Karvalits Ferenc, az MNB alelnöke

"A kormány nem érti a bankok jelentőségét"

  • Mészáros Bálint
  • 2012. augusztus 28.

Gazdaság

Amikor a világon mindenütt az adósságcsökkentés a prioritás, a keresletélénkítő programoknak nincsen érdemi hatásuk. Ezért a kormány a kiszámíthatósággal és a fenntartható költségvetési politikával tehetné a legtöbbet - és ennyit vár el a magyar sikerben ugyanúgy érdekelt EU-IMF páros is. Az alelnököt az MNB függetlenségéről, a devizatartalékról és a jegybankra kivetendő tranzakciós adóról is kérdeztük.

Magyar Narancs: A részletek ugyan nem nyilvánosak, de alapjaiban mi mondható el az EU-IMF-tárgyalásokról: mit várhatnak a magyar féltől a nemzetközi szervezetek?

Karvalits Ferenc: A konzultációk arról folynak, hogyan nézhet ki a hosszú távon fenntartható magyarországi növekedési pálya. A nemzetközi intézmények hiteles, fenntartható, a piac által finanszírozhatónak vélt költségvetési programot szeretnének látni. Ugyanúgy a sikeres magyarországi gazdaságpolitikában érdekeltek, mint mi, tehát ők a szövetségeseink.

MN: De vélhetően a növekedéshez szükséges gazdaságpolitikát másként képzelik el, mint a magyar kormány.

KF: Mielőtt erre kitérnék, érdemes áttekinteni azt a külső környezetet, amely a magyar gazdaságpolitika lehetőségeit meghatározza. A mostani nemzetközi válság nem a piacgazdaságokra egyébként jellemző ciklikus visszaesés, hanem egy elhúzódó túladósodottsági válság, amely a fejlett világ számos országát érinti. Ez több okra vezethető vissza. Egyrészt az ázsiai és dél-amerikai országok az 1998-as válság nyomán erős megtakarítóvá váltak, jelentős fizetésimérleg-többletet halmoztak fel. Ezzel különös globális egyensúlytalanság jött létre, a feltörekvő országok finanszírozták a fejlett világ, elsősorban az USA fogyasztását. Ezt csak fokozta, hogy a 2001-es dotcomválság után az amerikai jegybank évekig alacsony kamatokkal, tartósan olcsó finanszírozással próbálta segíteni az amerikai gazdaság kilábalását. Ebben az időszakban számos olyan új termék jelent meg a nemzetközi pénzpiacokon, ami a kockázatok megosztásával, kereskedésével azt az érzetet keltette a piaci szereplőkben, hogy bármikor képesek hitelhez jutni. Sokan úgy gondolták, az olcsó finanszírozás tartósan velünk lesz, tehát magas eladósodottság mellett is lehet növekedni. A válság nyomán azonban a hitelpiacok kiszáradtak, egyre nehezebben és drágábban lehetett hitelhez jutni. A korábban vállalhatónak tűnő adósságterhek egyre elviselhetetlenebbé váltak, ezért mind többen próbálták az adósságaikat leépíteni, visszafogták költekezéseiket. A csökkenő belföldi kereslet további szereplők jövedelemkilátásait rombolta, még többen érezték fenntarthatatlannak adósságukat. Ez negatív spirált indított el számos fejlett gazdaságban. A mai helyzet azért rendkívül nehéz, mert a legtöbb országban párhuzamosan zajlik az adósságcsökkentés, így exportálni sincs nagyon kinek.

MN: Ebben a helyzetben nem meglepő tehát, hogy a magyar kormány által is preferált keresletélénkítés nem működik.

KF: Ciklikus válságokban a gazdaságpolitika általában a kereslet élénkítésével ösztönzi a kilábalást. A monetáris politika a világ számos országában most is jelentős lazításhoz folyamodott. De ez nem volt túl hatékony, kisebb kamattal sem lehetett nagyobb fogyasztásra bírni azokat, akik éppen adósságuk leépítésén fáradoztak. A válság első fázisában sok kormány próbálkozott fiskális élénkítéssel. Azok a megoldások, amelyek átmeneti adókönnyítéssel, jövedelemtranszferrel próbálták élénkíteni a fogyasztást, szintén nem bizonyultak túl eredményesnek, mivel a kedvezményezettek adósságcsökkentésre fordították a többletpénzt. Leginkább a munkahelymegőrző programok voltak sikeresek. Az élénkítő programok és állami adósságátvállalások miatt sok ország államadóssága kezd veszélyes méreteket ölteni, miközben a megtakarítók, befektetők egyre óvatosabban méregetik a kockázatos adósokat.


Fotó: Németh Dániel

MN: Ez a globális környezet, szűkebben az eurózóna válsága határozza meg Magyarország kilátásait is?

 

KF: Arról szó sincs, hogy Magyarország problémái kizárólag az eurózóna válságából adódnának. Vannak saját problémáink, amiket magunknak kell orvosolnunk. Azon országok közé tartozunk, ahol a magas adósság alacsony gazdasági növekedéssel párosul, de helyzetünk a kelet-közép-európai régión belül is különösen rossz. Egyedül Magyarországra jellemző, hogy az államadósság és az ország külföldi eladósodottsága egyszerre magas. A magyar költségvetés 2002-2006 között évente 6-9 százalékos hiányt produkált, amit nyugodtan nevezhetünk fiskális alkoholizmusnak. A háztartások eladósodottsága a jövedelmi-vagyoni helyzethez képest nem volt rendkívül magas, csakhogy ezek az adósságok nagyrészt devizában keletkeztek. Az árfolyam leértékelődésével az adósság szintje jelentősen megugrott. Az eurózóna válsága tovább erősítette ezt a folyamatot, a svájci frank menedékdevizává vált, s jelentősen felértékelődött az euróval és így a forinttal szemben is. A magas eladósodottság mellett a magyar gazdaság már a 2000-es évek elejétől romló növekedési kilátásokkal szembesült, de ezt 2006-ig elfedte a költségvetés által végrehajtott élénkítés. A bérekben meglévő versenyképességünk fokozatosan romlott. A 2001-2002. évi minimálbér-emelések és az ezt követő közalkalmazotti béremelések is hozzájárultak ahhoz, hogy a reálbér növekedése meghaladta a termelékenység javulását. A 2000-es évek közepére már nem volt olyan vonzó Magyarországon beruházni.

MN: 2009-2010-ben azonban kedvező változások történtek, amire az új kormány építhetett volna.

KF: A válság jelentős alkalmazkodást kényszerített ki, a háztartások és a vállalatok is jelentős megtakarítóvá váltak, és a költségvetés hiányát is sikerült tovább csökkenteni. 2009 óta számos előremutató kormányzati lépés történt, elsősorban a jóléti rendszerek átalakításában, ami egyszerre javította a költségvetés egyenlegét és ösztönözte a munkaerő kínálatát. Ennek is köszönhető, hogy az árfolyam leértékelődése mellett 2007- 2010 között rendkívül visszafogott reálbér-növekedés zajlott, a magyar munkaerő versenyképessége nagyon sokat javult. De hiába javultak a folyó tételek, olyan hatalmas az államadósság és a külföldi eladósodottság szintje, hogy a problémákat csak hosszú idő alatt lehet orvosolni, és ez tartós erőfeszítést követel. Pozíciónk továbbra is sérülékeny, érzékenyen reagál a nemzetközi pénzpiac hullámzásaira. Magas adóssággal csak akkor lehet együtt élni, ha a finanszírozási költségek alacsonyak, és a gazdaság reálteljesítménye robusztus; ha a reálnövekedés magasabb, mint a reálkamatok. Magyarország gazdasági kilátásai azonban kedvezőtlenek. A gazdasági növekedést korlátozza, hogy a beruházások szintje történelmi mélyponton van, a belföldi fogyasztás rendkívül gyenge, a hitelezés leépül, magas az adósságteher, a fogyasztói és üzleti bizalom alacsony. A gazdaságpolitika feladata ma a kockázati felárak csökkentése és a gazdaság növekedési kilátásainak javítása együttesen.

MN: Milyen eszközökkel?

KF: Egy külföld felé eladósodott országban a kormányzati gazdaságpolitika legfontosabb teendője, hogy megerősítse a finanszírozók bizalmát, ennek első lépése pedig a fiskális fenntarthatóság biztosítása. Egy fenntarthatatlan költségvetés folyamatos bizonytalanságban tartja a gazdasági szereplőket is, hisz nem lehet tudni, kit és hogyan "ütnek meg" a költségvetés pozícióját kiegyensúlyozó lépések. Az elmúlt időszakban a költségvetés pozícióját veszélyeztették azok a tartós adókiengedések, melyekhez nem kapcsolódott tartós kiadáscsökkentés. A kormány egyszeri tételekkel, átmeneti adókkal tömködte be a költségvetési lyukakat. A magyar államadósság kockázati felára elszakadt a régiótól, az elmúlt két évben több mint 200 bázisponttal emelve a finanszírozási költséget. Számos váratlan, ellentmondásos intézkedés, az intézményi és jogi környezet hektikus változásai is növelték a gazdaságpolitika kiszámíthatatlanságát. A bizonytalanság, a befektetői bizalom hiánya ezért rendkívül költséges az országnak. Aki Magyarországon akar beruházni, nagyon magas hozamelvárásokkal rendelkezik. A beruházási ráta 16 százalék, messze elmarad a 24 százalékos régiós átlagtól. Ez a mérték az amortizáció pótlására sem elég, a termelő kapacitások leépülnek. A hosszú távú növekedés biztosításához az üzleti, fogyasztói bizalomnak helyre kell állnia, a befektetői hangulatot kell javítani. De a legnagyobb károkat a bankrendszert érintő intézkedések okozták, a pénzügyi közvetítés ellehetetlenült. A rendkívüli bankadó, a jelzálogjog érvényesítésének befagyasztása, majd korlátozása, a végtörlesztés, az árfolyamgát és a tranzakciós adó olyan mértékű terheket ró a hazai pénzügyi közvetítésre, ami hosszú időre kitolja a hitelezés újraindítását. A rendkívüli terhek gátolják a belső tőkeakkumulációt, pedig a bankoknak a problémás portfólióktól meg kell szabadulniuk, hogy idővel újraindíthassák a hitelezést. Számomra úgy tűnik, a kormány nem érti a bankok, a pénzügyi közvetítés jelentőségét.

MN: Vagy a bankok és más ágazatok cégei fizetik a számlát, vagy a lakosság. Valami hasonló megjegyzés kétnaponta elhangzik.

KF: A terhek újraelosztása valóban nehéz politikai kérdés. De látni kell annak a következményeit, ha a kormányzat Robin Hood típusú adók sokaságával tömködi be az újabb és újabb költségvetési lyukakat. A vállalati terhek egy része a termékeik, szolgáltatásaik áraiban is megjelenik, tehát a végső fogyasztó is érzékeli őket. Másrészt az adott ágazatok jövedelmezősége romlik, ezért beruházásokat halasztanak el, ami munkahelyek megszűnését jelenti, új munkahelyek keletkezését veszélyezteti. Magyarország növekedését a következő tíz évben az fogja meghatározni, hogy mennyi új munkahely keletkezik, és ennek érdekében milyen mértékű beruházásokra kerül sor. Csak ismételni tudom: a kormányzat legfontosabb teendője a stabil adórendszer, a költségvetési fegyelem és a kiszámítható gazdaságpolitika biztosítása. Ez határozza meg az egyedi beruházási döntéseket, a vállalatok és az állam finanszírozásának költségét. A kiszámítható környezet lassan önerősítő spirált indíthatna be, ami elvezethetne a termelés bővüléséhez. Az EU- IMF-megállapodásnak is az lenne a legfontosabb hozadéka, hogy hitelességet kölcsönözzön a gazdaságpolitikának. A tárgyalások elhúzódása növeli a bizonytalanságot, holott maga a megállapodás önmagában is olcsóbbá tenné a finanszírozást, és élénkítené a beruházási kedvet.

MN: Ebben a helyzetben mi a jegybank feladata?

KF: Küldetésünk változatlan: az ár- és pénzügyi stabilitás elérésére, a gazdasági környezet kiszámíthatóságának fenntartására törekszünk. Ilyen mértékű külföldi eladósodottság esetén ugyanakkor a monetáris politika tulajdonképpen egyszerű helyzetben van. Azzal tud a legtöbbet segíteni, ha megakadályozza az árfolyam nagymértékű kilengéseit, ezzel erősítve a forinteszközökbe fektetők bizalmát. Ez egyben a növekedés szempontjából is megfelelő politika.

MN: A magas kamatszint ugyanakkor a vállalkozások számára lényegében kitermelhetetlen.

KF: Az irányadó kamat csökkentésével nem lehet a belföldi finanszírozás költségét csökkenteni, mert a bankok kockázatvállalási hajlandóságát és képességét elsősorban a kiszámítható környezet változtatja meg. Az ország kockázati megítélésének javulásához a jegybank a horgony szerepével, az óvatos monetáris politikával tud hozzájárulni. A megalapozatlan monetáris élénkítés az árfolyam gyengülésén keresztül tőkekiáramláshoz vezetne, ami sokkal nagyobb veszteséget okozna, mint a régiósnál magasabb jelenlegi kamatok miatti növekedési veszteség.

MN: Ebből a szempontból különösen lényeges, hogy a jegybank független legyen. A kormányzati próbálkozások, és azok európai visszaverése miatti számtalan törvénymódosítás után végül is mennyiben garantálják a mostani szabályok a függetlenséget?

KF: A függetlenséget garantáló jogi keretek a júliusi törvénymódosítást követően alapvetően a helyükön vannak. De nemcsak a törvény szava számít, hanem az is, hogy a törvény alkalmazói a törvény szellemisége szerint gondolkodnak és cselekednek-e. Függetlenségről akkor beszélhetünk, ha a kormányzat semmilyen eszközzel sem próbálja meg befolyásolni a monetáris döntéshozókat. Hétről hétre dől el, hogy a kormányzati intézkedések, szabályok, nyilatkozatok mennyire tartják tiszteletben ezt az eszmeiséget.

MN: És mennyire tartják tiszteletben?

KF: A döntéseink eddig azt bizonyították, hogy a kívánatos monetáris kondíciókat tudtuk biztosítani. De a jegybankot érintő kormányzati nyilatkozatok és iránymutatási próbálkozások azt tükrözik, hogy a kormányzat nem minden szereplője érti jól a függetlenség funkcióját.

MN: A kérdés az, vajon a piaci szereplők elhiszik-e, hogy a jegybank "kitart".

KF: Természetesen sok múlik a piaci szereplők várakozásain. Én csak remélhetem, hogy a jegybank eddigi működése meggyőzi őket a sikeresen megőrzött függetlenségünkről.

MN: Az örök aggodalom, hogy adott esetben a kormány netán megkívánja a devizatartalékot, ezért valahogy meggyőzi a Monetáris Tanács négy külsős tagját, szavazzák le az elnököt és a két alelnököt.

KF: A devizatartalék kívánatos szintjéről, a felhasználásával kapcsolatos stratégiáról mindig a Monetáris Tanács dönt, ez így volt a törvény módosítása előtt is, és így van ma is. Az eddigi együttműködés során számomra egyértelművé vált, hogy a tanács tagjai egyformán gondolkodnak arról, hogy mi a devizatartalék szerepe. Azt gondolom, a jegybank a magyar gazdaság méretéhez, aktivitásához és külső eladósodottságához mérten megfelelő mértékű tartalékkal rendelkezik, erre a magyar gazdaság biztonságos finanszírozása érdekében van szükség. Ha a politikacsinálók a tartalék más célú elköltésében gondolkodnának, azzal az ország fizetőképességét kockáztatnák. A piac az ilyen típusú esetleges irányváltásra a finanszírozási költségek megemelésével vagy akár tőkemenekítéssel reagálna.

MN: Ez logikus, de ettől a kormánytól már láttunk olyat, hogy ha kell a pénz, akkor, mondjuk úgy, kevéssé gondolkodik racionálisan.

KF: A gazdaságpolitika döntéshozóinak érteniük kell, hogy ekkora külső eladósodottság esetén egy rossz mozdulat hatalmas bizalomvesztést okoz, amire a piac egy pillanat alatt reagál.

MN: Az tudható, hogy az Európai Központi Bank nem tartja elfogadhatónak a jegybankra kivetett tranzakciós illetéket. Ebben nagy csata lesz a magyar kormány és az EU-IMF-páros között?

KF: A magyar kormány tavasszal bemutatott egy költségvetést az Európai Bizottságnak. A bizottság ez alapján szabadította fel a kohéziós alapokat, de a túlzottdeficit-eljárást még nem szüntették meg. A magyar kormány legfrissebb intézkedéscsomagja az egyik oldalon a foglalkoztatás élénkítése érdekében jelentős fiskális kiengedést tartalmaz, ennek finanszírozására pedig új adókat vezetett be. De ezek a tételek - az Államkincstár és a jegybank tranzakcióinak megadóztatása - nem valódi bevételek, hiszen az állam csupán az egyik zsebéből teszi a pénzt a másikba. Az Európai Bizottság és az IMF is jelezte, hogy olyan makrogazdasági pálya mentén képzeli el a megállapodást, amely tartja a túlzottdeficit-eljárásban vállalt célszámokat. Tehát a magyar kormánynak még a bevételi és a kiadási oldalon is érdemi intézkedéseket kell hoznia. A hosszú távú fenntarthatóság szempontjából az volna kívánatos, ha a költségvetés kiadási oldalán sikerülne olyan strukturális változásokat elérni - például a közszféra, az önkormányzati intézményrendszer, a közlekedési vállalatok hatékonyabb működésével, a szociális juttatások célzottabb elköltésével -, amelyek biztosítják a fenntartható költségvetést.

MN: Ehhez képest a kormányszóvivő azt hangoztatja, hogy ha a jegybank nem fizet, azzal másfél millió ember életét nehezíti meg.

KF: Amennyiben a törvény nem változik, a rendelkezéseknek megfelelően a jegybank be fogja fizetni a tranzakciós jutalékot, de ez a költségvetés pozícióján nem fog segíteni. Más szóval ilyen bevétel valójában nincs. A Magyar Nemzeti Bank vesztesége a konszolidált költségvetés része: ha a többletadóteher rontja az eredményünket, az a költségvetés pozícióját rontja. Lehet, hogy csak a következő évben, de ez akkor sem tartós bevétel, és már az első évben sem fog vele számolni az Európai Bizottság.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."