étel, hordó

Remíz  

  • ételhordó
  • 2022. szeptember 14.

Gasztro

Ízek a Remízben

A Bartók Béla úton 1898 óta járnak a villamosok. Mivel az akkor még Átlós útnak nevezett közterület jelentős része beépítetlen volt, a villamosokat működtető Budapesti Közúti Vaspálya Társaság 1912-ben hatalmas kocsiszínt épített pár száz méterre a Kelenföldi pályaudvartól. A Kelenföldnek és Kelenföldinek is nevezett remíz ma is működik, tehát 110 éves, de valami azt súgja, hogy az út túloldalán lévő vendéglátóipari egység sem sokkal fiatalabb. De abban már biztosak vagyunk, hogy a Remíznek nevezett helyet (a pontos cím: XI., Bartók Béla út 132.) az 1960-as évek elejétől folyton át akarták alakítani. „Az újjáépített Remíz falatozó a Bartók Béla úti villamos-garázs dolgozóinak kedvenc étkezőhelye már el is készült” – írta a Magyar Nemzet 1961-ben, a Felszámolják a rossz hírű helyeket című cikkében, de minden jel arra utal, hogy az ezt követő tíz év ismét a züllés jegyében telt. 1973-ban már arról írtak, hogy „a kelenföldi Remíz bisztróban reggel háromnegyed hat és hét óra között általában ötszáz féldecit hajtanak fel a korán kelő vendégek”, négy évvel később pedig arról, hogy „a Remíz italboltot hamarosan grillkonyhás bisztróvá alakítják át”, ám erre csak 1981-ben került sor, amikor „konyhát is berendeztek, ahol egytálételeket lehet főzni”. Persze ez sem volt akkora közönségsiker, mint az egykori italbolt.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."