chili&vanília

Szederszezon

Gasztro

Kefires minipalacsinta forró szederöntettel

A kedvelt fekete szeder még nem csengett le, rengeteg nagyszerű re­cept­­ben szerepelhet ezekben a hetekben. Azon túl, hogy az egyik legfinomabb nyári gyümölcs, számos jótékony hatása miatt is érdemes minél többet fogyasztani belőle, a szezonja most van a csúcson, de még szeptemberig is kitart. Az egyik legkorábban említett gyógynövény, patikusok már a 16. században is használták kezelésekre. Egyúttal az egyik legrégebb óta gyűjtött vadgyümölcs is, sokáig szinte csak így termett. Magyarországon a 19. századtól került a kertekbe, ahol tüskés védősövényként is népszerű volt. Nagyobb volumenű és kulináris elterjedésében fontos mérföldkőnek számított, hogy amerikai növénynemesítők kifejlesztették a tüskétlen változatát, így a szedése sokkal könnyebbé vált. Konyhai felhasználása rendkívül változatos lehet, nemcsak desszertekben, hanem sós fogásokban: salátákban, sültek vagy sajtok mellett is kiválóan érvényesül. Süteményekben – morzsasütikben, pitékben – almával, nektarinnal, őszibarackkal érdemes párosítani. Vigyázat, színanyaga rendkívül erős, hamar feketére fog mindent és mindenkit, ami és aki a közelébe kerül. Az alábbi kefires palacsinta mellé sütőben készült forró öntetként kerül. Bátran lehet ízesíteni gyömbérrel, csilivel, borssal, vagy akár zöldfűszerekkel, pl. zsályával, kakukkfűvel, a szeder jól bírja ezeket. A szósz passzírozását sajnos nem lehet megúszni, az apró, kemény magok kellemetlenek a selymes mártásban. Az orosz, ukrán ihletésű palacsintát, az oladuskit eredetileg cukrozott sűrített tejjel vagy édes tejföllel locsolják, de a gyümölcsszósz is kiváló mellé. Lágy, krémes és könnyű, nem túl vastag a palacsinta, készítése szuperegyszerű.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.