étel, kihordó

Véndiák

  • ételhordó
  • 2021. március 17.

Gasztro

étel, futárral.

Nemrégiben olvashattuk, hogy lelkes rajongók elkészítették a kilencvenes évek elejének „bulitérképét”, rajta az összes egykori budapesti szórakozóhellyel, amelyek közt művelődési ház, színház, presszó, de még a lóversenypálya is felfedezhető. A több mint száz egység megléte azt bizonyítja, hogy nem mindenki a már-már áhítattal emlegetett és műemlékként kezelt helyek – Fekete Lyuk, Tilos az Á, Ráckert stb. – valamelyikének volt a törzsvendége, sőt azt is látjuk, hogy a kreativitás nem ismert határokat; az alacsony bérleti díjaknak és/vagy az önkormányzati havernak köszönhetően csak az nem nyitott kocsmát, aki nem akart.

Ma már nagyítóval is alig találni olyat, amelyik túlélte volna az elmúlt évtizedek viharait. A Kecskeméti utcai Véndiák viszont ilyen, de nem is volt mindig „bulihely”. Már az időszámítás előtt is presszóként működött, sőt egy 1972-es olvasói levél nyomán az üzletvezetőnek muszáj volt elrendelnie a „tea korlátlan fogyasztásának engedélyezését”, tekintettel a kispénzű egyetemistákra. De húsz évvel később szó sem volt teáról. Az új vezetés vélhetően a Randevú Disco és a Király utcai Zöldség-Gyümölcs kocsma közötti széles sávú zenei ízlés pénzesebb vendégeire alapozta az üzletmenetet. Ritkán jártunk oda, emlékeink szerint agresszív kidobók voltak, a lemezlovas pedig Csiszár Jenő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."