chili&vanília

Ne féljenek a rebarbarától!

Gasztro

Szupermarketekben, piacokon gyakrabban látni ilyenkor, szezonjában, de kevesen csapnak le rá, sokan csak méregetik. Az árusok sem igazán szeretik, körülményes a termesztése, és sok helyet foglal, mind a földön, mind a standon. Pedig nagyon változatosan használható, akár sós, akár édes ételekhez. Sertéssülthöz, tarjához például remekül passzol, de talán az alább ajánlott formájában – sütőben sütve, eperrel érdemes vele elsőre kísérletezni. Az illata a legmeggyőzőbb. Az édes eperszirup, a rebarbara fanyar leve, a vanília és a narancs ízei összeolvadnak, s a végeredmény: bódító!

A rebarbara színe – típustól függően – a sötét rózsaszínűtől a zöldig terjedhet, nálunk inkább a zöld terem. A nemzetközi kulináris magazinok fotói csalókák, a nálunk gyakoribb zöld változattal csak akkor lesz élénkpiros-rózsaszínű az étel, ha eperrel párosítjuk, s átveszi annak színét. Ezért kerül az alábbi kompótba is, mely leginkább a következő dolgokon pazar: sűrű, mézes görög joghurt, reggeli zabkása, tejberizs vagy tejbegríz, vaníliafagyi, mascarpone, cheesecake.

 

Házi vaníliapuding sült, epres rebarbarakompóttal

Hozzávalók (4–6 adag)

 

Sültrebarbara-kompót:

50 dkg rebarbara

25 dkg eper

10 dkg nádcukor

2 evőkanál méz

½ vaníliarúd

½ narancs leve és reszelt héja

 

Vaníliapuding:

6 dl tej

6 tojás sárgája

6 dkg cukor

½ vaníliarúd

csipet só

2 evőkanál étkezési keményítő

 

A kompóthoz előmelegítjük a sütőt 200 fokra. A rebarbarát alaposan megmossuk, két végét levágjuk. Kb. 3-4 cm-es darabokra szeleteljük. Meghámozni nem szükséges, így ugyanis könnyebben tartja meg a formáját, nem esik szét olyan könnyen.

A rebarbarát egy mélyebb tepsibe vagy hőálló tálba szórjuk. Az epret lecsumázzuk, és a nagyobb szemeket hosszában negyedébe, a kisebb szemeket félbevágjuk; hozzáadjuk a rebarbarához. Rászórjuk a nádcukrot, ráöntjük a mézet, hozzáadjuk a fél narancs reszelt héját és levét, a fél vanília kikapart magját (vagy egy mokkáskanál vaníliakivonatot). Összekeverjük.

Betesszük a sütőbe, és 20 percig sütjük. A pontos sütési idő a gyümölcs fajtájától és érettségi fokától is függ, érdemes 15 perc után ránézni.

Teljesen lehűtjük. A hűtőben néhány napig eláll.

A vaníliapudinghoz a tejet forráspontig melegítjük. Közben a tojássárgáját habosra keverjük a cukorral, a vaníliarúd kikapart magjaival és a keményítővel. Lassan hozzáöntjük a forró tejet, majd az egészet visszaöntjük a lábasba, és állandó keverés mellett puding állagúra sűrítjük. Poharakba vagy tálkákba öntjük, a krém közvetlen felületére frissen tartó fóliát helyezünk (így nem bőrösödik be). Hűtőben néhány óra alatt kidermesztjük, majd a kompóttal és durvára vágott pisztáciával (vagy más maggal) tálaljuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.