Tévésorozat

A 104-es szoba

  • - svébis -
  • 2017. szeptember 24.

Interaktív

Pedig mennyire egyszerűnek tűnt ez az egész. Az oly klasszikus kliséből, mint egy motelszoba változó vendégei, nem kunszt antológiasorozatot készíteni. Ami kunszt, az a történet megfelelő adagolása e szűk keretek közt úgy térben, mint időben.

A térrel nincs is gond, a 104-es szoba klausztrofób miliője úgy alapozza epizódról epizódra a fullasztó hangulatot, hogy sokat nem kell már érte tenni. Innen már tulajdonképpen nyert ügye van a történeteknek, amelyek a maguk szürreális, tragikomikus hangulatukkal olyanok, mint David Lynch és Roald Dahl találkozása a táncasztalon. Vagy legalábbis nagyon olyanok akarnak lenni, csak valahogy mindig sikerül túlspilázni őket. Pedig már a Monty Python is bebizonyította, hogy nem kell feltétlenül csattanóval zárni egy jelenetet, de ha már muszáj, akkor az legyen erősebb, mint a huszonöt perces epizódok első húsz perce. Ez azonban a legkevésbé sikerül a sorozatot jegyző Duplass tesóknak. A képlet mindig azonos: vesznek egy szokatlan szitut, ami azonnal felkelti a néző figyelmét, aztán addig adagolják a feszültséget és az infót, míg végül bele nem torkollik valami banális végkifejletbe, ami pillanatok alatt gajra vágja az egészet. Pedig amíg eljutunk odáig, az kifejezetten izgalmas.

De ami még nagyobb gond, az az „amíg”, hol soknak, hol kevésnek tűnik ez a huszonöt perc. Hol az unalom bérli ki magának a 104-es szobát, hol pedig a kielégítetlen kíváncsiság. Ám a Room 104 még ezzel együtt is valahol ott van a Meghökkentő mesék és a Négy szoba környékén, csak pár emelettel lejjebb.

Az HBO műsorán

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.