chili&vanília

A Momofuku kelbimbó

  • chili&vanília
  • 2016. december 17.

Gasztro

Éppen tíz éve nyílt meg David Chang fiatal amerikai sztárséf első sikerétterme, a Momofuku Ssäm Bar. A New York bohém East Village negyedében található bisztró akkoriban a város egyik legfelkapottabb és legtöbbet emlegetett helye volt, a szaksajtó és a közönség is imádta, konyhafőnöke szinte minden létező díjat bezsebelt. Sokáig úgy tűnt, hogy David Chang nem kíván celebritássá válni, mindössze piszkosul jókat főzni. Utóbbi megvalósult, előbbi mégiscsak elsodorta, a nagy keresletre való tekintettel pedig az elmúlt években sorra nyitotta az újabb és újabb éttermeit világszerte, Kanadától Ausztráliáig. A saját New Yorkjában többek között rántott csirkés szendvicses hellyel és japán ihletésű bisztróval rukkolt elő, mind csúcsra járatva. A tíz­éves Momofuku Ssäm Bar viszont még mindig él és virul, az eredeti helyszínen, némileg frissített dizájn­nal, ebédidőben már simán be lehet sétálni foglalás nélkül, este viszont még tíz év elteltével is telt házas. Egyik ikonikus fogása a gőzbuciba töltött, omlós malachasaalja, uborkával, édeskés hoisin szósszal, másik a langyos kelbimbósaláta, egyiket sem veheti le az étlapról. Nem véletlen, ugyanis mindkettő zseniális. A Momofuku kelbimbó már akkor is megihletett, most viszont egy felfrissített öntetet kapott, amibe tahinit és narancslevet is kevertem, így még krémesebb és izgalmasabb, a kelbimbóval pedig parádés.

 

Momofuku sült kelbimbósaláta csípős-édes öntettel

Hozzávalók (4 adag)

 

1 kg kelbimbó

olívaolaj

só, bors

Öntet:

0,8 dl szójaszósz

1 zöldcitrom leve

2 evőkanál (30 ml) friss narancslé

2 evőkanál (30 ml) víz

2 evőkanál (30 ml) tahini, esetleg helyette mogyoróvaj

2 evőkanál (30 ml szezámolaj)

2 evőkanál (30 ml) méz

1 gerezd fokhagyma, lereszelve

3 cm friss gyömbér, lereszelve

½ kávéskanál csípőspaprika-krém vagy friss csili

Tálaláshoz:

pirított magok (pl. kesu, kókuszforgács)

marinált lila hagyma

esetleg: puffasztott rizs

 

A sütőt előmelegítjük 220 fokra. A kelbimbó külső leveleit szükség szerint eltávolítjuk, megmossuk, majd konyhai papírtörlővel megszárítjuk. Mérettől függően félbe- (ha nagyon nagy fejek, negyedekbe) vágjuk. Összeforgatjuk az olívaolajjal, majd sütőpapírral letakart tepsire szórjuk, úgy, hogy a vágott fele legyen lefelé (így az szépen karamellizálódik). Sütőtől függően kb. 15-20 percig sütjük, amíg szép piros lesz. Közben elkészítjük az öntetet: az összes hozzávalót robotgépben vagy botmixerrel teljesen simára pürésítjük. Ha túl sűrűnek látjuk, pici vízzel hígíthatjuk. Ebből a mennyiségből összesen 2 dl öntet lesz, a zöldségre ebből csak kb. a felét használjuk, a többit csatos üvegben a hűtőben tárolhatjuk, és más salátákra is felhasználhatjuk. Amikor elkészült a sült kelbimbó, összeforgatjuk az öntettel. Langyosan, pirított magokkal és marinált hagymával megszórva tálaljuk, az utóbbihoz a vékonyra szeletelt lila hagymát összeforgatjuk kevés ecettel, sóval és porcukorral, majd legalább egy órát állni hagyjuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Neked ajánljuk

Leginkább a foci

  • Toroczkay András

Apanovellák, de nem csak azok, felnövéstörténetek, kisvárosi elbeszélések, Budapest- és énelbeszélések is egyben. Az író magáról beszél, nem is kendőzi. Már a címből rögtön beugrik egy másik óriás: Lóci. Itt azonban a fiú emeli fel az apját, s állít emléket neki.

Stockholm-szindróma

Szentgyörgyi Bálint sorozatát nagyjából kétféle diskurzus övezi. Az egyik a sorozat nyilvánvaló történelmi torzításait és pontatlanságait rója fel. Itt elsősorban Hodosán Róza szociológus és Rainer M. János történész kritikái­ra gondolunk, akik az 1980-as évek ellenzéki mozgalmainak tagjaiként jogosan érezhetik, hogy saját és bajtársaik munkálkodását az alkotók nem adták vissza elég hűen. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy A besúgó vállaltan fikció, nem pedig dokumentumfilm.

Delfin

Van a filmben két csónakázás. Az egyik a bajai Sugovicán, az egykor kedvelt, de most néptelennek mutatkozó horgászhelyen. A gyermekkora helyszíneire visszalátogatván ismét kisvárosi lánnyá változó világhírű úszófenomén a nagypapával, ladikon haladva újra felfedezi a Duna-mellékág békességét. Máskor meg az óceánon hasít bérelt jetboaton, bálnát akar nézni – hullámokból felszökkenő delfineket lát is.

Szerelem határok nélkül

  • Nagy István

Nem lehet könnyű úgy gitározni egy zenekarban, hogy az elődöd árnyékában játszol, és folyamatosan ott van benned a félsz, hogy ha a régi srác majd egyszer vissza akar jönni, téged azonnal lapátra tesznek. Ez történt Josh Klinghofferrel, aki 2009-ben csatlakozott a Red Hot Chili Peppershez, és kereken tíz évig volt az együttes gitárosa. 

Biztonsági játék

Az utóbbi két évtizedben kevés olyan emlékezetes betoppanás volt a könnyűzene világába, mint a kanadai Arcade Fire 2004-es debütáló nagylemeze. A tragédiák árnyékában fogant Funeral katartikus sodrása és hiperérzékenysége pillanatok alatt hírnevet és rajongókat szerzett a zenekarnak, még olyan hírességeket is, mint David Bowie vagy David Byrne. A debütáló album pillanatok alatt vált hivatkozási ponttá, ami alighanem a szedett-vedett megjelenésű zenekart lepte meg a leginkább.

Miért hiányzik?

  • Csabai Máté

Nem lehet erről a kiadványról szokványos kritikát írni. Nem csupán Kocsis Zoltán ikonikus, de azért a színpad széléről olykor kibeszélt személye miatt, hanem azért, mert a huszonhat lemezen csupa olyan mű és életmű szerepel, amelyek játékmódjáról, megítéléséről interjúkban, szemináriumokon sokat megosztott a zongoraművész.

Minden színész csiga

„Tragédiának nézed? Nézd legott / Komé­diá­nak, s múlattatni fog” – idézi Katona László Az ember tragédiáját az előadás végén, amelynek alcíme is van: Etűdök színházi világunk állapotjáról. A Nézőművészeti Kft. egy rendkívül szórakoztató, elsőrangú kabarét csinált a színészek mindennemű kiszolgáltatottságáról és az abuzív rendezőkről.

Rejtvényfejtés

Legendás hely volt a Bartók 32 Galéria a kilencvenes években, magyar és külföldi kortárs kiállításokkal. Csak egy „probléma” volt vele (akárcsak a Liget Galériával), hogy a fenntartója és tulajdonosa az önkormányzat volt. A majdnem 100 négyzetméter alapterületű helyszín, s a modern művek ottani bemutatásának ellehetetlenítését az első Orbán-kormány művészetpolitikájának „köszönhetjük”, bár kétségtelen, hogy a múltba révedő magyarosch műalkotás fogalmát addigra jól beleültették az embe­rek fejébe.

Minden változatlan

  • Balogh Magdolna

A fejlődés- vagy karrierregényként induló mű egy drezdai antikvárius, Norbert Paulini alakját állítja a középpontba: a szerző „a szellem emberének” akar emléket állítani. Paulini a hetvenes–nyolcvanas években különleges hírnévnek örvendő boltot működtetett, amelyben egy kis szellemi kör is otthonra talált, s az elbeszélő is a törzsközönségéhez tartozott.

A zöld-fehér polip

Megalakul az ötödik Orbán-kormány, és itt most azt kéne találgatnunk, hogy Kásler távozása, Csák bevonása, Lázár és Navracsics visszatérése, meg néhány minisztérium szétszedése, átalakítása mi mindenre utalhat, s mindebből milyen új politikai irányra számíthatunk – de tizenkét év orbánizmus után nem hinnénk, hogy mindennek nagy jelentősége volna. Voltaképpen még a totális eszementséget tükröző húzás, az egészségügy és – főleg – a közoktatás betolása a karhatalmi minisztérium alá sem meglepő a NER államigazgatási track recordjának ismeretében.

Orbán Viktor két beiktatása

„Az Isten kegyelméből nekünk adott megbízatás mindig túlmutat rajtunk. Azokra, akiknek a javát kell szolgálnunk, de még ennél is tovább mutat arra, akitől a feladatot végső soron kaptuk és akinek a dicsőségét szolgálhatjuk. Ez a mai nap üzenete mindannyiunknak” – mondta Balog Zoltán, a rendszer egyik sokat próbált főpapja a Kálvin téri református templomban, a Novák Katalin államfői beiktatása alkalmából rendezett ökumenikus szertartáson. Szavai üresen pattogtak a templom kövén, s talán a térre is kigurultak, hogy ott pukkanjanak szét, mint sok színes szappanbuborék.