Pho & Pad Thai

  • ételhordó
  • 2018. november 18.

Gasztro

A rendszerváltás környékén terjedt el a „több lábon állás” kifejezés, azok az újdonsült vállalkozók kezdték használni, akik nem tudtak vagy nem akartak egyféle tevékenységből megélni. E kényszer számos vicces üzletet teremtett a kilencvenes években: a virágárusnál fénymásoló zakatolt, a pékségben igazolványképet csináltak, a temetkezési vállalkozó a vagyonvédelemben is jeleskedett. Később a több lábon állás egyre jobban kiteljesedett, „nagyobb lett a volumene”, és ha a közelmúlt legsikeresebb hazai üzletembereit nézzük, nem túlzás kijelenteni, hogy mára az efféle sokoldalúság a csillagos eget ostromolja, talán már be is vette.

Természetesen a vendéglátóiparban is találunk párhuzamokat, mivel szerintünk az olyan egységek is „több lábon állónak” tekinthetők, amelyeknél a vegyes arculat dominál, például a babgulyást is kínáló pizzériáknál.

A Hollán Ernő utca elején található Pho & Pad Thai nevű hely is ilyen, hiszen eddig a vietnami levesezőket, illetve a thai büféket olyannak ismertük, ahol nem nagyon van közösködés. Bezzeg itt! Beharangozójukban még azzal a palifogó kifejezéssel is találkozhatunk, hogy „ázsiai konyha”. A lényegre törő elnevezés, a pincehelyiség és a jellegtelen portál alapján elsőre gyorsbüfének tippelnénk a Pho & Pad Thait, bár ennek ellentmond a tálcával cikázó felszolgáló látványa. Az is meglepő, hogy a gyanús külső ellenére sem érezni ételszagot, ráadásul vasárnap, még az ebédidő elmúltával is alig találunk helyet.

A tavaszi tekercs (590 Ft) mellett nyári tekercs (790 Ft) is van az étlapon, többféle töltelékkel. Marhahúsost kérünk, de kérhettünk volna vegát vagy csirkést, mivel szinte kizárólag a zöldséges íz dominál a négy kabátgomb méretű hideg tekercsben, amiről bekötött szemmel simán elhinnénk, hogy szusi, esetleg elfűszerezett káposztasaláta. Egyértelmű, hogy a tavaszi tekercs jobban megéri az árát, nem is értjük, hogy miért olcsóbb. A kínai olajfalóval szemben itt a tészta ropogós és szinte száraz, de a töltelék is egész jó.

A pho levest (kis adag: 990 Ft) is marhahússal esszük, itt már nem lehet panasz a mennyiségre, de a minőségre sem. Valószínű, hogy jelenleg senki nem főz ennél jobb pho levest a Hollán Ernő utcában. Viszont a kesudiós csirke jázminrizzsel nevű ételtől (1990 Ft) már nem vagyunk oda. A sült zöldségek tengeréből néha előbukkan a csirkehús, ritkábban a Mogyi-féle kesudió is… Ízekre nem nagyon emlékszünk, úgyhogy szerény vigasz a hatalmas adag. A pad thai (1790 Ft) már ízekkel is szolgál, ez is méreten felüli, és a pho leveshez hasonlóan – úgy látszik, a név kötelez – ez is átlagon felüli. A sült banánt (590 Ft) baracklekvárral és csokoládéval tálalják, külsőre pont olyan, mint egy átlagos étteremben a Gundel palacsinta.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.