Konyhai kémia XXV. - Beleragad

A karamell

Gasztro

A konyhaművészet egyik leghasznosabb, egyben legrejtélyesebb alanya a karamell: tulajdonképpen keveset tudunk róla, de az elég ahhoz, hogy ne nélkülözhessük.

A cukorfélék melegítése kész konyhai-laboratóriumi csoda, történjen edényben vagy kémcsőben. Ha "rendes", finomított cukrot kezdünk melegíteni, a finomítás sikerétől függően olyan 145-150 fok körül a cukor olvadni kezd. A tapasztalt folyamat azonban csak látszólag merő fizikai átalakulás, holmi halmazállapot-változás - s erről az olvadt cukor illata és folyamatos színeváltozása is tanúskodik. Valójában igen összetett, teljes terjedelmében máig sem megértett eseménysor zajlik: ennek eredőjeként kapjuk meg olyan 160-170 Celsius-fok körül a vágyott karamellt.

Vajban a kés

A karamell készítésekor egy többé-kevésbé egynemű (bár kémiailag teljesen tisztának ekkor sem nevezhető) matériából, a (répa)cukorból több száz vegyület képződik - ezek jó része az üveges szerkezetű karamellben bújik meg, de a konyhai reakciótermékek között jócskán találunk olyan illó anyagokat, melyek azután az orrunknál fogva csábíthatnak el. A sok reakció közül az egyik meglehetősen banális: az alapvetően gyűrűs szerkezetű (a vizes oldatban többnyire kinyíló) cukrok amúgy is igen könnyen alakulnak át saját, többé-kevésbé tükörképi hasonmásaikká. Ezenfelül az összetettebb cukrok átmenetileg egyszerűbbekké bomlanak le - a konyhában használatos répa- vagy nádcukorból például glükóz és fruktóz képződik. Ezek utóbb, hő hatására, víz kilépése mellett kondenzációs reakciókba lépnek egymással, s ennek következtében kiterjedt, összetett cukormolekulák képződnek. Ezek már sosem fognak szép kristályrácsba rendeződni (az olvasztott cukorból már csak ezért sem nyerjük vissza a kristálycukrot), és a színük is az aranysárga, majd a barna felé tolódik el. Eközben a molekulákon belül is sajátos kémiai kötések alakulnak ki, s a cukrok könnyedén átalakulnak más kémiai jellemzőket mutató szerkezeti izomerjükké (azonos összegképletű, de eltérő tulajdonságú molekulává - a szerk.), mondjuk aldózból ketózzá. Végül kiterjedt polimerek képződnek, melyek vízben már nehézkesen és korlátozottan oldódnak, de azért - mint a karamellás tej vagy a kóla esete mutatja - jól elkeverhetők benne. Ezzel párhuzamosan a cukormolekulák nem csupán összekapcsolódnak, de töredeznek is: ekkor megannyi íz- és illatkomponens szabadul fel, melyek összetéveszthetetlen, ínycsiklandó jelleget kölcsönöznek a karamellnek. Amit persze nem csak kristálycukorból gyárthatunk - mi több, a gyümölcscukrot elég 110 fokig hevíteni, s máris beindul a kémiai átalakulása. A közeg kémhatása (a pH) is befolyásolja a reakciót. Összességében éppen a semleges tartományban a leglanyhább a kívánt folyamat, viszont mind a savas, mind a lúgos tartomány felé eltolva a karamellizáció gyorsabb és teljesebb lesz. Érthető okoknál fogva (a lúgos karamellnek alighanem szörnyű szappaníze lehet) profi és amatőr cukrászok inkább a savas tartomány felé taszigálják az olvadó cukor pH-ját, ezért kerül a karamellkészítésnél az edénybe ecet vagy citromsav, és - már csak puffer gyanánt is - némi tej. Karamellizációt persze nem csak a klasszikus, egyszerűbb cukrokkal lehet előidézni - hogy egy szélsőséges esetet említsünk, kémiaórán a vattát (anyaga gyapot, azaz nagyjából cellulóz) poliszacharid jellegének bizonyítására kémcsőben szokták melegíteni. Ennek során (közvetlenül a szenesedést megelőzően) karamellizálódik: barna lesz, nyilván édes (bár megkóstolni nem szokás), és jellegzetes illatot áraszt. A karamellizáció azonban számos más konyhai folyamatnál is lezajlik, s ez hozzájárul az egyszerűbb-összetettebb cukrokat tartalmazó ételek ízének, aromájának, illatának kialakításához. A kenyér sütése nyomán többek között éppen emiatt lesz a héja olyan édes és zamatos - eközben persze a nem enzimatikus barnítás több más felelőse is bejátszik, például a cukrok és aminosavak közötti, számos gusztusos terméket előállító Maillard-reakció. Természetesen ugyanez történik bármily kalács vagy más sütőben piruló tésztaféle és sütemény készítésekor. A zöldségek - sárgarépa, kukorica, borsó, hagyma, lásd még: "gulyásalap" - pirításakor lezajló összetett reakciók közül az egyik szintén a karamellizáció, amit a színváltozás is jelez, és ami még ízletesebbé teszi az ételt.

A zenész barátja

A karamell története a középkorig nyúlik vissza: erre utalna a kifejezés etimológiája is, mely szerint a középkori latin cannamellis (süvegcukor) esetleg a cukornádra utaló callamellus (kis nád) szavakból származna. Annyi biztos, hogy konyhai és édesipari karrierje a finomított cukrok elterjedésével, a tömeges répacukorgyártással indult be. Manapság az élelmiszerek jelentős része tartalmazza - még ha nem is oly feltűnően, mint az étvágygerjesztő karamellborítású dobostorta. Külön említhető, hogy a karamell az utóbbi pár évszázad legnépszerűbb színezőanyaga: a minap nyilvánosságra került kólarecept is megerősíti azt, amit már régóta sejtettünk: ezek az üdítők sem véletlenül oly sötétbarnák. De hát a barna és fekete sörök is a jól megpirított malátának köszönhetik színüket, s a barna kenyerek sem a "teljes kiőrlés"-nek vagy a rozstartalmuknak, hanem a gondosan adagolt karamellnek, esetleg a pörkölt malátának. És ez korántsem valamiféle élelmiszer-ipari trükk - a paraszti háztartásokban mindig is éltek efféle kenyérszínezési praktikákkal. Végezetül a karamell legvonzóbb, sokak által szeretett válfaját is megemlítenénk. Ha a cukor lassú melegítése közben tejet, esetleg tejszínt, vajat és némi fűszert, mondjuk vaníliát (vagy vaníliás cukrot) adagolunk az elegyhez, úgy vajkaramellát gyártunk. Ez lehet finom, omlós is - de emlékezetünkben leginkább az a változat maradt meg, ami a fogunk közé ragad.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.