Két dokumentumfilm

Aki nem él igazán – Vivian Maier nyomában, Who Took Nanny's Pictures?

Film

Mesébe illő történet: volt egyszer egy nő, aki mások gyerekeire vigyázott. Vivian Maier viszont nem egy hétköznapi átlagos dada volt, volt neki egy másik élete - titkos és különleges. Amiről soha senki semmit nem tudott. Egészen halála utánig, amikor is az ifjú John Maloof egy bolhapiaci aukción megvett egy nagy doboz negatívot - épp Chicago régi épületeit kutatta, s némi illusztrációt remélt -, hazavitte, s látá, hogy piszok jó fotók, szerencsére talált a képek közt egy nevet is: Vivian Maierét. Innentől Maloof puzzle módjára rakta össze a tündérmesét és ezt a dokumentumfilmet. Párhuzamosan fut tehát két történet, mert a folyamat még ma is tart: az egyik Vivian Maier életének rekonstrukciója, a másik életművének a felfedezése.

Egy nő magányosan, nincstelenül halt meg 2009-ben, életében alkalmi munkákból tartotta fenn magát, végigfotózta a 20. század második felét, streetfotósként olyan közel került emberekhez, szituációkhoz, ahogy csak nagyon kevesen. Pedig zárkózott, magának való ember volt, akiről életében is épp olyan keveset tudott a környezete, mint halála után bárki. Maiert egyfajta - saját maga kreálta - misztikum vette körül.

A tudás helyett találta ki az ember a legendát, s a legendagyártás mára sem szűnt meg, hiszen a jó érzékkel sakkozó Maloofnak legalább olyan tehetsége van a történet hívogató erejének fenntartásához, mint a remeteként élő Maiernek a fényképezéshez. A titok csak lassan, részleteiben bomlik ki, például nem tudni, mekkora és miből áll pontosan a teljes életmű. Több ezer fotóról van szó, körülbelül 150 ezerről, de brandépítési hevületében Maloof egyelőre csak tematikus blokkokban engedi kiállítani az anyagot. Nálunk 2012 szeptemberétől majd' négy hónapig a Mai Manó Házban volt tárlata.

A történethez persze hozzátartozik az is, hogy a véletlenül talált életmű értékét nehéz felbecsülni, oly nagy. Maloof pedig gyakorlatilag kisajátította az egészet, hiszen a BBC szintén 2013-as dokumentumfilmjéhez - Who Took Nanny's Pictures? - nemhogy a nevét nem adta, de még csak nyilatkozni sem volt hajlandó nekik, mondván, épp a sajátját készíti.

A két film között a legnagyobb különbség az a megközelítés, amely itt is, ott is szenzációként kezeli Vivian Maier történetét, csakhogy míg a BBC higgadt marad - mondhatjuk akár úgy is, hogy objektív -, addig Maloof variációja olyan, mint egy rapszódia. Lázas, felfokozott érzelmek és gondolatok hektikus hullámai, szavak kicsi és nagy áriái - nyilván nem lehet figyelmen kívül hagyni, milyen szinten változtatta meg Maloof életét az egész sztori, de mint dokumentum simán esik át a ló másik oldalára, atombulvár és szenzációhajhász, miközben a szenzáció és a hatása gyakorlatilag készen van, adva van. Valójában azonban túl könynyű eldönteni, hogy kiről is szól: az alkotóról vagy a hősről.

Mindkét filmben Vivian egykori ismerősei mesélnek, egy-egy barátja - abból a nagyon kevésből -, munkaadói, férfiak és nők, akikre egykor gyerekként vigyázott, s elbeszéléseik kirajzolnak egy viszonylag ellentmondásos jellemet. Egy nő, aki mindig vintage ruhában járt, direkt idegennek adta ki magát a saját országában, mások életét segítette, miközben sajátja alig volt. Mániákus gyűjtögető volt, a valóságot pedig olyan mélyen, őszintén ragadta meg képein, ami arra enged következtetni, hogy netán keresett valamit/valakit. Hacsak nem önmagát. Rolleiflex kamerájával lőtt képein látsz fájdalmas esendőséget, büszke őszinteséget, és valamit az életből, ami megfoghatatlan, s csak az érzi, aki nem él igazán.

Bemutatja a Magyarhangya és a Mai Manó Ház, illetve a BBC

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.