chili&vanília

A szardellasózó művésznők

Gasztro

- Nyolcan vagyunk, csak nők, és amikor szezonja van, három nap alatt ezer kiló szardellát teszünk el. Van, hogy hajnali háromkor riasztanak a halászok, hogy jó fogás volt, ilyenkor megy a körtelefon, a hatórás irodai munka helyett pedig a tizenkét órás szardellasózás - meséli teljes természetességgel Nelli, a két csinos olasz hölgy egyike, akik a Cinque Terre-i Nemzeti Park szardellasózó üzemét vezetik. Nelli Monterossóból származik, amely a sóban eltett szardelláról híres.

- A nagyszüleim halászok voltak, az irántuk érzett tiszteletből és szeretetből vállaltam el ezt a munkát. Pontosan úgy tartósítjuk a szardellát, ahogy a nagyanyám tanította, egyébként Olaszországban egyedüliként nemcsak sóban, hanem sós vizes oldatban is. A szardellasózás nem kimondottan nőies feladat: a tonnányi apró - 13 cm-es - hal kibelezése, a 48 kilós cementnehezékek emelgetése szó szerint erőt próbáló feladat. Közben a szardellasózó nők énekelnek, pletykálnak és csacsognak, a munka jó hangulatban telik. Miközben csillogó szemekkel mesél, Nelli kinyitja számunkra az egyik hordót. A sóoldatot leönti róla, óvatosan kiemel néhány szardellát, kiemeli a gerincét, megmossa, majd mint egy ritka gyémántdarabot, büszkén odanyújtja, hogy kóstoljuk meg. Édes és sós egyben, tengerízű, intenzív. A legjobb szardella, amelyet valaha kóstoltam. Nemigen használjuk a konyhánkban, pedig kitűnő alapanyag, észrevétlenül fokozza az ízeket, és teszi különlegessé, méllyé őket. Aki ódzkodik tőle, annak egyszerűen nem kell elárulni, hogy van belőle az ételben.

Íme öt felhasználási javaslat a szardellához:

Ropogós kenyérmorzsához: olívaolajon dinszteljünk finomra aprított fokhagymát, majd adjunk hozzá néhány szardellafilét, amely beleolvad. Az ízes olajon süssük ropogósra a kenyérmorzsát, végül adjunk hozzá reszelt citromhéjat és friss petrezselymet. Zöldségeken, pl. sült spárgán tálaljuk (a képen).


Sült paprikával: a kaliforniai paprikákat megsütjük, héjukat eltávolítjuk, majd felcsíkozzuk. Sózzuk, borsozzuk, megszórjuk friss petrezselyemmel, majd ráfektetjük a szardellafiléket.

Paradicsomos pesztóba: aprítógépben pürésítsünk 5 dkg aszalt paradicsomot, 5 dkg diót, öt szardellafilét és 1 dl olívaolajat.

Főtt burgonyával: a megfőtt burgonyát locsoljuk meg kevés olívaolajjal, majd adjunk hozzá morzsolt oregánót, fokhagymát, ecetes kapribogyót, végül a szardellát (Nelli így szereti a legjobban).

Paradicsomos karajhoz: a karajszeleteket serpenyőben mindkét oldalukon pirítsuk meg. Készítsünk paradicsommártást, amelyhez adjunk néhány ág friss rozmaringot és szardellát. A mártást öntsük a húsra, majd tegyük 180 fokos sütőbe, ahol kb. 25 perc alatt megpuhul.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.