Most bukott Mészáros Lőrinc

  • narancs.hu
  • 2016. október 28.

Hírnarancs

Mészáros Lőrinc egyik csapatának ki kell adnia, mire költötte a közpénzt, másik, legújabb csapatát épp átalakítja. Spéder Zoltán is rohamtempóban szervezi át médiaportfólióját. Tarlós kiakadt Lázárra, Orbánékat Washingtonban is kerülik.

Védekezés vagy visszavonulás?

Új vagyonkezelő céget jegyeztetett be pénteken Spéder Zoltán cemp-x online Zrt. néven – számolt be a hvg.hu. Spéder mostani médiaholdingja, az Indexet is kiadó Közép-európai Média és Kiadó Zrt. angol rövidítse a CEMP. Az új cég egyedüli tulajdonosa Spéder, az igazgatóságba Ziegler Gábor, Pusztay András és Prigyeni Lénárd Ferenc került be. A hvg.hu szerint a cég az Index sorsával lehet összefüggésben, hiszen az igazgatósági tagok közül Ziegler és Pusztay az Index.hu Zrt. igazgatósági tagjai. Prigyeni pedig fejlesztőmérnök, aki az index.hu és a CEMP fejlesztési stratégiájának kidolgozásában vett részt. A lap úgy tudja, a cemp-x online létrehozásáról tegnapelőtt született meg a végső döntés.

Tegnap pedig azt jelentették be, hogy a CEMP megválik Magyarország egyik vezető gazdasági portáljától, a Portfoliótól. A portált közvetlenül tulajdonló társaságot, a Net Média Zrt.-t annak vezetői, Balogh Gabriella és Bán Zoltán vásárolták meg kölcsönből és saját forrásból, írják közleményükben. A társasághoz tartozik a penzcentrum.hu, az agrarszektor.hu, valamint tőzsdei és pénzügyi adatszolgáltatások, ám a társaság 2016-os bevételeinek várhatóan mindössze harmada kapcsolódik a médiaüzletághoz.

Az átalakulások csak azt mutatják, hogy mozgásban van Spéder médiaportfóliója, de hogy ezek a portálok védelmét vagy esetleges eladását készítik elő, egyelőre nem világos.

Formálódik Mészáros médiája

Az átvétel után Liszkay Gábort, a Magyar Idők tulajdonosát választották meg a Mediaworks elnök-vezérigazgatójának. Elődje, Door Tamás mindössze két hétig állt a cég élén, míg a Door előtti cégvezető, Katona Viktor két napig vezette a kiadót, ő csak a Népszabadság bezárását vezényelte le.

Liszkay érkezésével egy időben Madarász János, a napilapokat felügyelő vezető és Pásztor András digitális igazgató is távozik a Mediaworkstől. Pásztor András utódja Pauska Zsolt, a hirado.hu főszerkesztője lesz – írja a 24.hu. Arról, hogy milyen egyéb lapok kerülhetnek kormányközeli kezekbe, itt írtunk, az e heti Magyar Narancsban pedig részletesen beszámolunk arról, mi vezetett a Népszabadság bezárásához.

Közpénz a tao

Ilyen se volt még Mészáros Lőrinccel! Írásba foglalták, hogy a Puskás Akadémiának nyilvánosságra kell hoznia, mire költötték a társasági adókedvezményből nekik felajánlott milliárdokat. A Demokratikus Koalíció még tavaly küldött egy hivatalos adatigénylést az akadémiát működtető Felcsúti Utánpótlás Neveléséért Alapítványnak, azt szerették volna megtudni, mire költötte Mészáros Lőrinc futballcsapata a felajánlásokat. Mivel az adatigénylésre nem érkezett válasz, bírósághoz fordult Varju László, a Demokratikus Koalíció országgyűlési képviselője. A bíróság többszöri fellebbezés után most úgy döntött, az adatokat ki kell adni a képviselő kérésére – tudta meg a Narancs. A perről és annak hátteréről itt olvashat részletesen. A társasági adókedvezmény történetéről, az eddig így kiosztott százmilliárdokról és arról, hogy a gyanú szerint miért szeretné mindenáron eltitkolni a tao-pénzekkel kapcsolatos részleteket a kormány, az e heti Magyar Narancsban írunk részletesen.

false

 

Fotó: MTI – Máthé Zoltán

 

Tarlós kiakadt, de egyebet nem tud tenni

„Lázár János a szemébe nevet a budapestieknek, és egyszerűen gúnyt űz ebből 3-as metró problémából” – mondta mai sajtótájékoztatóján Tarlós István. A főpolgármester azon akadt ki, hogy Lázár buszvásárlásra szólítja fel folytatólagosan már fél éve, miközben május óta érvényben van egy kormányhatározat, amely az egyedüli lehetséges forrásból, az Európai Beruházási Bank hiteléből megtiltja mindenféle busz vásárlását. Az MTI tudósítása szerint Tarlós azt mondta, hogy „kiszálltunk végleg a szolgáltatásvásárlásból, összekaparjuk, ami van”, ám Tarlós azt is hozzátette, hogy mindez azért történik, mert a kormány „jóhiszemű” tagjait a „kevésbé jóhiszemű” kormánytagok félrevezetik.

Washingtonban nem kérnek Orbánékból

Saját ’56-os ünnepséget szervezett magának a washingtoni elit, mert nem akarták Orbánt legitimálni – írják a Népszabadság dolgozói, jobb híján a Facebookon. A  Magyarországgal foglalkozó legfontosabb washingtoni döntéshozók és véleményformálók nem a hivatalos ünnepségen emlékeztek meg az 1956-os forradalom hatvanadik évfordulójáról. Az eseményt Charles Gati, a Johns Hopkins Egyetem professzora, Thomas Melia, a külügyminisztérium egykori helyettes államtitkára és Simonyi András, hazánk egykori washingtoni nagykövete szervezte. A diplomáciai üzenet erejét jelzi, hogy az itt megjelent magas rangú vendégek az amerikai külügyminisztérium Magyarországgal foglalkozó munkatársai, akiknek hatása van az amerikai–magyar kapcsolatok alakítására, mind távol maradtak a washingtoni magyar nagykövetség által múlt héten megrendezett évfordulós fogadásról. Az ünnepségről és az ott megjelent vendégekről további részletek a Népszabi Szerkesztőség oldalán olvashatók.

Elhunyt Angelusz Iván filmproducer

Negyvenkilenc éves korában tragikus hirtelenséggel pénteken elhunyt Angelusz Iván filmproducer – közölte a család az MTI-vel.

false

 

Fotó: MTI – Illyés Tibor

Angelusz Iván az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Jogtudományi Karán szerzett diplomát 1991-ben, emellett az ELTE Afrikanisztika programjában folytatott antropológiai tanulmányokat. Az egyetem elvégzése után jogászként, majd portfóliókezelési szakemberként dolgozott. 2002-ben Simó Sándor halála után az úgynevezett Simó-osztállyal közösen megalapította a Katapult Film Kft.-t. Angelusz Iván producerként olyan filmek megszületésében vállalt szerepet, mint a Montecarlo! (2003), a Csoda Krakkóban (2004), a Fehér tenyér (2005), az Overnight (2007), az Intim fejlövés (2009), a Bibliotheque Pascal (2010), az Apacsok (2011), a Regina (2013) és a Parkoló (2015).

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.