étel, kihordó

Véndiák

  • ételhordó
  • 2021. március 17.

Gasztro

étel, futárral.

Nemrégiben olvashattuk, hogy lelkes rajongók elkészítették a kilencvenes évek elejének „bulitérképét”, rajta az összes egykori budapesti szórakozóhellyel, amelyek közt művelődési ház, színház, presszó, de még a lóversenypálya is felfedezhető. A több mint száz egység megléte azt bizonyítja, hogy nem mindenki a már-már áhítattal emlegetett és műemlékként kezelt helyek – Fekete Lyuk, Tilos az Á, Ráckert stb. – valamelyikének volt a törzsvendége, sőt azt is látjuk, hogy a kreativitás nem ismert határokat; az alacsony bérleti díjaknak és/vagy az önkormányzati havernak köszönhetően csak az nem nyitott kocsmát, aki nem akart.

Ma már nagyítóval is alig találni olyat, amelyik túlélte volna az elmúlt évtizedek viharait. A Kecskeméti utcai Véndiák viszont ilyen, de nem is volt mindig „bulihely”. Már az időszámítás előtt is presszóként működött, sőt egy 1972-es olvasói levél nyomán az üzletvezetőnek muszáj volt elrendelnie a „tea korlátlan fogyasztásának engedélyezését”, tekintettel a kispénzű egyetemistákra. De húsz évvel később szó sem volt teáról. Az új vezetés vélhetően a Randevú Disco és a Király utcai Zöldség-Gyümölcs kocsma közötti széles sávú zenei ízlés pénzesebb vendégeire alapozta az üzletmenetet. Ritkán jártunk oda, emlékeink szerint agresszív kidobók voltak, a lemezlovas pedig Csiszár Jenő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.