Olcsó és finom – kedvenc Vine-videóink

  • Körtesi Márton
  • 2013. július 20.

Film

A zabpehelyre rá nem harapó Ryan Gosling nem az egyetlen príma baromság a Vine-on. Összeállításunkban 6 darab értelmetlen, de remek 6 másodperces videocsemegét gyűjtöttünk össze.

Aki még nem találkozott a Vine-nal, annak éppen annyira könnyű elmagyarázni a lényegét, mint amilyen nehéz azt, hogy milyen príma kulturális termékek származhatnak belőle. A Vine ugyanis, aki nem ismerné, olyan iPhone- és újabban Android-alkalmazás, amely hat másodpercnyi video felvételét és megosztását engedi.

Ha azt gondolnánk, hogy a Vine csak egy újabb fölösleges felület az értelmetlen magamutogatásra, nem tévednénk olyan nagyot – legalábbis erre is találni elég példát. Viszont – köszönhetően annak, hogy a felvétel akárhányszor szüneteltethető és folytatható – mégsem csak figyelemhiányos életek lopott pillanatképeinek lehet tanúja a néző. Összevágott montázsoktól kezdve aprófilmeken és kabaréjeleneteken át egészen a stop-motion filmművészetig mindent találhat a Vine-on, aki keres. Mi pedig kerestünk.

Kedvenceinek közül az első egy stop-motion tanmese, amely meggyőzően bemutatja, hogy nem kell egész estés programot szervezni egy jó történet köré.

A második nem technikájában érdekes: egyszerűen azt a népszerű Vine-műfajt példázza gyönyörűen, amit még a legötlettelenebbek is megcsinálhatnak: kép és oda nem illő hang összevágását.

 

Az egyik legnépszerűbb és legértelmetlenebb Vine-sorozatot hosszabb videóban összesítette alkotója. A cím magáért beszél.

És mert mindenki azt gondolja magáról, hogy vicces, vagy legalább hat másodpercig az tud lenni, és mert a humor legolcsóbb fajtája a sztereotípia, tele van a Vine impresszionistákkal is. Az előítéletek teljes tárházát kizsákmányolják, fehérek, feketék, nők sem maradnak piszkálatlanul.

Megélhetési humoristák is kihasználják persze, hogy végre nem kell rendesen kidolgozniuk az anyagaikat: Chris D'Elia például az előbb látott olcsóságbokból űz gúnyt.

Bo Burnham csatornája pedig tele van szójátékokkal és ügyes vágásokkal. Ezzel a fájdalmas viccel zárul gyűjtésünk.

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.