Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan Szabó úrral

Film

Egy fura szerzet szomorú története viccesen előadva – ez a Szabó úr című kisfilm, amit a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan Áronja, azaz Ferenczik Áron rendezett.

Ferenczik Áron rendezői antréját azóta várjuk, mióta Enyedi Ildikó rendezőosztálya 2013-ban végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. Épp akkor, mikor felszámolták az MMKA-t (Magyar Mozgókép Közalapítványt), és a fiatal filmesek (Bálint Dániel, Ferenczik Áron, Kapronczai Erika, Kárpáti György Mór, Muhi András Pire, Reisz Gábor, Szimler Bálint) a szűkös anyagi keretek miatt csak egy közös szkeccsfilmet tudtak forgatni – Nekem Budapest címmel.

Ferenczik megkapó látásmódja már ebben a szkeccsnek is rövid műben megmutatkozott. A Miért vannak olyan messze a székek a HÉV-megállóban? című néhány snitt egy hortobágyi fiú „felkerülésének” sztoriján keresztül csodálkozik rá a főváros furcsaságaira, amelyek egyike a Margit hídi HÉV-megálló rejtélye.

false

A rendező neve időközben egybeforrt egykori osztálytársa, Reisz Gábor filmjével, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlannal. Annak főszereplőjeként viccesen, furán és bizony szívbe markolón fogalmazott meg holmi generációs közérzületet. Ám a sok apró ötlet, amit a VAN-ban láttunk, már Ferenczik Nekem Budapest-szkeccsében is azonosítható volt, így ennek a kiforrott, szinte teljesen kiszámíthatatlan és öntörvényű látásmódnak a folytatása Ferenczik első (publikus) kisjátékfilmje is, a Szabó úr.

Egyszer csak már tényleg nem érez semmit

Szabó úr látszólag átlagos középkorú férfi. Kicsit vézna, de nem hinnénk, hogy bármi komoly baja van. Pedig szörnyű kórban szenved. Mondhatni érzéketlen: nem érez a világon semmit, nem azért, mert elidegenedett volna a társadalomtól, az emberiségtől, a világtól, és magasról tenne mindenre, hanem azért, mert egyszerűen nem érez semmit, sem érintést, sem fájdalmat, semmilyen ízt vagy illatot, s ennek következtében érzései sincsenek. Hiába a teljes körű orvosi vizsgálat, nincs gyógymód és kész. Mindegy, hogy pofozza-e az orvos Szabó urat vagy hústűt szúr a karjába, nem történik semmi. Környezete persze, ahogy az szokás, kihasználja a férfit, aki nem örül és nem is haragszik semmiért. Egyszer csak beállít egy idegen, hogy be kell fogadnia az anyját, így Szabó úr érthetetlen módon – mint egykor a szocializmusban, a kényszerű társbérletek idején – lakótársat kap kisfia mellé, akit viszont egy rögtönzött bulinak tűnő kedves kifosztás során magához vesz az egyik szomszéd. Elterjedt ugyanis a hír – amiről Szabó úr nem tud –, hogy ez az érzéketlenség tuti biztos, hogy csak és kizárólag halálos kimenetelű lehet.

false

false

Ő készségesen odaadja mindenét, kisfia az egyetlen, aki miatt hajlandó konfrontálódni, de indulatnak vagy bármilyen érzelemnek ekkor sincs még csak halvány nyoma sem. Ferenczik Áron ügyes színészvezető; ez nemcsak a Szabó urat csodásan alakító Harsay Gábor játékán látszik, de a szomszédot megformáló Novák Eszter (igen, a rendező) jelenetén is, akárcsak az orvos Gyabronka József vagy a „tömegként” fellépő fosztogatók egy-egy villanásán is.

Klassz zenék, fura hangulat, jellegzetes szerzői hang meg a humor teszi e kisfilmet emlékezetessé. Itt az ideje, hogy Ferenczik Áron nagyjátékfilmet rendezzen.

2. Magyar Filmhét, március 3.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.