étel, hordó

Gyöngy – Velence

  • ételhordó
  • 2020. július 25.

Gasztro

„A Makovecz Imre-életmű gondozására 12 milliárd 420 millió forintot hagyott jóvá a kormány, a program 30 épületet érint” – olvashattuk az év elején. A Magyar Közlönyben megjelent lista alapján nincs ezek között a valaha nagy népszerűségnek örvendő velencei Cápa étterem, az a korai Makovecz-épület, amelynek történetén keresztül többé-kevésbé a hazai vendéglátás elmúlt öt évtizede elevenedik meg. A hatvanas évek elején emelt, de még ma is figyelemre méltó épület a hazai idegenforgalom megújulását volt hivatott megjeleníteni. Az autósokra gondolva helyezték el a 7-es főút mentén, miközben a velencei-tavi nyaralók szórakozását és szórakoztatását is szem előtt tartották. Fénykora az M7-es átadásáig tartott, és mivel a velencei idegenforgalmat sem sikerült annyira felpörgetni, hogy a parttól távolabbi egységek számítsanak, a lejtmenet a nyolcvanas évek elején megindult, a rendszerváltás után pedig felgyorsult. A Cápa a 2010-es évek elejéig bírta étteremként, jelenleg konditeremként működik. Mindez azért igazságtalan, mert a zárással nagyjából egy időben adták át a szomszéd telken a Gyöngy panziót, amely kezdetben nagy elánnal hirdette az étkezési lehetőségeit. Sült hal, egy­tál­ételek, palacsinta, nagyjából a parti kínálat volt műsoron, de a siker elmaradt. Legalábbis erre következtethetünk a panzió honlapjának azon bejegyzéséből, mely szerint „2017. október 15-től a panzió földszintjén kínai étterem nyílt. Az étterem a panziótól teljesen külön üzemelés alatt áll, ezért az étterem által szervezett egyéb programokkal kapcsolatban panziónk tájékoztatást nyújtani sajnos nem tud.” És nem csak ők. A megadott honlapon csak a cím (Velence, Balatoni út 25.) olvasható, ételválasztéknak, látnivalóknak se híre, se hamva, így csalódás csak a helyszínen ér bennünket, midőn a homlokzati „Gyöngy” felirat alatt ugyancsak gyöngybetűkkel azt olvassuk: „kínai gyorsétterem”. De az első gondolatot, a menekülést hamarosan valamiféle kíváncsiság váltja fel, hiszen az elmúlt évtizedben nagy ívben elkerültük a „klasszikus” kínai gyorsbüféket.

Ami azt illeti, az arculat mit sem változott az elmúlt 25 évben: odabent energiatakarékos félhomály, barna bútorok, filctollal írt étlap az üvegpultnál, mögötte sűrű, megkülönböztethetetlen pasztellszínű ételek, mosolygós kiszolgálás. Az viszont nem hagyományos, hogy az édes-savanyú levest nem olajozták agyon, így kevésbé gélszerű, ami egyértelműen az előnyére szolgál. Az kevésbé, hogy afféle bónuszként csirkehúst is tettek bele. Az illatos omlós csirke ugyancsak kellemes meglepetés, a hús ehető, a bunda sem tocsog, nagyon jó a hideg saláta is, szemben a csípős tofuval, amihez olyan szószt adnak, hogy az egy olajbányásznak is a becsületére válna. Viszont a kacsamáj nem csak azért örvendetes, mert újdonság erejével hat; a kukoricás rizsről ugyanez nem mondható el. Mivel az árakat sem a nem létező hon- és étlapról, sem a kapott számláról nem tudtuk kibogarászni, legyen elég annyi, hogy mindezért 3840 forintot kellett fizetnünk. Igaz, kis adagokat kértünk, de nem voltak azok.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.