Kiállítás - Volt neki szép ruhája - Diana - A Celebration

Gasztro

A vadászat római szűz istennőjének kétségkívül volt pár száz sikerekben gazdag éve, ám mostanság jószerével csak egy sósborszeszfirma ápolja emlékét, s a Diana név láttán ma már aligha ő, s persze nem is Paul Anka 1957-es listavezető slágere jut elsőként az eszünkbe, hanem az a boldogult brit arisztokrata hölgy, aki 1997 nyarán seregnyi paparazzo és egy fatális autóbaleset halálos áldozatává vált. A néhai walesi hercegné mifelénk is szavatolt legendának számít, s habár sosem énekelt a hamvadó cigarettavégről, hangja nem birkózott meg négy teljes oktávval, s még Ernst Marischka sem forgatott filmtrilógiát az életéről, azért magyarországi hírneve bizonnyal birokra kelhet Sisi, Karády Katalin, s akár még Zámbó Jimmy kultuszával is. László Ferenc

A vadászat római szűz istennőjének kétségkívül volt pár száz sikerekben gazdag éve, ám mostanság jószerével csak egy sósborszeszfirma ápolja emlékét, s a Diana név láttán ma már aligha ő, s persze nem is Paul Anka 1957-es listavezető slágere jut elsőként az eszünkbe, hanem az a boldogult brit arisztokrata hölgy, aki 1997 nyarán seregnyi paparazzo és egy fatális autóbaleset halálos áldozatává vált. A néhai walesi hercegné mifelénk is szavatolt legendának számít, s habár sosem énekelt a hamvadó cigarettavégről, hangja nem birkózott meg négy teljes oktávval, s még Ernst Marischka sem forgatott filmtrilógiát az életéről, azért magyarországi hírneve bizonnyal birokra kelhet Sisi, Karády Katalin, s akár még Zámbó Jimmy kultuszával is.

Így hát nyilvánvalóan sikerre van ítélve az a vándortárlat, amely London, Ausztrália és az Egyesült Államok kiállítóhelyei után a kontinensen elsőként most a józsefvárosi mágnásfertály kellős közepén, még közelebbről az előkelő Károlyi-Csekonics Rezidenciában ütött tanyát. A Spencer család által kiválogatott hajdani személyes tárgyak, csecsebecsék és gyémánttiarák, fotók, filmfelvételek s persze ruhák együttese Lady Diana életét és munkásságát hivatott reprezentálni, s a látogatót kecsegtető "tartalmas és felemelő" élmény korántsem csak a szívek hercegnőjének, Anglia rózsájának hazai rajongói számára tűnhet vonzónak. A családtörténetek és életrajzok kandi búvárlója például rögtön az első teremben elmerülhet a Spencer család nő tagjainak századokra visszatekintő históriájában, kezdve mindjárt Sarah Jenynsen, aki ugyan éppenséggel nem volt tagja a nevezett famíliának (csak leánya lett utóbb Spencer-feleséggé), ámde aki Anna királynő bizalmasaként és a spanyol örökösödési háborúban tündöklő Marlborough herceg hitveseként a XVIII. századi Anglia legbefolyásosabb asszonyának számított. A rég letűnt korszakok nőalakjai és családi ékszerei után egyhamar a tiszteletre méltó Diana Frances Spencer gyermekkorában találjuk magunkat, s a főrangú édesapa kedélyes amatőrfilmjei, a kis lady első írásgyakorlatai és széttáncolt balettcipellői mellett szülei válásáról éppúgy - és éppannyi - információt lelünk, mint kedves Mogyoró nevű tengerimalacáról.

A kiállítás láthatólag nem kívánja behatóbban elemezni a tragikus sorsú hercegnő életét, sem ikonná válásának összetevőit, azonban az előhordott anyag így is bőséges alkalmat kínál a morfondírozásra. Mert alighogy Mrs. Russell főzőiskolájának eredményes abszolválásáról és Diana pesztonkai, majd segédóvónői alkalmazásáról értesülünk, máris a fejedelmi lánykérésnél találjuk magunkat, mely lánykérésre, mint értesülünk, a kósza hírekkel ellentétben nem Károly herceg lakosztályában, gyertyafényes vacsora mellett került sor. Az esküvő és a híres-híres uszályos ruha terme után a luxusgardrób következik, amely alighanem a tárlat leginkább figyelemre méltó szakasza. Mert bár a bájos elhunyt világéletében viszolygott attól, hogy divatbábként tekintsenek személyére, azért ütemesen váltott ruháin jól nyomon követhető az haute volée által viselt haute couture alakulásának bő másfél évtizede. Az angol magas szabászat remekeit felváltó nemzetközi modellek, Versace és Lagerfeld mesterművei között pedig már ott leljük a taposóaknák ellen folytatott küzdelem védőmellényes díszöltözékét is, mely egyébiránt Ralph Lauren és Giorgio Armani elkötelezettségét is ékesen bizonyítja.

S innen már egyenes út vezet a hercegnő karitatív és altruista működése felé. A királyi balett patrónája, a változatos jótékonysági akciók védangyala, aki a nemzetközi celebritások közül elsőként érintett meg demonstratív módon, fotóriporterek jelenlétében leprást és (saját jogán nem híres) AIDS-beteget, valóban fáradhatatlan aktivitással ügyködött választott céljai érdekében. A tárlókban közszemlére helyezett tanúságok nemes és folttalanul tiszta egyéniségnek mutatják a királyi családba beházasodó, majd onnan kiváló asszonyt. Talán éppenséggel ennek az emelkedett látogatói benyomásnak a védelmében s a degradációt elkerülendő a kiállítás meglehetős elnagyoltan tárgyalja Diana utolsó éveit. Pedig bármennyire értékesnek fogadjuk is el karitatív tevékenységét, azért ikonná s utóbb legendává válásában legalább ekkora szerepe volt az Andrew Morton közreműködésével véghezvitt dinasztiarengető biliborításnak, válásának meg szerelmi próbálkozásainak, és természetesen tragikus balesetének is. Mindezekről nem vagy legfeljebb rövid utalásokkal beszél a kiállítás, s inkább rögvest a halálesetet követő tömeggyászra és a temetés gyászpompájára összpontosítja figyelmét és figyelmünket. A fagyos udvariassággal kerülgetett brit királyi család, a trónörökös vagy a Károly és Diana megismerkedésének taglalása során rezzenetlenül felemlített Parker Bowles házaspár ilyesformán csak a háttér legmélyéről asszisztálhat a nép hercegnőjének megdicsőüléséhez, ám ennél is zavaróbb lehet, hogy éppenséggel ezek a tapintatosan elmellőzött kényes témák számítanak a legenda egyik főelemét alkotó (s a kiállítás által korántsem vitatott) női mártíromság perdöntő bizonyítékainak. De könnyen meglehet, hogy e hiányt csak a szkeptikus tudósító érzi, hiszen a gyászszertartás képsorait megkönnyező koros hölgy például rajongásában jócskán megerősödve igazítja lépteit az ajándékbolt felé, s mondja messzire hangzó szavakkal: "Egy dianás hűtőmágnest kérek!"

Budapest VIII., Múzeum u. 17., nyitva május 3-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.