Valamiért nem veri ki az oroszokból a BKV az egymilliárdos kötbért

Gazdaság

Se eredmény, se határidő: lassan két éve tárgyalgat a BKV a 3-as metró hibás szerelvényeinek egymilliárdos bánatpénzéről.

Lapunk úgy tudja, a kötbértárgyalások hiábavalósága miatt a BKV vezetésében is sokkal nagyobb esélyét látják egy kártérítési per indításának, mint a peren kívüli megegyezésnek a 3-as metróra hibás metrószerelvényeket gyártó Metrowagonmash-hal.

A Narancs.hu megkeresésére a BKV azt közölte, „a tárgyalások még folyamatban vannak az orosz partnerrel, de ezzel párhuzamosan folyamatban van a bírósági kereset előkészítése.”

Visszaszívott tartozás

A BKV tavaly nyáron még egymilliárd forintot szeretett volna látni az oroszoktól. A közlekedési vállalat júniusban azt állította a Narancs.hu-nak, hogy a gyártó elismerte, hogy ezzel „tartozik” a budapesti közlekedési társaságnak. Azóta azonban a BKV nem kapott garanciát a kifizetésére vagy  bármilyen ellentételezésre. Sőt, sajtóértesülés szerint az oroszok már csak az egytizedét fizetnék ki ennek az összegnek.

A hazatérő, felújított/új kocsik

A hazatérő, felújított/új kocsik

 

 

A kártérítési tárgyalásokat a BKV intézi, ám aligha a közlekedési vállalat kompetenciája a megegyezés. Ezt támasztja alá, hogy Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter legutóbbi moszkvai tárgyalásain előkerült a téma.

Információhoz jutni az ügyben az utóbbi időben szinte képtelenség. Több mint fél éve Szaniszló Sándor próbálta kideríteni, hol tart az ügy, de a fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottságának MSZP-s elnöke sem jutott sokra, mert a kérdéskört napirendjére tűző ülés hamar véget ért. Itt érdemi információkat azok titkosságára, az anyag döntéshozatalt előkészítő jellegére hivatkozva nem osztottak meg a képviselőkkel. Érdekes, hogy a BKV jogi igazgatója, Környei Éva az akkor már több mint egy éve folyó tárgyalásokról úgy beszélt, hogy azok a végükhöz közelednek.

Zárt kapuk

Szaniszló iratbetekintést kért a BKV-tól, de plusz információkhoz ennek során se jutott, az érdemi adatokat nem olvashatta el. A Narancs.hu megkeresésére a Szaniszló azt mondta, még ebben a hónapban ismét tájékoztatást kér a cégvezetéstől a BKV kártérítési igényéről. Az elnök a bizottsági ülésen megjegyezte, a gazdasági életben maximum fél év alatt összehoznak egy megállapodást a felek vagy bírósághoz fordulnak.

Ami biztos, a BKV több jogcímen követel pénzt az oroszoktól, miután a 3-as metróra vásárolt szerelvények 2017. márciusi forgalomba helyezésük pillanatától hónapokon át meghibásodtak. A 69 milliárd forintba került szerelvények ajtóvezérlési rendszerének alkalmatlansága miatt hetekre ki kellett vonni a forgalomból a kocsikat, a BKV ezekért a leállásokért is pénzt követel az oroszoktól.

A Narancs.hu tavaly nyáron a silány minőségű ülésekre hívta fel a figyelmet, amelyek alátámasztásai nem bírván a terhelést, széttörtek, elrepedtek.

Törnek, repednek a „felújított" metrókocsik ülései

Nem csak a rozsdával szemben tanúsítanak csekély ellenállást a hármas metró új szerelvényei, az utasokat se viselik jól: repedések és törések keletkeztek a gyenge üléseken. A BKV elismerte, hogy baj van, cserélni kell mind. Sok repedést találtak a Metrowagonmas (MWM) által felújított, a 3-as metró vonalára telepített orosz metrókocsikon a BKV szakemberei.

Korábban a Zoom.hu a rozsdásodó tetőlemezekről cikkezett (a portál megszűnésével weboldala már nem elérhető), de nyilvánosságra kerültek felvételek a BKV Kőér utcai metrótelepéről, amelyeken a karosszéria, a küszöb, az ajtótokok, a vezetőfülke rozsdásodását mutatták. A műszaki végzettségű Tarlós István főpolgármester akkor a rozsdásodást hangulatkeltésnek minősítette, a korróziót pedig olajszennyezésnek.

A BKV metrós kárpótlásáról legutóbb szeptemberben érkezett hír, éppen Orbán Viktor és Szijjártó Péter külügyminiszter moszkvai tárgyalásai idején, utóbbi a metrószerelvényekről is egyeztetett Szergej Lavrov kollégájával.

2017-ben forgalomba állnak az első szerelvények

2017-ben forgalomba állnak az első szerelvények

Fotó: MTI Fotó: Balogh Zoltán

 

A 444 beszámolója szerint az oroszok ekkor már nem akarták elismerni az ajtók hibáit, szerintük a rossz magyar vágányok okozták az abnomrális működést. Szeptemberben a BKV már nem is volt hajlandó pontos összeget mondani lapuknak, amikor arról kérdeztük, hol tartanak a tárgyalások, mekkora a cég követelése. A Zoom.hu novemberben viszont úgy értesült, az oroszok csupán 100 milliót akarnak kifizetni.

Döntést hivatalosan a BKV vezetése hoz, amit igazgatóságának jóvá kell hagynia. Ha ez valaha megtörténik, akkor lehet nyilvános a kártérítés összege. A tárgyalások lezárásának egyébként nincs belső határideje, ez a BKV jogi igazgatójától tudható, elvileg az idők végezetéig húzhatják.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.