tévéSmaci

A sertés cipője

  • tévésmaci
  • 2015. december 19.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché megtanultak a vízen járni, körültekintően kellett kiválasztani a gyakorlás színhelyét. Nem lehetett például a főváros közepén, a Dunán elkezdeni a foglalkozásokat, mert könnyen közröhejbe fulladhatott volna a dolog. Ott röhögött volna a bámész népség, hogy ezek nem is tudnak a ­vízen járni, ezért hát valami csöndes, nyugodt helyre volt szükség, ahol nem zavarnak be illetéktelenek a folyamatba. Ami azt illeti, a folyókat is biztosabb volt elkerülni, már csak a sodrás vagy az örvények miatt is, egy kies tavacska, valami eldugott tengerszem, békés holt­ág jöhetett szóba. Vagy maga a nyílt tenger kellős közepe, ahol tényleg a madár sem ugat utánuk. Az alapos terepszemlék végre meghozták gyümölcsüket, nem volt egy olcsó hely, de hát csak a javíthatatlan álmodozók gondolhatják, hogy a vízen járást ingyen lehet elsajátítani. Szóval nyugi volt, de kellett is, mert idegőrlő és hosszadalmas folyamatnak néztek elébe a jelöltek és segítőik. Sztupa először csak a hátán feküdt a vízen, Troché meg a hasán, mindketten rugdalóztak is valamelyest, így avatatlan szemlélőnek akár úgy is tűnhetett volna, hogy úsznak. Szerencsére az avatatlan szemlélőket ugye kizárták idejekorán. Aztán egyszer csak Troché négykézlábra állt! A parton a segítők izgatottan a szájuk elé kapták a kezüket, de szinte ugyanazzal a mozdulattal ki is nyúlt, mint a béka (aki ugyancsak érintett ezekben a vízi ügyekben). Kinyúlt, kinyúlt, de másnap már egy kicsit tovább maradt négykézlábon, harmadnap meg még tovább. Sztupa is követte a példáját, s hamarosan az egyik megindult, szinte összhangban mozgatva a kezét és lábát. Persze ő is hamar pofára taccsolt, de a menetet már nem lehetett visszafordítani. Alig telt pár nap vagy hét, mindketten úgy zúztak parttól partig, mint a csík! Mintha ­kicsiny motorcsónakok szántották volna a békés tó vizét, oda s vissza, oda s vissza. Ezzel már folyóra lehetett menni, s egy szép nyári hajnalon Sztupa és Troché négykézláb áthúztak, mint minirakéta a

Batthyány térről a Kossuth térre. Visszatérve a tavacskához, eltelt még egy kis idő a felegyenesedésig, de az már annyinak sem tűnt, mint egy pillantás. Ugyanúgy ment minden, mint a négykézlábnál: pár lépés és paccs! De ez már vízen járás volt, csak gyakorolni kellett szorgalmasan. És abban nem volt hiba. Sztupa és Troché így tanultak meg járni a vízen.

Kedden (24-én) Pomádé király tévéjének 3-as, retrós csatornája a Forsyte Saga után újabb nagyágyút rángat elő Magyarország zivataros félmúltjából. 20.40-kor kifut a vízre Charlotte Rhodes, s Aram Hacsaturján Spartacusának oly ismerős dallamaira elkezdődik Az Onedin család című, 1971-ben elindított, s nyolc évadot, 91 epizódot megérő brit tévésorozat. A tévé, valamelyest igazodva napjaink sorozatfogyasztási szokásaihoz, napi rendszerességgel adja le a részeket, sajna egyesével, így három hónapos muri elé néz az ilyesmikre fogékony fogyasztó. Persze föl is lehet venni. Nem néztünk utána a dolognak, de úgy rémlik, hogy a Magyar Televízió eredeti szinkronját az eltelt közel negyven év alatt ügyes kezek letörölték a faszba, agyő, Simon György, agyő, Kristóf Tibor, agyő, Koroknay Géza, meglehet, így mi most valami újba vágunk bele, nélkületek. Lehet, hogy ez persze vaklárma is, s minden rendben, meg az is igaz, hogy egy újszülöttnek minden vicc új. Napjaink sorozatjunkie-jainak nyilvánvalóan remek történelemóra, de valószínűleg nem is utolsó mulatság. A mese, mint ezt legutóbb ugyanitt a főszereplő, Peter Gilmore halálakor írtuk le, valamiféle parttalanul áradó himnusz a kapitalizmushoz, ami ugye különös patinát vont a hetvenes évek végi magyarországi bemutató köré is. Aztán lehet, hogy olyan lesz az egész, mint a rosszkor visszatérő régi barát, unalmas és tolakodó, de legyünk inkább optimisták. Ma éjfél előtt az HBO még leadja az utóbbi idők egyik legsikeresebb magyar filmjét, a Liza, a rókatündért is.

Csütörtökön este kilenckor a Film Café a másikat, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlant. De minek ehhez tévé?

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.