étel, hordó

Gellért söröző

  • ételhordó
  • 2018. december 8.

Gasztro

„Gundel Károly (…) nemcsak nagyhírű receptjeit hozta, de tekintettel volt a gyógykezeltekre is” – írtuk előző lapszámunkban, a Gellért szálló 100 éves történetéről szóló cikkben. Ezt azzal egészítenénk ki, hogy a Gundel-féle szolgáltatások a nagypénzű szállóvendégekre voltak kalibrálva, ám a vezetőség a „bámészkodókról” is gondoskodott. A szálló oldalában működő bejzli elsősorban az utcáról érkezőket szolgálta Gellért-minőségben, de nyomott árakon, kisvendéglői körülmények között.

A háború pusztításának nyomait csak 1961-re sikerült eltüntetni, az új, immár szocialista körülmények közepette működtetett szállodában azonban nem osztottak lapot az átlagos járókelőknek. A Gellért éttermét, sörözőjét és presszóját csak a dollárral fizető vendégsereg élvezhette évtizedeken át, sőt még azután is, hogy a hetvenes-nyolcvanas években sorra nyíltak a nívósabb budapesti szállodák.

A rendszerváltást követő privatizáció után, 1997-ben a szálloda új berendezést kapott, a hatvanas évek csőbútoros világát a „békebelinek” hazudott stílustalanság váltotta fel, ami csak néhány részletében módosult az elmúlt 20 év alatt. Az étterem-söröző-cukrászda háromkirályság sem változott, de a sörözőt inkább étteremnek mondanánk, ajánlataik pedig eltérnek a Gellért „hivatalos” kínálatától. Noha a hely ugyanúgy a szálló fürdő felőli oldalán van, mint a régi olcsó Gundel, nyomott árakról nem beszélhetünk, például a bécsi szeletet 6000 forintért adják. Ennek fényében kimondottan pénztárca-kímélő a háromfogásos menü 3990 forintért, ami céklakrémlevesből, vajhalfiléből és gesztenyetortából áll. A leves olyan, mint egy turmix, tejszínes hab van a tetején, és egy piskótarúd kandikál ki belőle. De szó sincs cukrászdáról, izgalmas, ám amolyan sem édes, sem sós étellel van dolgunk; kétségkívül cékla, mégis teljesen más ízű, mint az egyébként kiváló piaci lé. Ha bátrabb a keresztapa, halkockának is nevezhette volna a második fogást. De hívhatná a „tiszta folyó gyümölcsének” is, hiszen a mértani pontossággal szabott, patyolatfehér filének semmilyen íze nincs, így legfeljebb némi citromtól meg a tetején lévő ropogós bőrtől válik emlékezetessé.

A gesztenyetorta külsőre olyan, mint a félgömb formájú puding, szépségével csak az íze vetekszik. Csupa jó mondhatunk a kesudióval és olívával feldobott spenótsalátáról (1500 Ft) és az otthoni nudlira emlékeztető, szalonnapörccel megbolondított gnocchiról is (2600 Ft), amit minden bizonnyal az olasz vendégek szórakoztatására találtak ki.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.