Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan Szabó úrral

Film

Egy fura szerzet szomorú története viccesen előadva – ez a Szabó úr című kisfilm, amit a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan Áronja, azaz Ferenczik Áron rendezett.

Ferenczik Áron rendezői antréját azóta várjuk, mióta Enyedi Ildikó rendezőosztálya 2013-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Épp akkor, mikor felszámolták az MMKA-t (Magyar Mozgókép Közalapítványt), és a fiatal filmesek (Bálint Dániel, Ferenczik Áron, Kapronczai Erika, Kárpáti György Mór, Muhi András Pire, Reisz Gábor, Szimler Bálint) a szűkös anyagi keretek miatt csak egy közös szkeccsfilmet tudtak forgatni – Nekem Budapest címmel.

Ferenczik megkapó látásmódja már ebben a szkeccsnek is rövid műben megmutatkozott. A Miért vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban? című néhány snitt egy hortobágyi fiú „felkerülésének” sztoriján keresztül csodálkozik rá a főváros furcsaságaira, amelyek egyike a Margit hídi HÉV-megálló rejtélye.

false

A rendező neve időközben egybeforrt egykori osztálytársa, Reisz Gábor filmjével, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal. Annak főszereplőjeként viccesen, furán és bizony szívbe markolón fogalmazott meg holmi generációs közérzületet. Ám a sok apró ötlet, amit a VAN-ban láttunk, már Ferenczik Nekem Budapest-szkeccsében is azonosítható volt, így ennek a kiforrott, szinte teljesen kiszámíthatatlan és öntörvényű látásmódnak a folytatása Ferenczik első (publikus) kisjátékfilmje is, a Szabó úr.

Egyszer csak már tényleg nem érez semmit

Szabó úr látszólag átlagos középkorú férfi. Kicsit vézna, de nem hinnénk, hogy bármi komoly baja van. Pedig szörnyű kórban szenved. Mondhatni érzéketlen: nem érez a világon semmit, nem azért, mert elidegenedett volna a társadalomtól, az emberiségtől, a világtól, és magasról tenne mindenre, hanem azért, mert egyszerűen nem érez semmit, sem érintést, sem fájdalmat, semmilyen ízt vagy illatot, s ennek következtében érzései sincsenek. Hiába a teljes körű orvosi vizsgálat, nincs gyógymód és kész. Mindegy, hogy pofozza-e az orvos Szabó urat vagy hústűt szúr a karjába, nem történik semmi. Környezete persze, ahogy az szokás, kihasználja a férfit, aki nem örül és nem is haragszik semmiért. Egyszer csak beállít egy idegen, hogy be kell fogadnia az anyját, így Szabó úr érthetetlen módon – mint egykor a szocializmusban, a kényszerű társbérletek idején – lakótársat kap kisfia mellé, akit viszont egy rögtönzött bulinak tűnő kedves kifosztás során magához vesz az egyik szomszéd. Elterjedt ugyanis a hír – amiről Szabó úr nem tud –, hogy ez az érzéketlenség tuti biztos, hogy csak és kizárólag halálos kimenetelű lehet.

false

false

Ő készségesen odaadja mindenét, kisfia az egyetlen, aki miatt hajlandó konfrontálódni, de indulatnak vagy bármilyen érzelemnek ekkor sincs még csak halvány nyoma sem. Ferenczik Áron ügyes színészvezető; ez nemcsak a Szabó urat csodásan alakító Harsay Gábor játékán látszik, de a szomszédot megformáló Novák Eszter (igen, a rendező) jelenetén is, akárcsak az orvos Gyabronka József vagy a „tömegként” fellépő fosztogatók egy-egy villanásán is.

Klassz zenék, fura hangulat, jellegzetes szerzői hang meg a humor teszi e kisfilmet emlékezetessé. Itt az ideje, hogy Ferenczik Áron nagyjátékfilmet rendezzen.

2. Magyar Filmhét, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”