A Rádió C tehetségkutató freestyle-műsora

Második generáció

  • Eörsi Sarolta
  • Sánta Edina
  • 2004. június 10.

Interaktív

Aki páratlan szombatokon este bekapcsolja a Rádió ©-t, nem akármilyen élményben lehet része: vagy fél tucat ifjú nyomja a freestyle-t gátlástalanul. Az improvizatív rapverseny élõben is megtekinthetõ a Roma Parlamentben.

A mûsor tavaly októberben indult - a Rádió © ajtaján már a kezdetektõl kopogtattak a tehetségek. Ponczók Béla, a mûsor szervezõje és házigazdája tudta, milyen nehéz egy pályakezdõ zenésznek mikrofonhoz jutni. A Roma Parlament elnöke, Zsigó Jenõ pártolta az ötletet, így a költségeket (beleértve a dj-honort), sõt a technikai felszerelést is az intézmény biztosítja. Jelentkezni fél órával a kezdés elõtt lehet, a mûsorvezetõ rövid "próba" után kiszórja azokat, akik nem érik el a hallgathatóság színvonalát. Érkeztünkkor már megy a show; a színpadon 14 és 21 év közötti fiúk elõre megadott témára improvizálnak, éppen a csalódás van mûsoron: "Sokat csalódtam, mindig palira vettek engem: / azt mondták, hogy szeretnek, de becsapták a lelkem, / bevettek a brancsba, én szépeket reméltem."

Aki költészetre számít,

súlyosan csalódik, ebben a játékban az lesz sikeres, aki képes egyszerre nagyon sok szót kimondani, rímeket faragni, igazodni a különbözõ zenei alapok biztosította ütemváltásokhoz, és közben lehetõleg nem leblokkolni, hiszen élõ adásban megy a rádióban.

A közönség ötleteket kiabál be a nyolcadik kerülettõl az iraki háborúig, ezekbõl mazsoláz a mûsorvezetõ. E megkötés viszonylagos garanciát jelent arra, hogy ne csak korábbi panelekbõl építkez-zenek. Ugyanakkor "az se mindegy, hogy tudják elmondani a véleményüket". A küzdeni vágyó rappernek tehát kell egy koherens világszemlélet, amelyet talán Eminemtõl, talán a mellette álló kollégájától szerezhet be legkönnyebben. Ugyanez érvényes azokra a sémákra is, amelyek a Józsefváros utcáit idézõ lírájukkal sokszor homogénnek tûnnek. Szerencsére egyikük szövegében sem ismerem fel Sub Bass Monster kitörölhetetlen hatását, és az sem valószínû, hogy szabad idejükben 50 Cent dalszövegeinek formahû magyarra fordításával szöszmötölnének a fiatalok. Így aztán a mégoly egysíkú regisztert ("ha nagy leszek, mindent megveszek, Mercivel járok, mint a gengszterek" stb.) tekintve is jobbára egymásra hatottak. Mint az egyik fellépõ elmondta, eddig még senki nem tett panaszt azért, mert valaki lenyúlta a szövegét, sõt az átvétel szerves része az alkotómunkának.

A közönség a találékonyságot díjazza, még a rím sem alapkövetelmény. A stílusbeli különbségek nem úgy mutatkoznak meg, hogy a versenyzõk a hip-hop valamely irányzatát követnék (a zenei alap miatt is lehetetlen), hanem inkább a szövegben: egyesek a "pörgetõs", mások a "megmondogatós", megint mások a "lazázós" stílus hívei. A programot egy battle zárja, melynek során a szereplõk válogatott sértéseket vágnak egymás fejéhez. Ilyenkor általában a testhigiéniát kérik számon ellenfelüktõl, és a "csicska" szó is feltûnõen gyakran szerepel. A szövegeket nehéz összehasonlítani a 8 mérföld címû Curtis Hanson-filmben elhangzottakkal, már csak azért is, mert az ott nem volt improvizáció (bár tudjuk, hogy Eminem többszörös bajnoka a mûfajnak - lásd keretes írásunkat). A párbaj végén a felek szertartásosan "kibékülnek".

Szinte valamennyien remélik, hogy egyszer ebbõl fognak megélni. Nem annyira a várható vagyon az elsõdleges szempont, inkább a megbecsülés. Sõt, a puszta hírnév vagy a közönség szeretete mellett a roma indentitás elfogadtatása is cél, ami a zenész romáknak hagyományosan könnyebben megy, még ha jellegénél fogva csalóka is ez a "kivételezés". De mert a freestyle csak élõben érvényesül igazán, lemezt nehezen tud elképzelni Ponczók. Igaz, megkeresték már, de nem érezte úgy, hogy a gyerekeknek is elõnyös lenne az ajánlat. Ennek ellenére magát a Rap-portot egyáltalán nem tekinti öncélú mulatságnak: számos produkció igenis mûvészi teljesítményként értelmezhetõ szerinte. Néhány fesztiválon felléptek már, és az ilyesmikért néha fizetnek is.

A gettóból

Mint tudjuk, a freestyle-t és a rap egyéb megnyilvánulási formáit nem a cigányok találták fel, a mûfaj bölcsõje azonban olyan hasonló a nagyvárosi romák környezetéhez, hogy nem lehet kizárólag "majmolásnak" nevezni.

A hip-hop kultúra négy fõ elemének tekintett (rap, dj [scratch], graffiti, breaktánc) mûvészeti ágak nagyjából egy idõben születtek. A kezdet kezdetét a '60-as évek végére szokták tenni, amikor egy Kool DJ Herc nevû jamaicai dj Bronxba költözött. A hip-hop szubkultúra évekig csak itt virágzott: követõi, a B-boyok elzárkóztak a diszkódivattól, a rap a szegények zenéje volt, a gettónegyedekbõl sokan próbáltak és próbálnak így kitörési lehetõséghez jutni. "Nekem nem kell olyan mc, aki ezüstkanállal a szájában született" - nyilatkozta Planet Asia egy magyar szaklapnak. A hiphop kultúra a 80-as években kezdett elterjedni, a Yo! MTV Raps és néhány másik tévémûsor hatására sokszorosára nõtt a közönsége. Ekkor alakultak ki a keleti és nyugati stílusok is. Egyre több rádióállomás vállalta a tehetségkutatást, de az improvizatív rapet legfeljebb "a rap segédtudományaként" tartották számon. Az áttörést Eminem hozta, akit Dr. Dre fedezett fel 1998-ban, amint egy Los Angeles-i rádióban freestyle-ozott. Eminem és a 8 mérföld hatására a rappel együtt a freestyle-kultúra is berobbant a mainstreambe.

Magyarországon a Fenyõ Miki, Pajor Tamás és Geszti Péter jelezte õstörténet után elõször az Animal Cannibals adta a nevét egy intézményes hip-hop verseny ötletéhez. Igaz, õk személy szerint nem éppen a gettófeeling letéteményesei, ellentétben Ganxsta Zolee-val és barátaival, akik viszont freestyle-vonalon kevésbé erõsek. Ugyanakkor az ország hemzseg a tehetségektõl, akik mind csak az alkalmat várják a kitörésre; gyakoriak az önszervezõdõ találkozók, de az internetes fórumok is alkalmat adnak az óvatosabb szárnypróbálgatásra. Lásd még: www.hiphop.hu, www.rapnet.hu vagy angolnyelv-pörgetõknek: www.b-boy.com

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.