DVD

Valhalla - A vikingek felemelkedése

  • - ts -
  • 2011. november 30.

Film

 


 

Kezdetben az ember harcos volt, aztán felfedezte Amerikát - ezt a szerfelett hosszúnak tűnő utat járja be szerfelett hosszúnak tűnő (pedig normál játékidejű) filmjében, gyakorlatilag szótlanul az egyéb dolgaiért (a nálunk Elátkozott városként ismert Pusher-trilógia) széles körben becsült Nicolas Winding Refn. Mintha a saját útját vitte volna vászonra, lévén e 2009-es dobására idén már a Drive - Gázt! című hollywoodi opus következett, aminek - tekintettel emlegetett érdemeire - mi is komoly figyelmet és terjedelmet szenteltünk (Üres tankkal, Magyar Narancs, 2011. szeptember 15.).

Nos, a Valhalla Rising egy szerencsétlen viking harcos módfelett látványos, véres és ködös útja a Szentföldnek hitt Új Világig, nagy büdös állóképekben, kényelmetlenül hosszú csendekben és a távolt fürkésző művészi tekintetekben elmuzsikálva: alighanem az alkotói szereptévesztés himnusza.

Csakhogy a történet mégis színigaz, hisz távolról sem Refn vagy éppenséggel mostani hőse, Mads Mikkelsen az első viking, aki eljutott Hollywoodba. A vikingeket az isten is (hogy melyik, azt is tárgyalja e mű) a filmvászonra teremtette. A kezdetben egymást és a csermelyléptű szabadidőt sportfogadással agyonütő népség éppen ezért hajóra száll, s rendszeresen lecsapolván a rossz vért, célra tart. Ködök, csend, halál, s nincs rosszabb a révbe érésnél, ám még itt, a film végén, a sírból is vissza lehetne hozni a diadalt: nem is kéne más hozzá, csak az egyik ködből befordulni egy színesre pingált McDonald's elé - a történelmi hűség és a néző kedvéért.

 

Forgalmazza a Budapest Film

 


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."