étel, hordó

Kazimir

  • ételhordó
  • 2017. december 16.

Gasztro

Akármilyen különösen hangzik, hétköznap késő délután reménytelen hagyományos éttermet találni az ún. bulinegyedben. A kocsmák és a kávéházak mellett legfeljebb a hamburgerezők és a szendvicsezők csalogatnak, ha csalogatásnak lehet nevezni a teljes mozdulatlanságot. A lehúzott redőnyök vagy a kirakatban unatkozó pultosok láttán úgy érezzük, hogy errefelé a novemberi alkonyat a szieszta ideje, bár valóságosabb lenne a nihil „boldog óráinak” nevezni. Hosszas bolyongás után a Kazinczy utca 34. alatt található bisztróban tapasztalunk némi mozgást, ami kívülről sürgés-forgásnak tűnik. Ám belépve a kellemesen berendezett, cseppet sem hivalkodó helyre, egyből kiderül, hogy ez is csak délibáb: a személyzet számológépezik meg evőeszközt válogat az egyik ven0dégasztalnál. De azért nem néznek ránk ferde szemmel, sőt mintha még örülnének is, hogy valami rendes munka akad a leltározás helyett.

A zöldborsóleves házi galuskával (1390 Ft) csak elsőre tűnik túlárazottnak, de mivel lábasban hozzák és valójában dupla adag, nem is olyan vészes. Olyan édes, hogy az már-már vattacukorborsónak mondható, de ez benne a jó, bolondok lennénk megsózni. A galuska „házi” jellegéhez sem férhet kétség, csak egy bajunk van vele: néhol tűzforró, máshol meg langyos. A zöldalmás, diós rizottó (2490 Ft) tökéletes lenne, ha nem adnának mellé sült kecskesajtot. Nem a bumfordi sajt a rossz, valami salátával simán vállalható lenne önálló fogásként, a rizottó kísérőjeként viszont csak rontani tud az összképen. A sajtos burgonyabundában sült csirkemell koktélparadicsomos parajjal és bazsalikomos vajmártással (2790 Ft) viszont teljes csalódás. Két panírozott csirkeszelet hever egymáson, s csak a fölsőre reszeltek némi sajtot. Nem a csirkével van baj, az ígérettel, szerény vigasz, hogy a szósz rendben van, hiszen legalább kétszer ennyi kellene. A fagylaltos csokoládészuflét (1490 Ft) azért neveznénk átlagon felülinek, mert feledtetni tudja a rémes csirkét.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.