pesszimista zárás pedig igencsak rímelt a prágai tavasz leverését követő kelet-európai hangulatra.

A DEFA-filmek (és nyugatnémet testvéreik) végzete nem annyira az idővel értelemszerűen előállt ötletszegénység lett (persze az is), hanem az eurowestern elvirágzása. A hetvenes évek elejére-közepére a műfaj mindent kiadott magából, s míg az élenjáró olaszok korábbi önmaguk parodizálásával aratták már a babérokat (például a Nevem: Senki), addig a németek rendületlen komolysággal gyűrték az ipart. Az érezhetően nagy ambícióval készült - látványos csatajelenetekkel, szépen fotografált lovasvágtákkal teli - Tecumseh sem kerülte el e csapdát a maga lírai vonulatával és azon törekvésével, hogy "nagy igazságokat" mondjon ki. De öszszességében élvezhető még kalandfilmként, ami a későbbi művekről (az Apacsok kivételével) már nem állítható. Az utolsó, 1983-as alkotás (Fehér Toll) pedig merő anakronizmus; nem csoda, hiszen a célközönség akkor már régen nem Gojko Mitic (vagy Pierre Brice) szabadságharcaira gyúrt, hanem Luke Skywalker és a Sötét Oldalra átállt apja közötti végső párviadalra.

A Bad Segebergben nyaranta megrendezett szabadtéri Karl May-fesztiválokon 1992-ben az ötvenkét éves Gojko Mitic váltotta az akkor már hatvanon túli nyugati Winnetout, Pierre Brice-t. A keleti főindián tavaly szeptemberig harcolt az igazságért a turisták előtt, s a beszámolók szerint a nyugdíjaskor felé közeledve is ugyanolyan elszántsággal lovagolt és vetette magát a földre harci helyzetekben, mint huszonévesen. Bad Segeberg biztos megélhetést kínált neki a megváltozott viszonyok közepette, de nem pusztán erről volt szó: az egykori sikereiről vagy a hús-vér indiánokkal való találkozásáról meghatottan beszélő Gojko Mitic rokonszenves, közvetlen, de a világot, hogy is mondjuk csak, nem a maga bonyolultságában látó nagyra nőtt kamaszként jelenik meg előttünk. "Az egyetlen igazi sztárunk lesz" - jósolta anno Gottfried Kolditz rendező. Igaza lett; s hogy ez Gojko Mitic erényei mellett mennyiben magát a DEFA-korszakot minősíti, döntse el ki-ki a szíve szerint.

A filmeket a Mokép forgalmazza

A DEFA indiánfilmjei

A Nagy Medve fiai; 1966, Josef Mach

Vadölő; 1967, Richard Groschopp

A Sólyom nyomában; 1968, Gottfried Kolditz

Fehér farkasok; 1969, Konrad Petzold

Halálos tévedés; 1970, Konrad Petzold

Osceola; 1971, Konrad Petzold

Tecumseh; 1972, Hans Kratzert

Apacsok; 1973, Gottfried Kolditz

Ulzana; 1974, Gottfried Kolditz

Vértestvérek; 1975, Werner W. Wallroth

Severino; 1978, Klaus Dobberke

Fehér Toll; 1983, Konrad Petzold

(A cím után a gyártás éve és a rendező, vastagon szedve a Mokép DVD-sorozatában megjelent filmek.)

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.