kertész lesek

Tücsök Vendéglő és Söröző

  • kertész lesek
  • 2022. október 12.

Gasztro

Étteremkritika és/vagy -ajánló

Erzsébetfalvát, a mostani Pesterzsébetet okkal nevezték a „kocsmák városának”. A századfordulón működő rossz hírű csárdák és egyéb italmérések száma elérhette a hetvenet, de számos „rendes” vendéglő, sőt hat kávéház is működött itt. Még a szervezett munkásság is a vendéglátóipar szolgáltatásait vette igénybe, ha vándorgyűlést, felolvasást, előadást kellett tartani. Legalábbis erre utal, hogy egy 1913-as Népszava-cikk szerint az erzsébetfalvai szocdem szervezetek a Györei-féle, a Pflum-féle, a Takács-féle, a Szabó-féle, sőt az özv. Szabóné-féle vendéglőkben is tartottak összejöveteleket. Méghozzá egy héten belül.

De az erzsébeti vendéglátás 50–60 évvel később sem süllyedt el, legfeljebb mélyebbre került. Az 1965-ben létrejött Délpesti Vendéglátóipari Vállalat zászlaja alatt negyvenkét egység működött, de a legérdekesebb a vállalattal kapcsolatban az, hogy az alapítás idején Boross Péter későbbi miniszterelnök volt a vezérigazgató-helyettese, majd 1971-től 1989-es nyugdíjazásáig a vezérigazgatója.

A rendszerváltás után Pesterzsébetet is megérintette a változások szele, egyre több maszek hamburger-büfé és kínai étterem nyílt a blokkos kocsmák és presszók helyén. „A Délpesti Vendéglátóipari Vállalat a privatizáció után bezárta az egységeket például a Kossuth Lajos u. 84. szám alatti Tátra éttermet, amiben most bútorbolt működik. Ugyanígy bezárt több kisebb kocsma mellett a Balaton étterem is a Jókai Mór utcában” – olvasható egy 2018-as kerületi kiadványban, amelynek szerzője ezt írja a további szomorkodás helyett: „Ha egy kocsma bezár abból még jó is lehet a közösségnek néha, a legendás Hatos kocsma helyén a kerületi orvosi ügyelet működik.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.