Vámpírok bálja (Játékfilmek)

Film

Megint filmszemle van, élénk mozgás a Millenárison, a Mammutban, velük van tele a sajtó, róluk szólnak a hírek. Ezek a nagyon egyforma hírek. "Az idei szemle minden eddigi nézettségi rekordot megdöntött, már negyvenháromezren..." Már ennyien meg annyian. Egy hétig tart ugyan mindössze, de addig rájuk figyel az ország, érthető, ha most vaskosabban bukik ki minden panasz. Mellesleg szerintem pont nem a filmes szakma az, ami ha valami bánat éri, ne találná meg magának a megfelelőnek érzett nyilvánosságot, ha mond valamit valami filmes kerekasztal, egyéb bútordarab, arra igenis azonnal ugrik a sajtó, az hír. Tényleg, még az is lehet, hogy az. Ám arra a nyakamat teszem, hogy ez a filmes szakma az elmúlt tizenhárom év alatt nyavalyáinak orvoslására a sajtó nyilvánosságán kívül semmit, de semmit sem talált, és nem is tud fölmutatni. De nem csak ők vannak ezzel így, még valaki. Persze, az állam. Ha jól emlékszem, eddig csak mutogattak egymásra, illetve tanácskoztak, ami legalábbis az eredményesség szempontjából hajszállal sem különb foglalatosság.
Megint filmszemle van, élénk mozgás a Millenárison, a Mammutban, velük van tele a sajtó, róluk szólnak a hírek. Ezek a nagyon egyforma hírek. "Az idei szemle minden eddigi nézettségi rekordot megdöntött, már negyvenháromezren..." Már ennyien meg annyian. Egy hétig tart ugyan mindössze, de addig rájuk figyel az ország, érthető, ha most vaskosabban bukik ki minden panasz. Mellesleg szerintem pont nem a filmes szakma az, ami ha valami bánat éri, ne találná meg magának a megfelelőnek érzett nyilvánosságot, ha mond valamit valami filmes kerekasztal, egyéb bútordarab, arra igenis azonnal ugrik a sajtó, az hír. Tényleg, még az is lehet, hogy az. Ám arra a nyakamat teszem, hogy ez a filmes szakma az elmúlt tizenhárom év alatt nyavalyáinak orvoslására a sajtó nyilvánosságán kívül semmit, de semmit sem talált, és nem is tud fölmutatni. De nem csak ők vannak ezzel így, még valaki. Persze, az állam. Ha jól emlékszem, eddig csak mutogattak egymásra, illetve tanácskoztak, ami legalábbis az eredményesség szempontjából hajszállal sem különb foglalatosság.

De majd most! Ja, most. Jött Péter a nagy kazal lóvéval, tízmilliárd, nem semmi. Ha az meglenne: "akkor lehetne filmet csinálni" - véli András Ferenc filmrendező a magyar.film.hun egy interjúban. Igaza van, biztosan.

"Mondjuk, ha valaki megkapná a megítélt xxx százmillió filmforintot, és az állam - hiszen megbízik abban a szövetségben, amit egy producer és rendező köt vele - az első forgatási nap előtt odaadná az egészet, azt gondolom, akkor lehetne tervezni, akkor kézzelfogható hoszsza lenne a takarónak - nem lennének ilyen drágák a filmek" - mondja Gothár Péter, ugyancsak az előbb említett internetes újságnak.

Nincs okunk kételkedni a jó szándékukban, de miért is. Az a lényeg, hogy 2003 februárjában itt tartunk. Ezeknél a jóindulatú fikcióknál, amik vagy megvalósulnak egyszer, vagy nem.

És hogy itt tartunk, az úgy, ahogy van, meg is látszik a most - és az elmúlt tizenhárom év során - elénk vezetett filmek színvonalán. Hogy így is készül egy csomó jó film? Nekem már ne mondja senki, hogy ez a szokvány magyar csoda. A közös mércénk rég elveszett, akinek az ilyesmi számít, az tart egy sajátot. Az enyimé szerint például nem készül(t) egy csomó jó film. Egy csomó ezért vagy azért elfogadható darab készül, s ezen elfogadás szempontjai, hogy is mondjam, roppant szerteágazóak, és szinte minden esetben személyesek.

A szemlén látható alkotások döntő többsége azért, minden szörnyű nehézség dacára, el fog jutni mozikba, kritikai értékelésükre akkor ráérünk. Ha mi osztanánk a nagydíjat, Gothár Péternek adnánk a Magyar szépségért, mert nemcsak nagyon jó film, de már az első kockáiról ordít, hogy ez végre az, ami, egy 35 mm-es nagyjátékfilm. De mi csak Narancs-díjat adhatunk, akkor miért ne, az se kerül semmibe, az legyen Hajdú Szabolcsé, mert volt ahhoz ereje, hogy ne vigye oda a Tamaráját, az ismert okokból.

A nézettségi rekordról meg csak azt, amit Jancsó Miklós mondott a többször idézett film.hunak: "Van egy csomó szerencsétlen gyerek a közönség közt, aki azt hiszi, hogy ez az egész valami."

Turcsányi Sándor

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.