chili&vanília

Timballo

Gasztro

Az abruzzói olívabirtokon töltött novemberi szüreti napot életem egyik legemlékezetesebb élményeként tartom számon. Három emléket őrzök a mai napig a legerősebben: elsőként a frissen préselt olívaolaj átható, intenzív illatát, amely betöltötte a termet.

 


Fotó: Nagy Balázs

Aztán az üzembe érkező, várakozó családok látványát: apákét és fiaikét, akik azért jöttek, hogy hazavigyék az elkészült olajukat. Végül, de egyáltalán nem utolsósorban a családdal közösen elköltött ebédét, amelyre mindennap sor kerül az üzem dolgozóival. Aznap az egyik legnépszerűbb teramói specialitást, timballót készített a ház asszonya, aki szemmel láthatóan minden egyes nap frissen főzött meleg étellel készült a csapatnak. A timballo számos vidéken tartalmas, tésztaburokban sütött, többrétegű tésztát jelent, Teramóban viszont palacsintával rétegezik a lasagnaszerű rakott tésztát. Emléke mai napig kísért, megkíséreltem feltámasztani. A lasagna ebben a receptben palacsintával készül, a rétegek között paradicsomszósz, sült padlizsán, mozzarella és parmezán (az eredeti változatban még mini húsgolyók is voltak, azzal is nagyon finom, de úgy aztán még macerásabb). Minden falatja megéri a fáradságot, de időigényes.

 

Timballo (teramói lasagna)

Hozzávalók (6 adag)

 

 

Palacsinta:

10 tojás

40 dkg liszt

1,5 liter víz

a sütéshez olaj

2 nagy padlizsán, 1 cm-es karikákra szeletelve

só, bors

6 dl kész paradicsomszósz

20 dkg reszelt parmezán

3 golyó mozzarella

10 dkg vaj

1 tojás

2 dl tej

30 darab palacsintát készítünk (vízzel vagy fele-fele vízzel és tejjel).

A sült padlizsánhoz a zöldséget 1 cm vastag karikákra szeleteljük, mindkét oldalukat megkenjük olívaolajjal, majd 200 fokos sütőben 15 perc alatt aranyszínűre sütjük.

A palacsintás lasagnát következőképpen rétegezzük egy 30°20 cm-es, kivajazott tepsiben vagy hőálló tálban: legaljára néhány evőkanálnyi paradicsomszószt teszünk, hogy a palacsinta majd ne süljön oda. Kirakjuk egy réteg palacsintával, úgy, hogy a palacsinta szélei kilógjanak a tepsiből, és majd rá tudjuk hajtani a tetejére. A palacsintára először paradicsomszósz kerül, erre jön a sült padlizsán. Megszórjuk a parmezánnal, végül elosztjuk rajta az apró darabokra vágott mozzarellát. Elosztva vajdarabkákat teszünk rá, és meglocsoljuk a tejjel felvert tojással. Nem kell semmiből túl sokat tenni, csak annyit, hogy a töltelék kitartson a rétegek végéig. A szélén lelógó palacsintákat ráhajtjuk az utolsó rétegre (a közepére egész palacsintákat helyezünk, a szélét fedjük be lelógóval. 190 fokos sütőben, kb. 30 percig sütjük. Szeletelés előtt picit állni és hűlni hagyjuk.

A szerző blogja: www.chiliesvanilia.blogspot.com

 

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.