étel, kihordó

Véndiák

  • ételhordó
  • 2021. március 17.

Gasztro

étel, futárral.

Nemrégiben olvashattuk, hogy lelkes rajongók elkészítették a kilencvenes évek elejének „bulitérképét”, rajta az összes egykori budapesti szórakozóhellyel, amelyek közt művelődési ház, színház, presszó, de még a lóversenypálya is felfedezhető. A több mint száz egység megléte azt bizonyítja, hogy nem mindenki a már-már áhítattal emlegetett és műemlékként kezelt helyek – Fekete Lyuk, Tilos az Á, Ráckert stb. – valamelyikének volt a törzsvendége, sőt azt is látjuk, hogy a kreativitás nem ismert határokat; az alacsony bérleti díjaknak és/vagy az önkormányzati havernak köszönhetően csak az nem nyitott kocsmát, aki nem akart.

Ma már nagyítóval is alig találni olyat, amelyik túlélte volna az elmúlt évtizedek viharait. A Kecskeméti utcai Véndiák viszont ilyen, de nem is volt mindig „bulihely”. Már az időszámítás előtt is presszóként működött, sőt egy 1972-es olvasói levél nyomán az üzletvezetőnek muszáj volt elrendelnie a „tea korlátlan fogyasztásának engedélyezését”, tekintettel a kispénzű egyetemistákra. De húsz évvel később szó sem volt teáról. Az új vezetés vélhetően a Randevú Disco és a Király utcai Zöldség-Gyümölcs kocsma közötti széles sávú zenei ízlés pénzesebb vendégeire alapozta az üzletmenetet. Ritkán jártunk oda, emlékeink szerint agresszív kidobók voltak, a lemezlovas pedig Csiszár Jenő.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.