kertész lesek

Komédiás kávéház

  • kertész lesek
  • 2015. augusztus 30.

Gasztro

Ha Budapest szirupos francia sanzon lenne, nem lenne abban Fővárosi Közgyűlés, BKV, még lakótelep sem, de az egyik versszak minden bizonnyal a Nagymező utcát, a pesti Broadwayt mesélné el. Mert egy ilyen dalban a bohémélet a kulcsfogalom, nem az iparűzési adó, egy ilyen dalban a szimbólumoknak sokkal nagyobb jelentősége van, mint a való életben. Márpedig abban a pillanatban, hogy le­broadwayezzük a Nagymező utcát, az pont olyan, mintha a mesterkéltség csimborasszóját indulnánk meghódítani. Hatalmas erőfeszítés, kétséges eredmény. Vessenek csak egy pillantást az Operettszínház előtt álló (ülő) Kálmán Imre-szoborra, csináljanak vele közös portrét! Ugye, hogy semmivel sem érzik jobban magukat?

Persze nem akarjuk mi senki rosszkedvét jobban elrontani! Például milyen klassz, hogy a népszerű szoborral szemközti kirakatban (a másik népszerű köztéri bronzi, Hofi Géza koponyás portréja mellett) muzsikaszót hallani, real bárzongorista nyomja az örökzöldeket, a csendrendelet ellen a pianínóra helyezett vaskos perzsaszőnyeggel védekezve. „Kóstoljon bele a boldog békeidők budapesti hangulatába! Kávéházunk a pesti Broadway szívében a magyar, zsidó és francia konyha hagyományos ízvilágát kínálja vendégeinek reggelire, ebédre, uzsonnára és vacsorára” – ekképp hirdeti magát a zene forrása, a Komédiás kávéház, és mivel az aktuális műsorszám éppen a „Gyere, ülj, kedves, mellém” kezdetű sláger, mi mást tehetnénk.

Kezdésnek nem rossz a hagymás tojás (1090 Ft), leginkább arra emlékeztet, amit másutt zsidó tojásnak neveznek. Megint máshol tapasként vagy mártogatósként is eladhatnák, végül is teljesen mindegy. A lényeg úgyis a fűszeres tojáskrém, ám itt a hagyma a főnök. A mozzarellás-bazsalikomos paradicsomlevesnél (950 Ft) a bazsalikom visz mindent, talán egy kicsit túlzottan is. Külön harcot vívunk a sajttal, legalábbis a jó ízlés dolgában. Jobban nyúlik, mint a rágógumi, ha pedig nagy nehezen sikerült kihasítani egy darabot belőle (szigorúan foggal, a kanál nem segít), egy része egészen biztosan az arcunkra csapódik. Csak meg ne lássák a szomszéd asztalnál ülők!

A borjúbécsivel (3450 Ft) könnyen megbirkózunk. Kiváló alapanyag, a panírozása is könnyed. Ha lehet egy prézliben megforgatott sült húsra azt mondani, „nyári csemege”, akkor erre mindenképp. Krumplisalátát adnak mellé, sajnos nem az ecetes, hanem a majonézes verziót, ami nehézkes, kissé émelyítő – legalábbis júliusban. A Broadway kehely (1440 Ft) annál kevésbé. Friss gyümölcsök és fagylalt, a fene gondolta volna, hogy ezt az egyszerű képletet nemcsak elrontani lehet, hanem tökélyre fejleszteni is.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.