Konyhai kémia XXV. - Beleragad

A karamell

Gasztro

A konyhaművészet egyik leghasznosabb, egyben legrejtélyesebb alanya a karamell: tulajdonképpen keveset tudunk róla, de az elég ahhoz, hogy ne nélkülözhessük.

A cukorfélék melegítése kész konyhai-laboratóriumi csoda, történjen edényben vagy kémcsőben. Ha "rendes", finomított cukrot kezdünk melegíteni, a finomítás sikerétől függően olyan 145-150 fok körül a cukor olvadni kezd. A tapasztalt folyamat azonban csak látszólag merő fizikai átalakulás, holmi halmazállapot-változás - s erről az olvadt cukor illata és folyamatos színeváltozása is tanúskodik. Valójában igen összetett, teljes terjedelmében máig sem megértett eseménysor zajlik: ennek eredőjeként kapjuk meg olyan 160-170 Celsius-fok körül a vágyott karamellt.

Vajban a kés

A karamell készítésekor egy többé-kevésbé egynemű (bár kémiailag teljesen tisztának ekkor sem nevezhető) matériából, a (répa)cukorból több száz vegyület képződik - ezek jó része az üveges szerkezetű karamellben bújik meg, de a konyhai reakciótermékek között jócskán találunk olyan illó anyagokat, melyek azután az orrunknál fogva csábíthatnak el. A sok reakció közül az egyik meglehetősen banális: az alapvetően gyűrűs szerkezetű (a vizes oldatban többnyire kinyíló) cukrok amúgy is igen könnyen alakulnak át saját, többé-kevésbé tükörképi hasonmásaikká. Ezenfelül az összetettebb cukrok átmenetileg egyszerűbbekké bomlanak le - a konyhában használatos répa- vagy nádcukorból például glükóz és fruktóz képződik. Ezek utóbb, hő hatására, víz kilépése mellett kondenzációs reakciókba lépnek egymással, s ennek következtében kiterjedt, összetett cukormolekulák képződnek. Ezek már sosem fognak szép kristályrácsba rendeződni (az olvasztott cukorból már csak ezért sem nyerjük vissza a kristálycukrot), és a színük is az aranysárga, majd a barna felé tolódik el. Eközben a molekulákon belül is sajátos kémiai kötések alakulnak ki, s a cukrok könnyedén átalakulnak más kémiai jellemzőket mutató szerkezeti izomerjükké (azonos összegképletű, de eltérő tulajdonságú molekulává - a szerk.), mondjuk aldózból ketózzá. Végül kiterjedt polimerek képződnek, melyek vízben már nehézkesen és korlátozottan oldódnak, de azért - mint a karamellás tej vagy a kóla esete mutatja - jól elkeverhetők benne. Ezzel párhuzamosan a cukormolekulák nem csupán összekapcsolódnak, de töredeznek is: ekkor megannyi íz- és illatkomponens szabadul fel, melyek összetéveszthetetlen, ínycsiklandó jelleget kölcsönöznek a karamellnek. Amit persze nem csak kristálycukorból gyárthatunk - mi több, a gyümölcscukrot elég 110 fokig hevíteni, s máris beindul a kémiai átalakulása. A közeg kémhatása (a pH) is befolyásolja a reakciót. Összességében éppen a semleges tartományban a leglanyhább a kívánt folyamat, viszont mind a savas, mind a lúgos tartomány felé eltolva a karamellizáció gyorsabb és teljesebb lesz. Érthető okoknál fogva (a lúgos karamellnek alighanem szörnyű szappaníze lehet) profi és amatőr cukrászok inkább a savas tartomány felé taszigálják az olvadó cukor pH-ját, ezért kerül a karamellkészítésnél az edénybe ecet vagy citromsav, és - már csak puffer gyanánt is - némi tej. Karamellizációt persze nem csak a klasszikus, egyszerűbb cukrokkal lehet előidézni - hogy egy szélsőséges esetet említsünk, kémiaórán a vattát (anyaga gyapot, azaz nagyjából cellulóz) poliszacharid jellegének bizonyítására kémcsőben szokták melegíteni. Ennek során (közvetlenül a szenesedést megelőzően) karamellizálódik: barna lesz, nyilván édes (bár megkóstolni nem szokás), és jellegzetes illatot áraszt. A karamellizáció azonban számos más konyhai folyamatnál is lezajlik, s ez hozzájárul az egyszerűbb-összetettebb cukrokat tartalmazó ételek ízének, aromájának, illatának kialakításához. A kenyér sütése nyomán többek között éppen emiatt lesz a héja olyan édes és zamatos - eközben persze a nem enzimatikus barnítás több más felelőse is bejátszik, például a cukrok és aminosavak közötti, számos gusztusos terméket előállító Maillard-reakció. Természetesen ugyanez történik bármily kalács vagy más sütőben piruló tésztaféle és sütemény készítésekor. A zöldségek - sárgarépa, kukorica, borsó, hagyma, lásd még: "gulyásalap" - pirításakor lezajló összetett reakciók közül az egyik szintén a karamellizáció, amit a színváltozás is jelez, és ami még ízletesebbé teszi az ételt.

A zenész barátja

A karamell története a középkorig nyúlik vissza: erre utalna a kifejezés etimológiája is, mely szerint a középkori latin cannamellis (süvegcukor) esetleg a cukornádra utaló callamellus (kis nád) szavakból származna. Annyi biztos, hogy konyhai és édesipari karrierje a finomított cukrok elterjedésével, a tömeges répacukorgyártással indult be. Manapság az élelmiszerek jelentős része tartalmazza - még ha nem is oly feltűnően, mint az étvágygerjesztő karamellborítású dobostorta. Külön említhető, hogy a karamell az utóbbi pár évszázad legnépszerűbb színezőanyaga: a minap nyilvánosságra került kólarecept is megerősíti azt, amit már régóta sejtettünk: ezek az üdítők sem véletlenül oly sötétbarnák. De hát a barna és fekete sörök is a jól megpirított malátának köszönhetik színüket, s a barna kenyerek sem a "teljes kiőrlés"-nek vagy a rozstartalmuknak, hanem a gondosan adagolt karamellnek, esetleg a pörkölt malátának. És ez korántsem valamiféle élelmiszer-ipari trükk - a paraszti háztartásokban mindig is éltek efféle kenyérszínezési praktikákkal. Végezetül a karamell legvonzóbb, sokak által szeretett válfaját is megemlítenénk. Ha a cukor lassú melegítése közben tejet, esetleg tejszínt, vajat és némi fűszert, mondjuk vaníliát (vagy vaníliás cukrot) adagolunk az elegyhez, úgy vajkaramellát gyártunk. Ez lehet finom, omlós is - de emlékezetünkben leginkább az a változat maradt meg, ami a fogunk közé ragad.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.