chili&vanília

Csapcse

Gasztro

A koreai zöldséges üvegtészta nagyszerű választás azok számára, akik még csak most kezdenek ismerkedni a koreai konyha szépségeivel. Dél-Koreában is igen népszerű, nincs ünnep, amikor ne készítenének belőle hatalmas adagot. A hagyományos változata pirított marhahússal és vékony csíkokra szeletelt omlettel készül, ezeket elhagytam, így egy véletlenül vegán verzió kerekedett belőle. A keleti, így a koreai kultúrában is meghatározó az ún. eumyangohaeng elmélet, amely az élet minden területén a yin és yang (jin és jang) és az abból fakadó öt elem – fa, tűz, föld, fém, víz – egyensúlyát tartja szem előtt. Ennek megfelelően a színek is kiemelten fontos szerepet kapnak, ez a pirított tészta erre kiváló példa. Az egyetlen különlegesebb hozzávaló a speciális, édesburgonya-keményítőből készülő üvegtészta, ami sötétebb szürkés, kicsit vastagabb. A koreai üzletben (Kmart, Honvéd utca vagy Rózsadomb Center) mindig kapható, de a legtöbb ázsiai élelmiszerüzletben tartják, dangmyeon néven. Bármilyen zöldséggel lehet készíteni, én most pl. spenót helyett gyönyörű, piaci szivárványmángolddal készítettem. A japchae (ejtsd: csapcse) titka, hogy a különböző hozzávalókat, zöldségeket egymás után, külön-külön pirítják, úgy, hogy minden ropogós marad. Langyosan a legfinomabb, ha marad belőle másnapra, akkor serpenyőben át lehet melegíteni. Nemigen szokott maradni.

 

Japchae – koreai zöldséges üvegtészta

Hozzávalók (4 adag)

 

1 dkg (4–5 darab szárított) shiitake gomba

(vagy friss)

Öntet:

4 evőkanál szójaszósz

2 evőkanál nádcukor

1 gerezd fokhagyma, reszelve

4 evőkanál szezámolaj

2 teáskanál pirított szezámmag

 

15 dkg koreai üvegtészta

1 sárgarépa

1 csokor újhagyma

1 hagyma

50 dkg friss spenót vagy mángold

pirításhoz: 0,5 dl olaj

 

Elsőként a szárított gombát leöntjük forró vízzel, és min. 20 percig állni hagyjuk. Kikeverjük az öntet összes hozzávalóját. Egy lábasban vizet forralunk, majd kb. 6–7 percig főzzük benne az üvegtésztát (ha olyan fajtát kapunk, ami nagyon hosszú, azt is csak főzés után vágjuk rövidebb darabokra, ollóval). Szűrővel kivesszük a tésztát, hideg vízzel leöblítjük, majd egy nagy keverőtálban azonnal összeforgatjuk 2 evőkanálnyi öntettel, hogy ne álljon össze. A főzővizet megtartjuk, ugyanebben a vízben tudjuk blansírozni a spenótot. Előkészítjük a zöldségeket: a sárgarépát gyufaszálra vágjuk, az újhagymát kb. 4 centis darabokra (a zöldjét is), a hagymát vékonyra szeleteljük, a beáztatott (vagy friss) gombát is felszeleteljük. A spenótot megpucoljuk, majd néhány másodpercre a forrásban levő vízbe tesszük, amíg összeesik. Azonnal leöblítjük jeges vízzel, majd alaposan kinyomkodjuk. (Ha mángoldot használunk, akkor annak a szárát külön levágjuk, ha nagyon vaskosak, hosszában félbevágjuk, és azt nem főzzük.) Minden zöldséget kikészítünk egy tálra. Egy nagy serpenyőt felforrósítunk, hozzáadjuk az olajat. Elsőként a tésztát forgatjuk át, pár másodpercig pirítjuk, majd visszaöntjük a tálba. Ezután következnek egyesével, külön-külön a zöldségek: először a hagyma és újhagyma. Amikor kissé megpirult, a tésztához adjuk. Jöhet a sárgarépa, ezt is csak pár másodpercig pirítjuk, amíg még ropogós marad. Ha mángoldot használtunk, akkor a mángoldszár a következő, végül a spenót- vagy mángoldlevél és a felszeletelt gomba. Az egyes zöldségek között szükség szerint néhány csepp olajat öntünk a serpenyőbe, a zöldségeket pedig nagyon óvatosan sózzuk, borsozzuk. Amikor minden zöldség a tésztán van, ráöntjük az összes öntetet, majd az egészet összeforgatjuk (amikor már nem túl forró, akkor gumikesztyűs kézzel a leg­egyszerűbb). Nagy tálra halmozzuk.

Mautner Zsófi rovata. Blogját lásd: www.chiliesvanilia.hu

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.