étel, hordó

Il Terzo Cerchio

  • ételhordó
  • 2016. február 21.

Gasztro

„Dante Alighieri a pokol harmadik szintjén savas esővel büntette a torkosságot. A mi poklunkban a finom, friss étel a büntetés” – olvassuk a morbid beharangozót, és nem tudjuk kiverni a fejünkből: ha ez a büntetés, mi lehet a jutalom? Azért ne gondoljanak kíméletlen agytornára, a Dohány és a Nyár utca sarkán álló „harmadik kör” régi helynek számít a környéken mint szabályt erősítő kivétel, hiszen az efféle „elegáns olasz” kimondottan kakukktojás a bulinegyed rom- és műromuniverzumában.

Az Il Terzo Cerchio úgy tíz éve hirdeti, hogy van élet a pizzaszeleteken túl is, ám ami valaha forradalmi tettnek számított, mára bevett gyakorlat. Ma már bárhol Budapesten találunk nívós olasz éttermet, így egy ilyen bevált helynél az a nagy kérdés, hogy meddig tart a lelkesedés, mikor válik rutinná, és ha így alakul, érdemes-e más irányt venni.

A népszerűséggel nincs baj. Hétköznap este hétkor csak a szerencsének köszönhetjük, hogy kapunk helyet. Épp a látványkonyha előtt, ami annyiból jó, hogy látjuk: nemcsak a felszolgálók lelkesek, a kulisszák mögött sem látni elcsigázott alkalmazottakat. Jókedvű srácok végzik a dolgukat, pedig nehezen elképzelhető, hogy a munkaköri leírásukban szerepelne a kötelező mosoly.

Az elsőre rendelt paradicsomos, bivalymozzarellás bruscetta kissé túlárazott (2100 Ft), külsőre épp olyan, mint egy menő kávézó szendvicsei (kettőt kapunk). A „kenyér” nem nagy szám, de a mozzarella valóban mennyei. A paradicsomleves (1250 Ft) szintén kiváló, ráadásul a nálunk nem túl elterjedt toscanai stílusban készült, tehát a fokhagyma és a bazsalikom dominál. A margherita pizzáról (1850 Ft) legfeljebb azt mondhatjuk, hogy korrekt. Kevesebb pénzért is ettünk jobbat, de erre sem lehet ennél több rossz szavunk. Ellenben a toscanai kolbászos, stracchino sajtos tagliatellétől (2750 Ft) el is ájulunk, mert ilyet nem adnak máshol. Szentségtörésnek tűnik egy tésztára rámondani, hogy tökéletes főétel, de nem tehetünk mást.

A desszertként, és nem italként szervírozott citromos sörbet (900 Ft/1 dl) olyan, mint az a nevettető, aki fanyar, de mégis meg lehet zabálni, mert annyira cuki. Már nem Benedek Tibor, de még nem Salamon Béla.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.