Valamiért nem veri ki az oroszokból a BKV az egymilliárdos kötbért

Gazdaság

Se eredmény, se határidő: lassan két éve tárgyalgat a BKV a 3-as metró hibás szerelvényeinek egymilliárdos bánatpénzéről.

Lapunk úgy tudja, a kötbértárgyalások hiábavalósága miatt a BKV vezetésében is sokkal nagyobb esélyét látják egy kártérítési per indításának, mint a peren kívüli megegyezésnek a 3-as metróra hibás metrószerelvényeket gyártó Metrowagonmash-hal.

A Narancs.hu megkeresésére a BKV azt közölte, „a tárgyalások még folyamatban vannak az orosz partnerrel, de ezzel párhuzamosan folyamatban van a bírósági kereset előkészítése.”

Visszaszívott tartozás

A BKV tavaly nyáron még egymilliárd forintot szeretett volna látni az oroszoktól. A közlekedési vállalat júniusban azt állította a Narancs.hu-nak, hogy a gyártó elismerte, hogy ezzel „tartozik” a budapesti közlekedési társaságnak. Azóta azonban a BKV nem kapott garanciát a kifizetésére vagy  bármilyen ellentételezésre. Sőt, sajtóértesülés szerint az oroszok már csak az egytizedét fizetnék ki ennek az összegnek.

A hazatérő, felújított/új kocsik

A hazatérő, felújított/új kocsik

 

 

A kártérítési tárgyalásokat a BKV intézi, ám aligha a közlekedési vállalat kompetenciája a megegyezés. Ezt támasztja alá, hogy Szijjártó Péter külügyi és külgazdasági miniszter legutóbbi moszkvai tárgyalásain előkerült a téma.

Információhoz jutni az ügyben az utóbbi időben szinte képtelenség. Több mint fél éve Szaniszló Sándor próbálta kideríteni, hol tart az ügy, de a fővárosi önkormányzat pénzügyi ellenőrző bizottságának MSZP-s elnöke sem jutott sokra, mert a kérdéskört napirendjére tűző ülés hamar véget ért. Itt érdemi információkat azok titkosságára, az anyag döntéshozatalt előkészítő jellegére hivatkozva nem osztottak meg a képviselőkkel. Érdekes, hogy a BKV jogi igazgatója, Környei Éva az akkor már több mint egy éve folyó tárgyalásokról úgy beszélt, hogy azok a végükhöz közelednek.

Zárt kapuk

Szaniszló iratbetekintést kért a BKV-tól, de plusz információkhoz ennek során se jutott, az érdemi adatokat nem olvashatta el. A Narancs.hu megkeresésére a Szaniszló azt mondta, még ebben a hónapban ismét tájékoztatást kér a cégvezetéstől a BKV kártérítési igényéről. Az elnök a bizottsági ülésen megjegyezte, a gazdasági életben maximum fél év alatt összehoznak egy megállapodást a felek vagy bírósághoz fordulnak.

Ami biztos, a BKV több jogcímen követel pénzt az oroszoktól, miután a 3-as metróra vásárolt szerelvények 2017. márciusi forgalomba helyezésük pillanatától hónapokon át meghibásodtak. A 69 milliárd forintba került szerelvények ajtóvezérlési rendszerének alkalmatlansága miatt hetekre ki kellett vonni a forgalomból a kocsikat, a BKV ezekért a leállásokért is pénzt követel az oroszoktól.

A Narancs.hu tavaly nyáron a silány minőségű ülésekre hívta fel a figyelmet, amelyek alátámasztásai nem bírván a terhelést, széttörtek, elrepedtek.

Törnek, repednek a „felújított" metrókocsik ülései

Nem csak a rozsdával szemben tanúsítanak csekély ellenállást a hármas metró új szerelvényei, az utasokat se viselik jól: repedések és törések keletkeztek a gyenge üléseken. A BKV elismerte, hogy baj van, cserélni kell mind. Sok repedést találtak a Metrowagonmas (MWM) által felújított, a 3-as metró vonalára telepített orosz metrókocsikon a BKV szakemberei.

Korábban a Zoom.hu a rozsdásodó tetőlemezekről cikkezett (a portál megszűnésével weboldala már nem elérhető), de nyilvánosságra kerültek felvételek a BKV Kőér utcai metrótelepéről, amelyeken a karosszéria, a küszöb, az ajtótokok, a vezetőfülke rozsdásodását mutatták. A műszaki végzettségű Tarlós István főpolgármester akkor a rozsdásodást hangulatkeltésnek minősítette, a korróziót pedig olajszennyezésnek.

A BKV metrós kárpótlásáról legutóbb szeptemberben érkezett hír, éppen Orbán Viktor és Szijjártó Péter külügyminiszter moszkvai tárgyalásai idején, utóbbi a metrószerelvényekről is egyeztetett Szergej Lavrov kollégájával.

2017-ben forgalomba állnak az első szerelvények

2017-ben forgalomba állnak az első szerelvények

Fotó: MTI Fotó: Balogh Zoltán

 

A 444 beszámolója szerint az oroszok ekkor már nem akarták elismerni az ajtók hibáit, szerintük a rossz magyar vágányok okozták az abnomrális működést. Szeptemberben a BKV már nem is volt hajlandó pontos összeget mondani lapuknak, amikor arról kérdeztük, hol tartanak a tárgyalások, mekkora a cég követelése. A Zoom.hu novemberben viszont úgy értesült, az oroszok csupán 100 milliót akarnak kifizetni.

Döntést hivatalosan a BKV vezetése hoz, amit igazgatóságának jóvá kell hagynia. Ha ez valaha megtörténik, akkor lehet nyilvános a kártérítés összege. A tárgyalások lezárásának egyébként nincs belső határideje, ez a BKV jogi igazgatójától tudható, elvileg az idők végezetéig húzhatják.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.