tévéSmaci

A sünök gúlába állnak a karácsonyfához

  • tévésmaci
  • 2017. január 15.

Interaktív

Amikor Sztupa és Troché hozzáfogtak valamihez, általában Sztupa adta meg a jelet. Amikor azt mondta, gyerünk, vágjunk neki, vagy valami, akkor rendben volt minden, elég volt a szokott tempó, az általános jó hangulat, a pozitív hozzáállás, a gondosan kimunkált terv, a mindig mobilizálható apparátus. Jól jött néha egy kis segítség a barátoktól, Ómafának csak füttyenteni kellett, jó volt az iroda a közeli világvárosban, onnan mindent el lehetett érni, s a koszt is jobb volt a környékén, szóval minden zsíros volt, olajozottan működött. Ámde amikor Sztupa azt mondta, hogy csapjunk a lovak közé, nos, az egyfelől nem tartozott a különösebb verbális leleményei közé, másfelől túl nagy örömre sem adott okot, mert azt jelentette, amit különben is jelent, hogy meg lesz mindenki szakajtva, lerohad mindenkiről a gatya a nagy gürcölésben, emelkedik majd száz akadály, s mindet le kell győzni. S nem lesz majd ez, hiányzik majd az, sosem lesznek elegen, de gyűrni kell, nem megállni. Büdösek lesznek az izzadtságtól, mint egy frissen bővített sertéstelep, a ruházatuk elkoszolódik, a nadrágjuknak kiszakad a térde, körmük alá megy a kosz, hajzatuk csapzottan tapad a koponyájukra, a koponyájukra, a koponyájukra, a koponyájukra, s így tovább a végtelenségig, mígnem egyszer Sztupa azt mondja, hogy fejront, s akkor vége, kész, megcsinálták. Ez szerfelett kellemetlen volt, egyszersmind felemelő, volt benne egy nagy adag magaszt, nem is annyira az emberfeletti eredményben, hanem az odavezető útban, amikor vályogot köpött és Coca-Colát pisált az ember, mert az ember igenis szamár, s ha kell, nekifeszül az istrángnak, s húzza az igát, lásd még a további idevágó szakkifejezéseket. Ám amikor Sztupa azt mondta, hogy Ich heink was, akkor egészen más lett minden, mint ahogyan az említett két alesetben volt, meg ahhoz képest is más lett, ahogy rendes működés szerint a világ dolgai lenni szoktak. Mert amikor Sztupa azt mondta, azt mindenki értette, lehet, hogy most, ahogy Ómafa feljegyzéseiből kihámozva leírom, nem érti senki, de akkor és ott bárki, aki arra járt, megértette. És hát akkor elszabadult a mámor, maguktól mentek a dolgok, s gyakorlatilag folyamatos volt a gátlástalan röhögés. Troché fel is írta valahová, hogy Ich heink was, hogy mindig kéznél legyen.

Szombaton (17-én) déli két órakor az RTL előhozakodik egy Kincses szigettel, ami tele van remek brit színészekkel, mint Philip Gelnister, Rupert Penry-
Jones vagy Daniel Mays. Ámde a ViaSat3 este tol egy romkomot, az a címe, hogy Menyasszony csaléteknek, abban meg David Tennant kergeti nyilván a szerelmet. A régieknek Erin Brockovich marad a Film Cafén, abban Albert Finney zúzza.

Vasárnap Maraton életre-halálra az M3-on este kilenckor, de ki a fene játszhat a Játssz a túlélésértben? Hacsak nem Gary Busey. Amúgy ez egy tökéletes B-film, én nagyon bírom, nagyuramék emberre vadásznának, de a klosárdoszi minőségben fellépő Ice-T-vel meggyűlik a bajuk. A Film Cafén kukszi éjjel lesz az Oldboy, amit még a környezetemben – ha nem is a szűkebben – is bírnak páran.

Hétfőn jön Django, és szétlövi a hülye agyadat a Film Mánián, aztán elhúzza a belit, illetve a koporsóját a vérbe, hogy átadja a helyét az Evil Deadnek, amivel anno oly szépen ránk köszöntött a nyolcvanas évek. Ránk egy frászt!

Valójában az elkövetkező hetekben sem lesz egy igazán jó film sem, ezért rátérek a karácsonyra, legalábbis az első két napjára, mert azokon nem lesz Love Actually, sebaj, lesz Sztárom a párom, Kutyám és lovam, Fehér karácsony Bing Crosbyval, el is éneklem gyorsan: I’m dreaming of a white Christmas / Just like the ones I used to know…, valahogy így. Aztán meg lesz Mary Poppins, de a Supercalifragilisticexpialidocioust most nem éneklem el, maximum Vanitá di vanitát, Vai cercando qua, vai cercando la, ma quando la morte ti cogliera che ti restera delle tue voglie, mert persze lesz Legyetek jók, ha tudtok is. Továbbá Karácsony a Rivierán, dettó remek angol színészekkel. Van karácsony tévé nélkül!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.