Willem Dafoe: „Az olyan lenne, mintha helyettem valaki más szeretkezne a feleségemmel”

  • narancs.hu
  • 2018. január 18.

Film

Ma megjelent lapszámunkban interjút olvashatnak a jelentős színművésszel, Willem Dafoe-val, aki volt már minden: Krisztus és ördögi főgonosz, Lars von Trier-filmek bevállalós szereplője és Pókember ellenfele. Mától emberséges motelgondnokként láthatjuk viszont a Floridai álom című filmben. Rövid ízelítő Köves Gábor interjújából:

false

Magyar Narancs: Úgy hírlik, ha csak teheti, kaszkadőr nélkül dolgozik.

Willem Dafoe: Élvezem csinálni, és hát miért is hagynám, hogy másvalaki csinálja helyettem, hiszen ez is része a szerepnek? Olykor persze kénytelen vagyok engedni, ha a jelenet, például egy autós üldözés, speciális szakértelmet kíván. Itt úgysem a testemet kell bevetnem, és nem is nagyon érdekelnek az autós kunsztok. Csinálja, aki nálam jobban tudja. De ha futni kell vagy repülni, akkor az legyen az én testem, hiszen ez az én szerepem. Miért adnám át másnak? Az olyan lenne, mintha helyettem valaki más szeretkezne a feleségemmel. Ez vicc volt, csak azért mondtam, hogy megnevettessem.

 

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.