Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan Szabó úrral

Film

Egy fura szerzet szomorú története viccesen előadva – ez a Szabó úr című kisfilm, amit a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan Áronja, azaz Ferenczik Áron rendezett.

Ferenczik Áron rendezői antréját azóta várjuk, mióta Enyedi Ildikó rendezőosztálya 2013-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Épp akkor, mikor felszámolták az MMKA-t (Magyar Mozgókép Közalapítványt), és a fiatal filmesek (Bálint Dániel, Ferenczik Áron, Kapronczai Erika, Kárpáti György Mór, Muhi András Pire, Reisz Gábor, Szimler Bálint) a szűkös anyagi keretek miatt csak egy közös szkeccsfilmet tudtak forgatni – Nekem Budapest címmel.

Ferenczik megkapó látásmódja már ebben a szkeccsnek is rövid műben megmutatkozott. A Miért vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban? című néhány snitt egy hortobágyi fiú „felkerülésének” sztoriján keresztül csodálkozik rá a főváros furcsaságaira, amelyek egyike a Margit hídi HÉV-megálló rejtélye.

false

A rendező neve időközben egybeforrt egykori osztálytársa, Reisz Gábor filmjével, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal. Annak főszereplőjeként viccesen, furán és bizony szívbe markolón fogalmazott meg holmi generációs közérzületet. Ám a sok apró ötlet, amit a VAN-ban láttunk, már Ferenczik Nekem Budapest-szkeccsében is azonosítható volt, így ennek a kiforrott, szinte teljesen kiszámíthatatlan és öntörvényű látásmódnak a folytatása Ferenczik első (publikus) kisjátékfilmje is, a Szabó úr.

Egyszer csak már tényleg nem érez semmit

Szabó úr látszólag átlagos középkorú férfi. Kicsit vézna, de nem hinnénk, hogy bármi komoly baja van. Pedig szörnyű kórban szenved. Mondhatni érzéketlen: nem érez a világon semmit, nem azért, mert elidegenedett volna a társadalomtól, az emberiségtől, a világtól, és magasról tenne mindenre, hanem azért, mert egyszerűen nem érez semmit, sem érintést, sem fájdalmat, semmilyen ízt vagy illatot, s ennek következtében érzései sincsenek. Hiába a teljes körű orvosi vizsgálat, nincs gyógymód és kész. Mindegy, hogy pofozza-e az orvos Szabó urat vagy hústűt szúr a karjába, nem történik semmi. Környezete persze, ahogy az szokás, kihasználja a férfit, aki nem örül és nem is haragszik semmiért. Egyszer csak beállít egy idegen, hogy be kell fogadnia az anyját, így Szabó úr érthetetlen módon – mint egykor a szocializmusban, a kényszerű társbérletek idején – lakótársat kap kisfia mellé, akit viszont egy rögtönzött bulinak tűnő kedves kifosztás során magához vesz az egyik szomszéd. Elterjedt ugyanis a hír – amiről Szabó úr nem tud –, hogy ez az érzéketlenség tuti biztos, hogy csak és kizárólag halálos kimenetelű lehet.

false

false

Ő készségesen odaadja mindenét, kisfia az egyetlen, aki miatt hajlandó konfrontálódni, de indulatnak vagy bármilyen érzelemnek ekkor sincs még csak halvány nyoma sem. Ferenczik Áron ügyes színészvezető; ez nemcsak a Szabó urat csodásan alakító Harsay Gábor játékán látszik, de a szomszédot megformáló Novák Eszter (igen, a rendező) jelenetén is, akárcsak az orvos Gyabronka József vagy a „tömegként” fellépő fosztogatók egy-egy villanásán is.

Klassz zenék, fura hangulat, jellegzetes szerzői hang meg a humor teszi e kisfilmet emlékezetessé. Itt az ideje, hogy Ferenczik Áron nagyjátékfilmet rendezzen.

2. Magyar Filmhét, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.