étel, kihordó

Véndiák

  • ételhordó
  • 2021. március 17.

Gasztro

étel, futárral.

Nemrégiben olvashattuk, hogy lelkes rajongók elkészítették a kilencvenes évek elejének „bulitérképét”, rajta az összes egykori budapesti szórakozóhellyel, amelyek közt művelődési ház, színház, presszó, de még a lóversenypálya is felfedezhető. A több mint száz egység megléte azt bizonyítja, hogy nem mindenki a már-már áhítattal emlegetett és műemlékként kezelt helyek – Fekete Lyuk, Tilos az Á, Ráckert stb. – valamelyikének volt a törzsvendége, sőt azt is látjuk, hogy a kreativitás nem ismert határokat; az alacsony bérleti díjaknak és/vagy az önkormányzati havernak köszönhetően csak az nem nyitott kocsmát, aki nem akart.

Ma már nagyítóval is alig találni olyat, amelyik túlélte volna az elmúlt évtizedek viharait. A Kecskeméti utcai Véndiák viszont ilyen, de nem is volt mindig „bulihely”. Már az időszámítás előtt is presszóként működött, sőt egy 1972-es olvasói levél nyomán az üzletvezetőnek muszáj volt elrendelnie a „tea korlátlan fogyasztásának engedélyezését”, tekintettel a kispénzű egyetemistákra. De húsz évvel később szó sem volt teáról. Az új vezetés vélhetően a Randevú Disco és a Király utcai Zöldség-Gyümölcs kocsma közötti széles sávú zenei ízlés pénzesebb vendégeire alapozta az üzletmenetet. Ritkán jártunk oda, emlékeink szerint agresszív kidobók voltak, a lemezlovas pedig Csiszár Jenő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.