"Víg a szíve is" (Györgyi Anna színésznő)

Film

Újra itt a szabadtéri szezon, árnyas ligetekből támadnak Theszpisz kordéjának potyautasai. Az előttünk álló estéken a Szentendrei Theatrum Shakespeare-t ad a városháza udvarán. Tasnádi Csaba Sok hűhó semmiért-rendezésében Beatriceként Györgyi Anna lép elénk. Egy színésznő, aki sokfelé járt. A főiskola elvégzése után Madách Színház, Arany János Színház, Tivoli, szabadúszás, Bárka következett. Furcsa, szeszélyes évek. Õsztől az Új Színház tagja.
Újra itt a szabadtéri szezon, árnyas ligetekből támadnak Theszpisz kordéjának potyautasai. Az előttünk álló estéken a Szentendrei Theatrum Shakespeare-t ad a városháza udvarán. Tasnádi Csaba Sok hűhó semmiért-rendezésében Beatriceként Györgyi Anna lép elénk. Egy színésznő, aki sokfelé járt. A főiskola elvégzése után Madách Színház, Arany János Színház, Tivoli, szabadúszás, Bárka következett. Furcsa, szeszélyes évek. Õsztől az Új Színház tagja.

Magyar Narancs: Első állomáshelyeden, a Madáchban voltál leghosszabb ideig a főiskola után. Mindenkivel így megy, hogy a tanárai viszik diploma után a színházukba?

Györgyi Anna: Aha, általában. Ez szerencse kérdése is. Így is lehet a Katonába kerülni, meg színház nélkül is maradni. Hát nekünk ez, ki tudja, hogy jó volt-e vagy nem. Én nem bántam meg, végül is jó szerepeket játszottam, az Üvegcipőben Irmát például, elég sokat is. Aztán utána, biztos én is hibás vagyok, türelmetlen lettem, meg arra gondoltam, hogy sokkal több színű vagyok annál, amiket ott játszanak. Már éreztem, hogy nem nagyon tudnak velem mit kezdeni, már kislányos se, de még nő se, olyan hülye korban voltam, nem lehettem magammal szinkronban.

MN: A szabadúszás következett. Egzisztenciálisan ez nem túl könnyű műfaj.

GYA: Igazából nem voltak nagy anyagi gondjaim, elég sokat szinkronizáltam, abból meg lehet élni. Játszottam színházban is, és nem voltam olyan nagyigényű, nem nagyon öltözködöm. Amennyi nekem kellett, meg tudtam keresni. És akkor már játszogattam az Aranyban.

MN: Az Aranyból lett azután valahogy Tivoli.

GYA: Úgy, hogy elküldték a társulatot. Jött a Székely, lett Új Színház. A Tivoli moziból lett volna színház, mondták is, hogy mindjárt kész lesz, elkezdték építgetni, most már biztos kész lesz; ott ültünk és vártunk. Végül egy produkció készült csupán, a Tháliával közösen, amit Vlad Mugur rendezett. Igazából a Tivolira nem figyelt oda senki. Vártam, vártam, és egy csomó mindenről lemaradtam. Elég szerencsétlen volt az egész.

MN: Arra nem gondoltál, hogy vidékre szerződj?

GYA: Nem. A Bárkával volt egy győri koprodukció; egy hónapig ott lenn lakik az ember, reggeltől estig próbál, és nekem úgy hiányzik a pesti élet. Eleinte érdekes, de nem bírnám. Hiányzik, ha nem mehetek el mindennap más moziba, vagy csak úgy jönni-menni.

MN: Mi lehet a helyváltoztatások hátterében? Van valami megfogalmazható, amit keresel?

GYA: Nem tudok erről nagy szavakat mondani. Nekem nincs szerepálmom, nagyon fatalista vagyok, végig kell csinálni azokat a rosszabb dolgokat is, amiket elénk hozott a sors. Nem vagyok elégedetlen. Kíváncsi vagyok, szeretek jönni-menni. Vannak persze terveim, de inkább olyan ember vagyok, aki a mának él. Ami van, azt akkor és jól megcsinálni. Törekszem a harmóniára. Jó kicsit mindig nyitottan hagyni az életemet.

MN: Mivel csaltak most az Új Színházba?

GYA: Beszélgettem Ács Jánossal és Márta Istvánnal, ők hívtak. A János már a Székelyék ideje alatt is hívott. Ekkor még nem mondtak konkrét szerepeket, csak hogy szükség van rám, és itt jó helyem lesz. Ezen gondolkoztam, gondolkoztam, aztán végül is jöttem.

MN: Most már tudod, mit fogsz játszani?

GYA: A Woyzeckben leszek Marie. És vannak még más tervek is.

MN: Ki lesz Woyzeck?

GYA: A Derzsi.

MN: Ha nem játszol, mit csinálsz?

GYA: Szinkronizálok, pénzt keresek, és elmegyek egy hosszabb nyaralásra. Moziba járok. A mozi a hobbim, mondjuk, ma éppen nem voltam, de tegnap igen.

MN: Megnézel mindent?

GYA: Majdnem minden mozit. Még pár éve versenyeztünk egy kollégámmal, volt a Pesti Műsorban százhúsz film, abból láttam százötöt, vagy valahogy így. Nem válogatok, megnézek mindent. Imádom, kiszakadok mindenből, sötét van, és akkor nézem, egész nap nézném. Volt, hogy hármat is megnéztem egymás után. Csináltam útvonalat, tíztől tizenkettőig, hogyan érek át kettőre a Metróba, és onnan a Broadwaybe. Úgy választok, hogy melyikbe érek el hamarabb. A Broadwayt szeretem, az Urániát nem, pedig az a legszebb mozi. Utoljára a Tűzvirágok tetszett nagyon.

MN: Lehet, hogy a színházat jobb csinálni, a mozit meg jobb nézni?

GYA: Igen, nálam ez így működik. Bár a Katonában a Három nővért ötször-hatszor is megnéztem. Tudtam már mindent, hogy mi jön most, de imádtam nézni benne a színészeket.

MN: Te nem játszottál Három nővért soha?

GYA: Nem, pedig nagyon szeretnék Csehovot játszani, vonz a nagy-nagy orosz lélek.

Turcsányi Sándor

A Sok hűhó semmiért július 11-én, 12-én, 15-én, 16-án este fél 9-kor látható.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.