kertész lesek

Tücsök Vendéglő és Söröző

  • kertész lesek
  • 2022. október 12.

Gasztro

Étteremkritika és/vagy -ajánló

Erzsébetfalvát, a mostani Pesterzsébetet okkal nevezték a „kocsmák városának”. A századfordulón működő rossz hírű csárdák és egyéb italmérések száma elérhette a hetvenet, de számos „rendes” vendéglő, sőt hat kávéház is működött itt. Még a szervezett munkásság is a vendéglátóipar szolgáltatásait vette igénybe, ha vándorgyűlést, felolvasást, előadást kellett tartani. Legalábbis erre utal, hogy egy 1913-as Népszava-cikk szerint az erzsébetfalvai szocdem szervezetek a Györei-féle, a Pflum-féle, a Takács-féle, a Szabó-féle, sőt az özv. Szabóné-féle vendéglőkben is tartottak összejöveteleket. Méghozzá egy héten belül.

De az erzsébeti vendéglátás 50–60 évvel később sem süllyedt el, legfeljebb mélyebbre került. Az 1965-ben létrejött Délpesti Vendéglátóipari Vállalat zászlaja alatt negyvenkét egység működött, de a legérdekesebb a vállalattal kapcsolatban az, hogy az alapítás idején Boross Péter későbbi miniszterelnök volt a vezérigazgató-helyettese, majd 1971-től 1989-es nyugdíjazásáig a vezérigazgatója.

A rendszerváltás után Pesterzsébetet is megérintette a változások szele, egyre több maszek hamburger-büfé és kínai étterem nyílt a blokkos kocsmák és presszók helyén. „A Délpesti Vendéglátóipari Vállalat a privatizáció után bezárta az egységeket például a Kossuth Lajos u. 84. szám alatti Tátra éttermet, amiben most bútorbolt működik. Ugyanígy bezárt több kisebb kocsma mellett a Balaton étterem is a Jókai Mór utcában” – olvasható egy 2018-as kerületi kiadványban, amelynek szerzője ezt írja a további szomorkodás helyett: „Ha egy kocsma bezár abból még jó is lehet a közösségnek néha, a legendás Hatos kocsma helyén a kerületi orvosi ügyelet működik.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.