étel, hordó

Gyöngy – Velence

  • ételhordó
  • 2020. július 25.

Gasztro

„A Makovecz Imre-életmű gondozására 12 milliárd 420 millió forintot hagyott jóvá a kormány, a program 30 épületet érint” – olvashattuk az év elején. A Magyar Közlönyben megjelent lista alapján nincs ezek között a valaha nagy népszerűségnek örvendő velencei Cápa étterem, az a korai Makovecz-épület, amelynek történetén keresztül többé-kevésbé a hazai vendéglátás elmúlt öt évtizede elevenedik meg. A hatvanas évek elején emelt, de még ma is figyelemre méltó épület a hazai idegenforgalom megújulását volt hivatott megjeleníteni. Az autósokra gondolva helyezték el a 7-es főút mentén, miközben a velencei-tavi nyaralók szórakozását és szórakoztatását is szem előtt tartották. Fénykora az M7-es átadásáig tartott, és mivel a velencei idegenforgalmat sem sikerült annyira felpörgetni, hogy a parttól távolabbi egységek számítsanak, a lejtmenet a nyolcvanas évek elején megindult, a rendszerváltás után pedig felgyorsult. A Cápa a 2010-es évek elejéig bírta étteremként, jelenleg konditeremként működik. Mindez azért igazságtalan, mert a zárással nagyjából egy időben adták át a szomszéd telken a Gyöngy panziót, amely kezdetben nagy elánnal hirdette az étkezési lehetőségeit. Sült hal, egy­tál­ételek, palacsinta, nagyjából a parti kínálat volt műsoron, de a siker elmaradt. Legalábbis erre következtethetünk a panzió honlapjának azon bejegyzéséből, mely szerint „2017. október 15-től a panzió földszintjén kínai étterem nyílt. Az étterem a panziótól teljesen külön üzemelés alatt áll, ezért az étterem által szervezett egyéb programokkal kapcsolatban panziónk tájékoztatást nyújtani sajnos nem tud.” És nem csak ők. A megadott honlapon csak a cím (Velence, Balatoni út 25.) olvasható, ételválasztéknak, látnivalóknak se híre, se hamva, így csalódás csak a helyszínen ér bennünket, midőn a homlokzati „Gyöngy” felirat alatt ugyancsak gyöngybetűkkel azt olvassuk: „kínai gyorsétterem”. De az első gondolatot, a menekülést hamarosan valamiféle kíváncsiság váltja fel, hiszen az elmúlt évtizedben nagy ívben elkerültük a „klasszikus” kínai gyorsbüféket.

Ami azt illeti, az arculat mit sem változott az elmúlt 25 évben: odabent energiatakarékos félhomály, barna bútorok, filctollal írt étlap az üvegpultnál, mögötte sűrű, megkülönböztethetetlen pasztellszínű ételek, mosolygós kiszolgálás. Az viszont nem hagyományos, hogy az édes-savanyú levest nem olajozták agyon, így kevésbé gélszerű, ami egyértelműen az előnyére szolgál. Az kevésbé, hogy afféle bónuszként csirkehúst is tettek bele. Az illatos omlós csirke ugyancsak kellemes meglepetés, a hús ehető, a bunda sem tocsog, nagyon jó a hideg saláta is, szemben a csípős tofuval, amihez olyan szószt adnak, hogy az egy olajbányásznak is a becsületére válna. Viszont a kacsamáj nem csak azért örvendetes, mert újdonság erejével hat; a kukoricás rizsről ugyanez nem mondható el. Mivel az árakat sem a nem létező hon- és étlapról, sem a kapott számláról nem tudtuk kibogarászni, legyen elég annyi, hogy mindezért 3840 forintot kellett fizetnünk. Igaz, kis adagokat kértünk, de nem voltak azok.

Figyelmébe ajánljuk

Buli a reggeli felfrissüléstől kifulladásig – így látják az idei Szigetet a Narancs fotósai

  • narancs.hu

Meglepő fesztiválszettek, fényes nappal is csapató bulizók, rengeteg por, a koncerten épp elénk beálló ismeretlen, neonfényekkel kivilágított ösvények, napközbeni workshopok, esti koncertek, hajnalig tartó bulik és sakk a WC-ben – a Sziget az idén is pont ugyanolyan őrült, mint a korábbi években. Mutatjuk a Narancs fotósainak legjobb képeit az idei fesztiválról! 

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.