étel, hordó

Atakám

  • ételhordó
  • 2012. február 5.

Gasztro

A Batthyány téri csarnok mögötti terület az elmúlt évtizedben szinte feltűnés nélkül amolyan vendéglátó-ipari tengerszemmé vált Budán. Ott még nem tartunk, hogy az Iskola utca a közeljövőben Rádayvá válik, de az biztos, hogy a Víziváros hangulatát jó irányba befolyásolja e szerény nekibuzdulás.

Az Atakám megfejtése: férfinév. Állítólag azt jelenti, igazságra vágyó, és először egy hun vezér viselte. Ennek tudatában valamiféle székely kapus, rovásírásos fészket képzeltünk el a nemzeti elkötelezettség jegyében: a név sugallta hősi romantikát, melynek nyomán úgy mosódik össze Attila (Atilla?) és Árpád, mintha nem is lenne közöttük úgy 450 év korkülönbség. De ahogy általában, most is nagyot tévedtünk.

Az Atakámban nyoma sincs a nemzeti gyász- és szórakoztatóiparnak, a teríték, a nagymama konyhájából származó tereptárgyak valamiféle vidéki idillt juttatnak eszünkbe, ám ezt a modern bútorzat nagyszerűen ellensúlyozza, miközben a választék is e kellemes kettősséget sugározza. Attól persze nem dobunk hátast, hogy napi levesként (800 Ft) a sütőtökkrém kerül elő, viszont nincs vele semmi baj, leszámítva, hogy lassan a csapból is ez folyik. Ellenben malackarajt birsalmatortával, hagymás tört krumplival (2200 Ft) már nem osztogatnak minden utcasarkon. Pedig jó lenne, legalábbis az Atakám-féle kiszerelésben! A hús tiszteletre méltó - állagát és pecsenyefokozatát illetően is csak a legjobbat mondhatjuk -, a birsalmatorta pikáns, a krumpli titka viszont épp az egyszerűség. Miképpen a bécsi szeleté (2300 Ft) is. Nincs olyan hatással ránk, mint a karaj, de az előzmények ismeretében a legkevesebb, amit elmondhatunk róla, hogy tisztességes darab. A palacsinta (800 Ft) viszont teljesen eltér a szokottól. Két vaskos korong között körteragu fénylik, fanyar, mégis édes, és ami a legmeglepőbb: szinte légies. Így nemcsak meleg szívvel, de könnyedén, sőt könnyeden ajánljuk figyelmükbe az Atakámot.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.