Könyv

A fedő alatt

Robert L. Wolke: A tudós szakács - A konyhatudomány alapjai

Gasztro

Gondoltak arra sütés-főzés közben (vagy legalább amikor szeretteiket figyelték szorgalmas konyhai ügyködés során), hogy most valami nagyszabású tudományos kísérlet résztvevői? Pedig bizony nincs olyan konyhai manőver, melynek ne lennének efféle tanulságai, és a sütés-főzés során felmerülő kérdések mindegyikére a modern természettudománynál van az igazi válasz - no persze, annak elismerésével, hogy a nagyi ezt is jobban tudja.

A konyha a célzott és jól megtervezett (receptbe foglalt) anyag-átalakítások végtelen terepe: betoljuk a sütőbe, behajítjuk a forró vízbe, olajba tápláléknak való nyersanyagainkat: sós kútba vetjük, azután jöhet a kerék, a nyárs, a máglya, a rotyogó zsiradék, de az ételek túlélik a kínhalált, csak éppen már sosem lesznek olyanok, mint nyers korukban. Megfőnek, megsülnek, roncsolódnak, felhabosodnak - s ez nem csupán holmi szerény felületi változás: anyagszerkezetük és kémiai összetételük is radikálisan változik a hőkezelés - de sokszor már az ezt megelőző érlelés, pácolás, keltetés, vízben áztatás során is.

Korábban furcsának tűnhetett, hogy a "magas" tudományok eszköztárát a konyhaművészetre pazaroljuk, ám ez az elavult gondolati rutin alapvetően hibás.

Mi másról is szólhatna az utóbbi pár száz év természettudományának rohamos fejlődése, mint hogy megmagyarázza, mitől keményedik a tojássárgája, hogyan és miért kell sózni vagy olajjal locsolni a levest, vagy éppen miként kell felverni a tojáshabot.

Robert L. Wolke alapfoglalkozását tekintve vegyész, a pittsburghi egyetem kémiaprofesszora. De a Washington Post tudományos kolumnistája is, aki a mindennapi élet apróbb-nagyobb rejtélyeinek tudományos igényű magyarázatára tette fel az életét - a lap levelezőinek és könyvei olvasóinak legnagyobb örömére. Merthogy Wolke professzor számos, rangos díjjal is kitüntetett kötettel lepte meg a világot, amelyekben a kielégítő magyarázat igényével közelít sokszor családi vitákat is indukáló háztartási, illetve - mint most méltatandó könyve mutatja - konyhai problémákhoz. Közben maximális udvariassággal ügyel arra is, hogy érvei és analízisei a laikus, kémiából csak kegyelemből átengedett átlagolvasó számára is érthetők legyenek. A tudós szakács - A konyhatudomány alapjai (eredetileg: What Einstein Told His Cook: Kitchen Science Explained) címmel az olvasók elé került könyve idén már a második (az elsőnél pofásabb és javított) kiadását érte meg az Akadémiai Kiadónál, remek fordításban.

Mindenekelőtt a könyv szerkezetét kell dicsérnünk: logikus rendben veszi végig azon kérdéseket, amelyek a tűzhely, a hűtő, a kamra, az étkezőasztal környékén, no és kedvenc éttermünk meglátogatása közben merülhetnek fel bennünk. Mindig egyedi felvetésekre (nyilván gyakori olvasói kérdésekre) igyekszik választ adni, ám a válaszokat tematikus csoportokba rendezi, azt érzékeltetve, hogy a látszólag izolált konyhai dilemmák valójában nagyon is kompakt rendszert alkotnak, s aki végigmegy az általa kijelölt ösvényen, az a végén sokkal tudatosabban nyúl a késhez és a serpenyőhöz.

Nagyon egyszerűnek tűnő kérdésekre gondoljanak: például, hogy lefedve vagy fedő nélkül forr-e gyorsabban a víz? (Eláruljuk: lefedve, hiszen így meggátoljuk, hogy a vízmolekulák még a forráspont elérése előtt szökjenek el a fazékból, csökkentve a melegedő víz belső energiáját.) De a melegítés kapcsán - afféle étvágygerjesztő adalékként - említenénk, hogy végre egzakt módon, kísérleti adatokkal alátámasztva nyer bizonyítást: az alkohollal főzött ételekből még a legkegyetlenebb módon sem lehet az összes szeszt kifőzni. Sőt némely elkészítési módok esetén akár az alkohol fele is ott maradhat (mondjuk egy jó vörösboros marhapörköltben). Mindehhez a szerzőnek le sem kell írnia az azeotróp elegy fogalmát (aminek, ha a jelentésével nem is, de a lényegével minden szeszfőző tisztában van) - aki akarja, üsse fel nyugodtan a wiki-szócikket, vagy éppen A fizikai kémia alapjai tankönyvet. Szintén ne reméljük, hogy a Gundel-palacsintával végzett (amúgy unortodox) pirotechnikai trükkök a ráöntött rum pusztulásához vezetnek: annak a túlnyomó többsége ott marad a tányéron - ha nagyon féltjük a májunkat, ne rendeljünk ilyet. Sose hittük volna, de szerzőnk kísérleti úton is utánajár a régi, szájhagyományként terjedő tévhitnek: forró aszfalton nem lehet tojást sütni. És jönnek sorra a kisebb-nagyobb konyhai rejtélyek. Miként hat (amúgy ellentétesen) egy darab húsra a sós vizes pác és a tömény sós bedörzsölés, honnan (naná: a halszövetek gyors bomlásából) származik a halszag, miként melegít a mikrohullámú sütő (szintén kívülről befelé). A PET-palackos üdítőket - egy közelgő harmadik világháborúra számítva - hektószámra bespájzoló háziasszonyok számára komoly csapás: a szén-dioxid számára a polietilén sem akadály, néhány hónap után már csak a meleg lónyál marad a palackban. Az alig mérgező zöldülő krumpli, a némely süteményekhez javallott szalalkáli, a kollagénben gazdag, ezért levesbe való csont, a korántsem ördögtől való glutamátok és foszforsav titka sorra feltárul - sőt azt is megtudhatjuk, hogyan kell kelt tésztát készíteni La Pazban vagy Mexikóvárosban. Marlene Parrish gasztronómus, a szerző neje étvágygerjesztő és fantáziadús receptek sorát "tálalja" a szócikkek mellé, amelyek kivitelezésével egyben vizsgát is tehetünk a konyhatudományok terén elért tanulmányi eredményeinkről, s tíz ujjunkat megnyalva léphetünk magasabb osztályba.


Fordította: Lente Gábor, Ősz Katalin. Akadémiai Kiadó, 2011, 371 oldal, 3700 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.