DVD

Valhalla - A vikingek felemelkedése

  • - ts -
  • 2011. november 30.

Film

 


 

Kezdetben az ember harcos volt, aztán felfedezte Amerikát - ezt a szerfelett hosszúnak tűnő utat járja be szerfelett hosszúnak tűnő (pedig normál játékidejű) filmjében, gyakorlatilag szótlanul az egyéb dolgaiért (a nálunk Elátkozott városként ismert Pusher-trilógia) széles körben becsült Nicolas Winding Refn. Mintha a saját útját vitte volna vászonra, lévén e 2009-es dobására idén már a Drive - Gázt! című hollywoodi opus következett, aminek - tekintettel emlegetett érdemeire - mi is komoly figyelmet és terjedelmet szenteltünk (Üres tankkal, Magyar Narancs, 2011. szeptember 15.).

Nos, a Valhalla Rising egy szerencsétlen viking harcos módfelett látványos, véres és ködös útja a Szentföldnek hitt Új Világig, nagy büdös állóképekben, kényelmetlenül hosszú csendekben és a távolt fürkésző művészi tekintetekben elmuzsikálva: alighanem az alkotói szereptévesztés himnusza.

Csakhogy a történet mégis színigaz, hisz távolról sem Refn vagy éppenséggel mostani hőse, Mads Mikkelsen az első viking, aki eljutott Hollywoodba. A vikingeket az isten is (hogy melyik, azt is tárgyalja e mű) a filmvászonra teremtette. A kezdetben egymást és a csermelyléptű szabadidőt sportfogadással agyonütő népség éppen ezért hajóra száll, s rendszeresen lecsapolván a rossz vért, célra tart. Ködök, csend, halál, s nincs rosszabb a révbe érésnél, ám még itt, a film végén, a sírból is vissza lehetne hozni a diadalt: nem is kéne más hozzá, csak az egyik ködből befordulni egy színesre pingált McDonald's elé - a történelmi hűség és a néző kedvéért.

 

Forgalmazza a Budapest Film

 


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.