Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan Szabó úrral

Film

Egy fura szerzet szomorú története viccesen előadva – ez a Szabó úr című kisfilm, amit a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan Áronja, azaz Ferenczik Áron rendezett.

Ferenczik Áron rendezői antréját azóta várjuk, mióta Enyedi Ildikó rendezőosztálya 2013-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Épp akkor, mikor felszámolták az MMKA-t (Magyar Mozgókép Közalapítványt), és a fiatal filmesek (Bálint Dániel, Ferenczik Áron, Kapronczai Erika, Kárpáti György Mór, Muhi András Pire, Reisz Gábor, Szimler Bálint) a szűkös anyagi keretek miatt csak egy közös szkeccsfilmet tudtak forgatni – Nekem Budapest címmel.

Ferenczik megkapó látásmódja már ebben a szkeccsnek is rövid műben megmutatkozott. A Miért vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban? című néhány snitt egy hortobágyi fiú „felkerülésének” sztoriján keresztül csodálkozik rá a főváros furcsaságaira, amelyek egyike a Margit hídi HÉV-megálló rejtélye.

false

A rendező neve időközben egybeforrt egykori osztálytársa, Reisz Gábor filmjével, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal. Annak főszereplőjeként viccesen, furán és bizony szívbe markolón fogalmazott meg holmi generációs közérzületet. Ám a sok apró ötlet, amit a VAN-ban láttunk, már Ferenczik Nekem Budapest-szkeccsében is azonosítható volt, így ennek a kiforrott, szinte teljesen kiszámíthatatlan és öntörvényű látásmódnak a folytatása Ferenczik első (publikus) kisjátékfilmje is, a Szabó úr.

Egyszer csak már tényleg nem érez semmit

Szabó úr látszólag átlagos középkorú férfi. Kicsit vézna, de nem hinnénk, hogy bármi komoly baja van. Pedig szörnyű kórban szenved. Mondhatni érzéketlen: nem érez a világon semmit, nem azért, mert elidegenedett volna a társadalomtól, az emberiségtől, a világtól, és magasról tenne mindenre, hanem azért, mert egyszerűen nem érez semmit, sem érintést, sem fájdalmat, semmilyen ízt vagy illatot, s ennek következtében érzései sincsenek. Hiába a teljes körű orvosi vizsgálat, nincs gyógymód és kész. Mindegy, hogy pofozza-e az orvos Szabó urat vagy hústűt szúr a karjába, nem történik semmi. Környezete persze, ahogy az szokás, kihasználja a férfit, aki nem örül és nem is haragszik semmiért. Egyszer csak beállít egy idegen, hogy be kell fogadnia az anyját, így Szabó úr érthetetlen módon – mint egykor a szocializmusban, a kényszerű társbérletek idején – lakótársat kap kisfia mellé, akit viszont egy rögtönzött bulinak tűnő kedves kifosztás során magához vesz az egyik szomszéd. Elterjedt ugyanis a hír – amiről Szabó úr nem tud –, hogy ez az érzéketlenség tuti biztos, hogy csak és kizárólag halálos kimenetelű lehet.

false

false

Ő készségesen odaadja mindenét, kisfia az egyetlen, aki miatt hajlandó konfrontálódni, de indulatnak vagy bármilyen érzelemnek ekkor sincs még csak halvány nyoma sem. Ferenczik Áron ügyes színészvezető; ez nemcsak a Szabó urat csodásan alakító Harsay Gábor játékán látszik, de a szomszédot megformáló Novák Eszter (igen, a rendező) jelenetén is, akárcsak az orvos Gyabronka József vagy a „tömegként” fellépő fosztogatók egy-egy villanásán is.

Klassz zenék, fura hangulat, jellegzetes szerzői hang meg a humor teszi e kisfilmet emlékezetessé. Itt az ideje, hogy Ferenczik Áron nagyjátékfilmet rendezzen.

2. Magyar Filmhét, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.