chili&vanília

Marokkói m’hanncha

Gasztro

Az itt ajánlott marokkói édességet Nadia Zerouali marokkói-holland szakácsnőtől tanultam, aki nemrég vacsorát adott Budapesten. A jellegzetes langyos zöldségsaláták, fűszeres bárányos tagine-ok és kuszkusz főzése mellett a desszert is izgalmasnak bizonyult. Tonnányi mandula, jelentős mennyiségű cukor, továbbá néhány üveg illatos narancsvirágvíz fogyott. A leghíresebb marokkói aprósütemény valószínűleg a gazellaszarvak (k’ab ghzal/cornes de gazelle) fantázianévre hallgató, mandulával töltött apró kifli, amelynek különlegessége az apró fémcsipesszel barázdált, csipkeszerű és dekoratív díszítés. A mlouza egy marokkói mandulás csók, közepében mélyedéssel, ami kevésbé munkaigényes, de szintén finom. Két desszert szolgált nagy meglepetéssel: egyrészt a reszelt sárgarépa, amely narancsvirágvízzel és fahéjjal kevert narancslében áll, pohárban tálalják, és inni kell. Amilyen szokatlanul hangzik, olyan frissítő a tartalmas, sokszor édeskés húsételek után. Másrészt az alábbi réteskorong, amely a várakozásokkal ellentétben nem túl édes, mivel cukor nincs benne egyáltalán, csak datolya. Rendkívül mutatós, és bármilyen méretben elkészíthető.

M’hanncha – marokkói réteskorong csokoládéval és datolyával

Hozzávalók (10-15 adag)

 

Töltelék:

40 dkg jó minőségű, nem túl száraz datolya

pl. iráni vagy Medjool fajta

40 dkg darált mandula vagy dió

2 evőkanál fahéj

1 teáskanál só

20 dkg keserűcsokoládé (min. 65% kakaótartalom)

 

Tészta:

1 csomag réteslap

20 dkg vaj

tetejére: 1 tojás

 

A datolyát kimagozzuk. Egy párolóedénybe tesszük, és vízgőz fölött kb. 20 perc alatt felgőzöljük, hogy teljesen krémes, puha legyen. A puha datolyát egy nagy keverőtálba tesszük, hozzáadjuk a darált mandulát vagy diót, a fahéjat, a sót, végül a felolvasztott csokoládét. A masszát fakanállal vagy kézzel összegyúrjuk, tömör, de szaftos állagot kapunk. Félretesszük, és kb. fél óráig hagyjuk állni, annyira, hogy a csokoládé kissé visszadermedjen, és könnyen formázható massza legyen. A tölteléket akár előző nap is elkészíthetjük (de ne tegyük hűtőbe!). Megformázzuk a tölteléket: a datolyás masszából a réteslappal azonos szélességű, kb. 2 cm átmérőjű hengert (hosszú nudlit) sodrunk. A réteslapokat csak utolsó pillanatban csomagoljuk ki, hogy ne száradjanak. Mindig két-két lapot használunk egyszerre.
A többit közben letakarjuk nedves konyharuhával, hogy ne törjön. Mindkét lapot megkenjük olvasztott vajjal (vagy olajjal, ha laktózmentesen szeretnénk készíteni), a hozzánk közel eső aljába, vízszintesen ráhelyezzük a datolyás masszából készített hengert, majd gyorsan feltekerjük (a végét nem kell lezárni, mert ahhoz tudjuk mindig illeszteni a következő rudat). Szorosan feltekerjük, és áthelyezzük egy tepsire. A műveletet megismételjük a többi réteslappal, mindig kettővel egyszerre. Az újonnan megtöltött, hosszú „rétesszivart” mindig hozzáillesztjük a csiga utolsó eleméhez, így gyakorlatilag a végtelenségig, de legalábbis a tepsi pereméig tudjuk építeni. 180 fokos sütőben, kb. 30 perc alatt aranyszínűre sütjük.

Mautner Zsófi rovata. Blogját lásd: www.chiliesvanilia.hu

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.