chili&vanília

Csak a citrom

Gasztro

Citromos spagetti – két változatban

Majd’ kétszáz évvel ezelőtt, 1825-ben kezdődött minden. Salvatore Aceto ebben az évben vásárolt egy kisebb darab földet Ravello mellett, ahol belevágott a citromtermesztésbe és -kereskedelembe. A családi gazdaság a 20. század harmincas éveiben élte fénykorát, ebben az időszakban komoly nemzetközi forgalmat is lebonyolítottak. A második világháború után az Amalfi-partvidék legjelentősebb citromtermelőivé váltak, olyannyira, hogy akkortájt még a híres szicíliai és calabriai versenytársakat is megelőzték. A citromfarmot ma a hatodik generációt képviselő, az alapító felmenővel azonos nevet kapott Salvatore Aceto viszi, aki sikeres könyvvizsgáló cégét hátrahagyva, lassan nyugdíjba vonuló édesapjától vette át a családi gazdálkodást. Az elmúlt évtizedekben azonban sok minden változott: a tízhektáros terület sem mérete, sem termésmennyisége tekintetében nem tud növekedni, másra kellett helyezni a hangsúlyt. A kőkemény, gyakorlatilag függőleges, sziklás citromkertben biodinamikus termesztésre álltak át, és a világ egyik leghíresebb és legfinomabb citromfajtájára összpontosítanak. Az ún. sfusato amalfitano fajta nagy, ovális, a héja rücskös, a leve édes és hihetetlenül aromás. Az Aceto család a jelenkor kihívásaival küzd: a klímaválság által egyre gyakrabban előforduló időjárási viszontagságokkal, a sok csapadékhoz kapcsolódó természeti katasztrófák veszélyével (pl. hegyomlás), na meg persze a családi gazdaságok letűnésével és a munkaerőhiánnyal (a téli szüretet ukrán vendégmunkások segítségével tudják lebonyolítani).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.