DVD

Valhalla - A vikingek felemelkedése

  • - ts -
  • 2011. november 30.

Film

 


 

Kezdetben az ember harcos volt, aztán felfedezte Amerikát - ezt a szerfelett hosszúnak tűnő utat járja be szerfelett hosszúnak tűnő (pedig normál játékidejű) filmjében, gyakorlatilag szótlanul az egyéb dolgaiért (a nálunk Elátkozott városként ismert Pusher-trilógia) széles körben becsült Nicolas Winding Refn. Mintha a saját útját vitte volna vászonra, lévén e 2009-es dobására idén már a Drive - Gázt! című hollywoodi opus következett, aminek - tekintettel emlegetett érdemeire - mi is komoly figyelmet és terjedelmet szenteltünk (Üres tankkal, Magyar Narancs, 2011. szeptember 15.).

Nos, a Valhalla Rising egy szerencsétlen viking harcos módfelett látványos, véres és ködös útja a Szentföldnek hitt Új Világig, nagy büdös állóképekben, kényelmetlenül hosszú csendekben és a távolt fürkésző művészi tekintetekben elmuzsikálva: alighanem az alkotói szereptévesztés himnusza.

Csakhogy a történet mégis színigaz, hisz távolról sem Refn vagy éppenséggel mostani hőse, Mads Mikkelsen az első viking, aki eljutott Hollywoodba. A vikingeket az isten is (hogy melyik, azt is tárgyalja e mű) a filmvászonra teremtette. A kezdetben egymást és a csermelyléptű szabadidőt sportfogadással agyonütő népség éppen ezért hajóra száll, s rendszeresen lecsapolván a rossz vért, célra tart. Ködök, csend, halál, s nincs rosszabb a révbe érésnél, ám még itt, a film végén, a sírból is vissza lehetne hozni a diadalt: nem is kéne más hozzá, csak az egyik ködből befordulni egy színesre pingált McDonald's elé - a történelmi hűség és a néző kedvéért.

 

Forgalmazza a Budapest Film

 


Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.